Nejnovější zprávy: Denní přírůstek nakažených v kraji klesl, nastal čas pro rozvolnění? ​Obchodníci nefňukají a tvrdě makají. Na Ostravsku to jinak nejde

Byznys

Návrat důlní železnice v Ostravě? Mohla by vozit lidi třeba do zoo

​Současná železniční vlečka dopravní společnosti Advanced World Transport (AWT) by v budoucnu mohla sloužit pro přepravu návštěvníků do Zoo Ostrava.

Ilustrační foto: zelpage.cz

Během čtyř až pěti měsíců by měla být vypracována studie proveditelnosti, která ukáže, zda je možné záměr uskutečnit, řekl dnes novinářům primátor Tomáš Macura (ANO).

Nápad využít železniční vlečku vznikl jako podnět jednoho z obyvatel, kteří své nápady průběžně mohou posílat městu. Magistrát je vyhodnocuje a případně zařazuje do Strategického plánu rozvoje města Ostravy na období 2017 až 2023, který město začalo připravovat před dvěma lety.

"Na poslední radě jsme schvalovali memorandum o spolupráci mezi městem a právě firmou AWT. Na základě takto podepsaného memoranda teď bude následovat studie proveditelnosti toho projektu," uvedl Macura. Doufá, že projekt nakonec skutečně začne fungovat.

"Přišel jako námět od veřejnosti, což je velká přidaná hodnota. Přiznám se, že nás to vůbec nenapadlo využít infrastruktury té důlní vlečky a je dobře, že ten podnět zazněl," podotkl primátor.

Podle něj by se prostřednictvím vlečky mohly propojit hlavní atrakce města, ať už jde o zoo nebo třeba Dolní oblast Vítkovic, bary proslavenou Stodolní ulici, Důl Michal nebo třeba území Nové Karoliny.

"Byla by to jistá reminiscence na bývalé důlní železnice, takže bychom využili něco z toho historického potenciálu města," uvedl Macura. Odhaduje, že náklady na potřebné úpravy by mohly být maximálně okolo 100 milionů korun, což je výrazně méně, než by měla stát například zvažovaná lanovka k zoo, kde se předpokládá investice až okolo miliardy korun. Macura připomněl, že dopravní obslužnost zoo je poměrně špatná, především během volných dnů je u zoo velmi problematické parkování.

Podle Jana Šroma z AWT je využití vlečky technicky možné. "Jediné, co nám tam v tuto chvíli chybí, jsou prostory pro obsluhu cestujících, jejich nástup, výstup a pohyb. Jako na běžném nádraží by to byly nástupištní hrany, schody, případně nějaký nadchod či osvětlení," řekl Šrom.

Od začátku shromažďování nápadů město obdrželo už 252 projektových námětů, většinu z nich právě od obyvatel. Z velké většiny se lidé shodli s plány města, které už se připravují nebo uskutečňují. Z dalších námětů veřejnosti jich bylo vybráno 26, 17 jich bylo zařazeno přímo do akčního plánu města a devět slouží jako inspirativní projekty.