Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
Byl to dobrý nápad sejít se k rozhovoru v havířovské designové restauraci Pasta & Café Romana. Podnik, kde najdete přírodní materiály, dekoraci, živé květiny, vkusné vybavení i domáckou atmosféru, je dítětem Romany Bartschové, jednatelky a spolumajitelky firmy Naturprodukt, distributora a výrobce doplňků stravy a dalších přírodních výrobků.
Jednak je zjevně Romaně Bartschové ve vlastním podniku dobře, a také se v těchto prostorách propisuje její láska k přírodě, přírodním materiálům, k podstatným základům.
A jak vlastně firma, která už úspěšně funguje přes třicet let, vznikla? „Naší první distributorkou byla prababička. Někdy v roce 1989 se z Německa nějakým záhadným způsobem dostaly k prababičce věhlasné Švédské kapky. A fungovaly. Jakmile padl režim, nic už nebránilo dalšímu dovozu a prababička byla opravdu prvním čestným a neplaceným „naturzvěstem“, protože kudy chodila, tudy velebila účinky těch kapek. Zájem rostl a první sklad Naturproduktu byl v garáži běžné řadovky v havířovské Rodinné ulici. Takže jsme vlastně od založení rodinná a garážová firma, dnes už ale s velkým mezinárodním přesahem,“ potvrzuje s úsměvem Romana Bartschová. Její syn Otto Bartsch, patřící již ke třetí generaci majitelů, který se k nám připojil, souhlasně přikyvuje. „Momentálně máme v portfoliu přes šest set výrobků. Jsme ještě stále hlavně distribuční firma, zastupujeme významné zahraniční producenty na českém a slovenském trhu. Ale podstatnou část, zhruba jednu třetinu z tohoto množství, představují naše vlastní výrobky, rodinné know-how. Současně s péčí o všechny tyto značky stále hledáme nové příležitosti. Například zcela nedávno jsme začali spolupracovat s renomovaným britským dermatologem, který pod značkou Altruist své produkty vyrábí v Německu. Jedná se o výbornou kosmetiku, kterou nabízíme na e-shopu, či přímo v lékárnách. Sázíme jako vždy na souběh kvality a cenové dostupnosti pro zákazníky lékáren,” říká Otto Bartsch.
Kde všude najdeme Naturprodukt?
Romana: Nejvíce spolupracujeme s nezávislými soukromými lékárnami, na ty se zaměřujeme a spolu se snažíme udržet tradici lékárenství u nás. V doplňcích stravy a v kosmetice musíme být v něčem jiní a jedineční. Jsme v kontaktu s celou řadou místních obchodů, suvenýrových krámků a lázní, kde si získaly oblibu naše Naturprodukt sirupy z ovoce a bylin.
Jaký byl důvod vyrábět také vlastní produkty a nebýt jen distributorem?
Otto: Distribuční byznys nikdy nebývá lehký a jedinou jistotou v něm je nejistota. A byla to právě tato nejistota, která nás posunula k vlastní výrobě. Je to cesta. S některými partnery jsme od počátku činnosti firmy a je to stále skvělá spolupráce. S jinými byla spolupráce po vzájemné dohodě ukončena a to byl přesně ten důvod, proč se nyní primárně soustředíme na vlastní produkci, na výrobu, kde můžeme mít všechno od A do Z pod kontrolou. V tom spatřujeme naši další budoucnost.

Foto: se souhlasem Naturproduktu
Romana: Když se podíváte na historii některých velkých, dnes hodně známých značek na lékárenském trhu, tak to byla z velké části naše počáteční mravenčí práce. Firmy později změnily majitele a šly vlastní cestou, nám sice nezůstal obrat, ale jsme bohatší o obrovské zkušenosti, které bylo možno využít pro budování jiných značek. Za éru třiceti let byly některé roky velmi těžké, ale tak to zažil asi každý, kdo buduje firmu a má nějakou vizi. A proto jsme se dali na cestu jak naší privátní výroby, ale i striktně výhradního zastoupení firem a značek.
Vím, že začátky vašeho podnikání byly úsměvné. Jste rodinná firma. Jak to celé vlastně vzniklo?
Romana: Všechno začalo mou prababičkou ze Zubří, jak už víte z úvodu. Ale až teď můžu prozradit, že ona své Švédské kapky prodala v kostele. Když to tak hodnotím, byl to vlastně od počátku požehnaný byznys.
Co bylo dál, když se firma začala rozvíjet?
Romana: Vyjeli jsme autem pro zboží a začali podnikat v garáži, kde jsme měli sklad a balírnu. Pamatuji si, že některé magistry jezdily přímo k nám do garáže, kde si nakupovaly. Ruku v ruce k tomu ale musel fungovat i rozvoz. Nejdříve naší osobní škodovkou, ale později už to byla první dodávka a v ní namontované poličky a šuplíky. Lékárníci si pak chodili vybírat zboží přímo do auta. Dnes je samozřejmě distribuce úplně o něčem jiném, ale my už jsme tehdy uměli dát zákazníkům fakturu rovnou z auta, bylo třeba se rozvíjet a to rychle. Zrodil se celorepublikový tým obchodních zástupců, z nichž mnozí jsou s námi dodnes…
Švédskými kapkami to tedy začalo...
Romana: Švédské kapky jsou pro nás naprosto zásadní, z hlediska historie firmy, ale i její současnosti. Chtěli jsme splňovat stále přísnější podmínky dané legislativou Evropské unie, a zároveň tady byla touha využít plný potenciál ověřených léčivých bylin. Ten jsme zakomponovali do vzorce našich, Naturprodukt švédských kapek, kde sama můžu potvrdit jejich pozorovatelný příznivý účinek na celé tělo. Celá naše švédská řada toho skýtá spoustu. Švédský čaj je typický digestiv na usnadnění trávení, což je ideální alternativa třeba pro řidiče nebo osoby, které díky věku nebo nemoci nemohou užívat kapky s alkoholem. Samotné Švédské kapky pak přes metabolismus ladí a optimalizují využití živin, což je přínos pro všechny orgánové systémy a s tím související pocit vitality a zdraví. Pak je tady švédská mast na namožené svaly a zatížené klouby, je jemná a účinná.
Otto: Prodejem produktů v zahraničí etablovaných výrobců jsme se vyučili. Nejen stran marketingu, ale také v celkovém přístupu, hloubce poznání a samozřejmě potřebě neustálého sebevzdělávání. Na těchto základech budujeme i naše vlastní produkty.
Jak dlouho jste byli jen distributorem, než jste vyrobili svůj první produkt?
Otto: Naše první produkty byly bylinné pastilky na bolest v krku, pak různé čaje, později mikronizovaný silymarin, revoluční zubní pasta s přísadou betaglucanu a také výroba vlastní řady Naturprodukt sirupů z ovoce a bylin. Jdeme cestou inovací a implementujeme nejnovější vědecké poznatky a snažíme se čerpat ze zkušeností i v oblasti obchodu. Když víme, že produkt fungoval, ale například daná zahraniční firma již zanikla, tak se snažíme přinést podobný produkt, aby zákazníci dostali to, nač jsou zvyklí.
Romana: Chceme vyrábět opravdu dobré a poctivé produkty a stejně tak dělat také dobrou distribuci. Jedno bez druhého nedává smysl, a to nás ještě pořád stojí velké úsilí.

Foto: Vladimír Pryček
Otto: Výsledkem všeho bylo poznání, že musíme vyvinout a uvést na trh ucelené privátní produktové řady. A to bylo asi deset roků zpět.
Kdo vymyslet název Naturprodukt?
Romana: Psal se rok 1991 a myslím, že to vzniklo spontánně ve sklepě, kde byla tehdy balírna.
Jste rodinná firma. Kdo všechno a v jakých pozicích v ní figuruje?
Romana: Dlouhá léta dělala jednatele moje maminka a ředitelem byl dlouho otec. Maminka před léty zemřela a taťka, kterému je přes osmdesát let, neustále přichází s dobrými radami a doporučeními, i když si již užívá zaslouženého odpočinku. Můj bratr je prokuristou firmy a zaměřuje se na smlouvy, technické věci kolem budov, aut a podobně. Švagrová má na starosti ekonomiku, je zároveň hlavní účetní. Syn Otto se zaměřuje na expanzi obchodu, marketing a export, a jeho sestra Bibiana, která ještě studuje, se věnuje prezentaci společnosti na sociálních sítích. Bratr švagrové u nás vede tým obchodních zástupců jak v České, tak ve Slovenské republice. A my jsme, společně se synem, jednateli společnosti.
Funguje to? Nestává se, že při nedělním obědě mluvíte o byznysu?
Otto: Při rodinných obědech se většinou bavíme o práci. Pochopte, fungujeme v rodinném byznysu přes třicet let. Já jsem se narodil v době, kdy se Naturprodukt začal mohutně rozvíjet. Takže vlastně od nejútlejšího věku jsem ve firmě a žiju s ní. Ono se to ani jinak nedá.
Chcete to takhle?
Otto: Jak kdy. Někdy je to příjemné, jindy méně. Ale ať chcete nebo nechcete, vždycky se téma hovoru nakonec stočí k práci. Firma má široký záběr a vždycky se najde téma, které je třeba ze všech stran prodiskutovat.
Romana: Bývá zábavné, když někdo řekne, že se o práci při jídle nebudeme bavit. Většinou s tím přichází bratr. Chvíli je debata neutrální, třeba o psech nebo plánech na dovolenou. A pak stačí jedna nevinná narážka a opět začínáme řešit dění ve firmě.
Takže vám institut rodinné firmy funguje.
Romana: Ano, funguje. Ale taky to nebylo jednoduché. Za tu dobu, co spolu tvoříme Naturprodukt, se nevyhnete přepracování, stresu a různým nemocem z toho plynoucích. Ale jsme vždy semknutí, pomáháme si navzájem a držíme nad sebou ochrannou ruku. Snažíme se z takových situací vždycky poučit a tím jsme dohromady jako rodinný tým silnější.
Hodně se řeší nástupnictví. Vaše maminka již není mezi vámi, tatínek má přes osmdesát let. Vzpomínáte si, jak fungovalo předávání firmy ze strany rodičů vám?
Romana: Ten nástupnický proces už probíhá, pozvolně a tak nějak přirozeně. Naproti tomu, když maminka zemřela, bylo to náhlé. Nikdo nic takového nečekal a přiznávám, že na takovou situaci jsme nebyli připraveni. Následovalo těžké období a dost dlouho trvalo, než jsme se z toho vyhrabali. Dnes už to beru jako zkušenost a myslím na různé situace, ve kterých se může stát cokoli. Vlastně stačí zlomek vteřiny a svět se vám obrátí vzhůru nohama. Na to je třeba pamatovat a snažit se minimalizovat rizika i v běžném životě.
Dovedete si představit, že firmu jednou takhle předáte synovi a dceři?
Romana: Důležité je, že děti se již zapojují do života firmy. Přicházejí s vlastními nápady a vizemi, aniž by je někdo nutil. Prostě chtějí. Automatické to určitě není. Jsem za to ráda a to mi dodává jistý klid, protože cítím, že o budoucnost firmy je postaráno. Syn Otto je nyní také jednatel. Zjišťuje, že důvěru si musí zasloužit, a vnímá, kolik váží tíha zodpovědnosti. Každopádně tímto krokem je firma pro všechny případy chráněna a s ní i zaměstnanci, často celé rodiny, které u nás pracují.
Otto: Ptal jste se, jací členové rodiny jsou u nás ve firmě. Možná bych řekl i to, že mnohé zaměstnance pro jejich loajalitu bereme jako členy rodiny. Známe se dlouho a víme, co od sebe čekat. I s těmi, kteří už u nás nepracují, se potkáváme, zveme je na naše setkání, večírky i oslavy a vždycky je fajn přátelská atmosféra.
Kolik má dnes Naturprodukt zaměstnanců?
Otto: Je to kolem padesáti i s naší restaurací.
Vím o vás, Romano, že pěstujete bylinky, umíte o nich mluvit, rozumíte jim, máte ráda život na statku. Jak moc je to všechno pro vás důležité?
Romana: Jsme původně taková zemědělská rodina. Z části z Valašska, kde je život i dnes docela tvrdý a z části tady z průmyslového Ostravska, kde se dřina bere tak nějak samozřejmě. Přemýšleli jsme kdysi, jestli budeme tímto směrem pokračovat, protože pozemků nám předkové zanechali dost. Připadalo nám přirozené třeba obnovit ovocný sad, kde naši praprarodiče pěstovali jablka a švestky.

Foto: se souhlasem Naturproduktu
Založili jsme zahrady, kde organicky pěstujeme zejména byliny pro tuto restauraci. Začali jsme terasovitými políčky s mátou, bazalkou, tymiánem, šalvějí a meduňkou, do toho přišla levandule a s ní první větší osázená plocha. Dnes úrodu levandule využíváme zejména jako celoroční dekoraci pro naši restauraci. Při výrobě Naturprodukt sirupů jsme nuceni používat byliny, které splňují ta nejpřísnější hygienická kritéria, musíme používat suroviny od certifikovaných a prověřených dodavatelů. To je úplně jiná liga. Kdo někdy dělal certifikaci IFS, tak určitě ví, o čem mluvím. Mimochodem, naše výroba sirupů certifikát IFS loni získala. V ten okamžik jsem byla na nás všechny nesmírně pyšná.
Prozradíte nám, kde se vaše hospodářství nachází?
Romana: Vlastníme obrovské horské louky v téměř nedostupných a čistých lokalitách ve Velkých Karlovicích. V Orlové pak máme statek, kde byli i koně, prasata, slepice, kozy. Momentálně jsme od chovu koní a prasat z časových důvodů upustili. Jsou tam ale také krásná políčka, zahrádky, jabloňový sad – všechny stromy představují původní staré odrůdy a jejich plody nám slouží k výrobě destilátu, který tvoří základ našich bylinných kapek. Mimochodem, ulice se jmenuje Jabloňová a to hovoří za vše.
Jak vidíte budoucnost Naturproduktu? Chtěli byste vyrábět více vlastních produktů?
Otto: Snažíme se všechno vybalancovat. Nemůžeme si dovolit nechat zavedené značky jen tak bez péče. A zároveň musíme myslet na privátní řady a těm pomáhat k růstu. Je to něco jako velice jemná mechanika. Díky tomu každým rokem rosteme. Někdy víc, někdy méně, ale to je život. Náklady na marketing hlídáme bedlivě, protože v dnešním virtuálním světě se všechno děje velice rychle, peníze rychle přicházejí a také rychle mizí. Cíleně budujeme vlastní e-shop s cílem stát se významným hráčem i na zahraničních trzích. S mým budoucím švagrem se společně staráme také o export. První vlaštovka už je tady, naše vlastní dentální řada Glucadent se bude prodávat v Bosně a Hercegovině.
Pokud jde o druhy produktů, snažíte se do budoucna jít konkrétním směrem? Anebo si vyzobáváte to, co vás zajímá, co vás baví, čemu věříte?
Otto: Snažíme se stavět na našich silných produktových řadách a ty postupně rozvíjíme. Případně čerpáme z dříve nerealizovaných nápadů, různých vědeckých studií, nebo i z poznatků tady od maminky. Někdy přijdeme s produktem, který je hodně inovativní a trh na něco takového není připraven. Ale líbí se nám, má zajímavou kompozici účinných látek a bylinných výtažků, tak do toho jdeme jen na základě dobrého pocitu, prostě uvidíme, co se stane. Ruku v ruce s tím ale pozorně sledujeme trendy a hledáme výrobky, které mají potenciál oslovit trh.
Romana: Asi nejsme ta firma, která na základě analýzy dat vyzobává třešničky z dortu, ohromí reklamou a snaží se prodat. My nemáme čas ani prostředky, abychom takto fungovali. Pracujeme prostě krok za krokem. Edukujeme lékárníky i zákazníky, snažíme se, aby naši filozofii poctivého přístupu k přírodě a zdrojům pochopili a zjistili, že se jedná o přínos pro zdraví. Chceme, aby se zákazníci k našim výrobkům vraceli, protože jsou kvalitní a účinné. Jako příklad uvedu vitamínový krém Rugard. Je v naší distribuci takřka od počátku a používají jej s vynikajícími výsledky už tři generace žen, doporučují si ho vzájemně mezi sebou. To je vždy ta nejlepší reklama, kterou nelze ničím uplatit. Pro nás velice důležité vodítko.
Jste hodně závislí na odběratelích, na lékárnách. Uvažovali jste někdy o vlastní distribuční síti?
Otto: Uvažovali. V minulosti jsme měli tři kamenné Natur lékárny. Ale nezávislých lékárníků je jako šafránu, řetězce jsou velice byznysově šikovné, drtí trh a tomu tlaku se jen obtížně čelí. Ale máme ve fázi rozpracování další distribuční projekty. Například plánujeme síť vlastních mini Natur obchůdků, které by byly na místech, kde už nemáme soukromě vlastněné lékárenské partnery. Uvidíme, kam nás to časem zavede. Nicméně teď je naše jednoznačná priorita provozovat a trendově rozvíjet e-shop. Pomocí e-shopu pak nastartují i další návazné projekty.
Je nějaký produkt, který by se dal označit za vlajkovou loď Naturproduktu?
Otto: Myslím, že každý z nás by uvedl něco jiného. Za mě je to zde již zmíněný Rugard vitamínový krém. To je naše hvězda.
Romana: Víc než dvacet let se zabýváme účinky beta-glukanů na lidský organismus. Zjistili jsme, že nejen glukan rovná se imunita, ale také že celková odolnost organismu úzce souvisí s bakteriálním osídlením dutiny ústní. Mít v ústní dutině to prospěšné zoo, jak často říkám, je signifikantně důležité. Když v ústech neudržíte bakteriální rovnováhu ve prospěch těch hodných, tak si můžete čistit zuby, jak chcete a ti agresivnější zlí se přes krevní řečiště dostanou do vzdálenějších orgánů, kde si zakládají kolonie. Beta-glukan v naší dentální řadě Glucadent zkrátka funguje i v kontaktní formě, přímo v ústech. A ten účinek je protrahovaný. Po důkladném vyčištění trvá v řádu několika hodin.
Otto: Zapomněla jsi zmírnit krvácení dásní a paradontózu, i to je doménou Glucadentu. Tlumí zánět, tiší bolest, hojí. Tato zubní pasta má v sobě i esenciální vzácné oleje, stahující laktát hliníku, alantoin, xylitol, kromě jiného. Za mě je to nejkvalitnější zubní pasta na našem trhu.
Romana: Před lety jsme uvedli na trh privátní řadu zaměřenou na dýchací cesty, v níž najdete nejen polozapomenutý plicník lékařský, ale i další vzácné byliny z našich luk – některé z nich jsou chráněné, protože jich v přírodě ubývá. Dva výrobky z této řady je možné používat od jednoho roku věku, máme na to certifikát České pediatrické komory. Věděli jste, že zmíněný plicník byl kdysi používán právě v podpůrné léčbě silikózy, tedy nemoci, kterou trpělo mnoho našich horníků? Jak vidíte, dýchání a dechu věnujeme ve firmě hodně pozornosti.

Foto: se souhlasem Naturproduktu
Otto: Na výrobu echinaceových a žaludečních kapek například používáme vysokoprocentní jablečný destilát z organických jablek z našich zahrad. Mám za to, každý, kdo chce nakopnout imunitu, si zaslouží echinaceu, která je účinná.
Romana: A musíme zmínit hořčíkovou řadu IQ Mag. Ten název vymyslel bratr. Přece jen magnesium člověk potřebuje každý den a my máme opravdu široký výběr. První IQ Mag byl produkt s ranním a večerním složením. Postupně se k němu nabalily další a další varianty – organické, anorganické, šumivé, hořčík vhodný pro děti… A všechno pod značkou IQ Mag. Pak ještě musím zmínit vlastní výrobu Naturprodukt sirupů z ovoce a bylin, kde právě byliny, jejichž studiem se neustále zabývám, byly podnětem pro vznik tohoto krásného projektu.
Otto: Kdybych měl ze všeho vypíchnout nejzásadnější řadu, tak je to právě ten IQ Mag. Momentálně představuje nejširší hořčíkovou řadu na trhu. V kompozici jsou velmi zajímavé synergické kombinace, není to už jen o hořčíku samotném. Spolu s ním jsou tam další minerály, vitamíny i bylinné výtažky, které tělu pomůžou jinak a podpoří účinek hořčíku.
Můžete potvrdit tezi, že v posledních letech i mezi Čechy přibývá lidí, kteří se více starají o to, co jedí, jak se hýbají? Poznáváte to i ve svém byznyse?
Romana: Určitě ano. Pohyb a zdraví jdou ruku v ruce. Pokud dnes chcete ve společnosti uspět, tak životospráva, sport, doplňky stravy, dobrá psychika, mohou pomoci k cestě na vrchol a dlouhodobě se tam udržet. Není to jen o bylinkách, jedná se o komplexní záležitost, kdy všechny příznivé aspekty do sebe musí zapadnout jako puzzle.