Byznys
25/09/2023 Marek Prorok

Na vlastní kůži: dobře placený fitness pro aktivní muže a ženy nejen padesát plus

Foto: Hyundai Glovis

Čím jste chtěli být jako děti? Pilotem formule jedna? Strojvedoucím? Popelářem? Letuškou? Dnes máte svůj profesní život jasně nalajnovaný, ale možná si občas říkáte, jaké by to bylo, kdyby… Jaké to je být skladníkem v automobilce si představíme ve druhém díle našeho volného cyklu Na vlastní kůži.

„Umíte pracovat se scannerem?“ zpovídají mě důkladně v personální agentuře Right Indicada před nástupem do logistického skladu Hyundai Glovis, který sídlí v areálu Hyundai v Nošovicích. Se scannerem pracuji pravidelně během velkých rodinných nákupů v Globusu, takže odpovídám sebevědomě: „ano“.

Kdo je mystery employee?

Mystery employee je osoba, která pracuje v rámci firmy jako zaměstnanec, avšak se speciálním úkolem. Tento úkol spočívá v pozorování a hodnocení určitých aspektů fungování firmy. Hyundai Glovis se ve spolupráci s personální agenturou Right Indicada pro tento nástroj rozhodla ve snaze zlepšovat pracovní prostředí a vztahy a odhalit případné překážky, které zaměstnancům znemožňují podávat optimální pracovní výkony. A to bude přesně můj úkol po dobu jednoho týdne v Nošovicích.

Poptávka po pracovnících ve skladu je velká, spolu se mnou nastupuje toho týdne deset dalších zaměstnanců. Ne všichni zůstanou, protože práce není pro každého. Nicméně, jak jsem si ověřil na vlastní kůži, kdo ve firmě zůstane delší dobu, rozhodně si nestěžuje.

Pracovní prostředí v Hyundai Glovis září větší čistotou než moje pracovna v paneláku, ve které dokončuji tuto reportáž. Spolupracovníci i nadřízení jsou příjemní, trpěliví a vždy ochotní mi poradit.

Přesto je pro mě krátká zastávka v logistickém centru továrny kulturním šokem. Celý život jsem pracoval v kanceláři, od covidu a s přibývajícími léty jsem navíc, zprvu nedobrovolně, omezil sportovní aktivity. Zvládnu nyní celou šichtu přenášet součástky z bodu A do bodu B? Nevzbouří se moje tělo proti tolika nachozeným kilometrům navíc?

Poprvé na vysokozdvižném vozíku

Ale pěkně popořádku. Nejprve jsme byli všichni velmi kvalitně zaškoleni. Hyundai Glovis nikomu neslibuje práci s vysokozdvižným vozíkem nebo tzv. „včelkou“ (elektrickým tahačem). Já jsem během testu dostal výbornou, stejně jako dva kolegové s desetiletou praxí, přestože jsem na vozíku seděl poprvé. Tak pyšný jsem na sebe už dlouho nebyl!

Nicméně nemohou všichni hned na vozík, a já jsem zařazen k výfukům. Podle pořadí na velké obrazovce přináším konkrétní typy výfuků zaměstnanci Hyundai, který na ně montuje sondy. Následně je scanuji a odvážím na linku. Je to zátěžová zkouška, ale můžu říci, že jsem ji, díky skvělému zaškolení, a přes své pomalé tempo, zvládl. A když jsem ji zvládl já, kancelářská krysa, lenivý pisálek, který naposledy cvičil před dvěma měsíci, když musel do čtvrtého patra vynést novou matraci, tak vy to zvládnete také!

Pokud vám nevadí třísměnný provoz, chcete si vyčistit hlavu, dělat konečně něco, kde je ihned vidět výsledek (hotové auto), pracovat s lidmi, kteří si navzájem pomáhají, začít se trošku hýbat, a ještě za to dostat zaplaceno, je práce v logistickém centru Hyundai Glovis přesně pro vás.

Hyperkreativci, pozor!

Pokud jste hyperkreativní jako já, každou hodinu musíte vymyslet nový článek nebo písničku, asi byste se nudou ukousali. Ale ptal jsem se celé řady lidí v továrně, a buď jim práce vyhovuje, nebo si stereotypy prostě nepřipouští. A jsou samozřejmě chvíle, kdy je třeba zapojit IQ nebo rychlostní obvody na maximum. A hlavně myslet jeden na druhého, pracovat jako tým. Dnes pomůžeš ty mně, zítra já tobě, to se mi v Hyundai Glovis líbilo nejvíc!

Zkušenost z Globusu se hodí, ale scanování automobilových dílů je trochu náročnější, protože kódy vždy nejsou na tom úplně nejpřístupnějším místě a scanner vypadá spíše jako větší telefon než globusovská pistole. Jenomže systém je nastaven tak bezpečně, že i když s ním v prvních dnech budete bojovat, linka se kvůli vám nezastaví. Vždy k vám někdo přiskočí na pomoc, případně máte nadpracováno trochu dopředu.

Továrna jako ze Star Treku

Samotný logistický sklad Hyundai Glovis a jeho technologie mi připomínají sci-fi film z nedaleké budoucnosti. Navštívil jsem celou řadu jiných firem, včetně tuzemských, ale takový řád a pořádek jsem skutečně ještě nikde jinde neviděl.

Nejen logistika, ale i bezpečnost je zde na prvním místě. V době mé návštěvy fungovala celá firma už několik měsíců bez nehody, a za svůj největší úspěch považuji, že jsem tuto vítěznou šňůru nepřerušil.

V péči o vaši bezpečnost je Hyundai Glovis nekompromisní, byť to někteří zaměstnanci někdy mohou považovat až za přehnanou obezřetnost. Když se někomu něco stane, třeba i mimo veškerou logiku konkrétního procesu, přijmou se opatření, aby se to neopakovalo.

Pat nebo Mat?

Během manipulace s výfuky třeba není povinná helma, protože prostě není zapotřebí. Mně se nicméně na konci osmihodinové směny podařilo ťuknout se ve stylu Pata a Mata lehce výfukem do hlavy. Je mi jasné, že kdybych tuto událost nahlásil, museli by mít od příštího dne helmu všichni kolegové na tomto pracovišti, a určitě by na mě kvůli tomu nevzpomínali v dobrém.

Ale dosti humorné nadsázky. Pracovat v třísměnném provozu opravdu není pro každého, a já díky této zkušenosti v dobrém slova smyslu změnil pohled na celou řadu spoluobčanů, kteří třeba mají jiné názory nebo volí někoho úplně jiného. Práce v Hyundai Glovis není těžká fyzicky – nikdy nemusíte zvedat součástku těžší než 14 kg, ale je náročná na soustředění, výkon či vytvralost.

Jak říkala babička (Boženy Němcové, ne moje), „má nás pámbů všelijaký“ a to je fajn! Já třeba vydržím hrát 16 hodin v kuse na kytaru, zatímco někdo jiný dokáže odpracovat šestnáctku v automobilce. Rozdíl mezi námi je také v tom, že ve fabrice dostanete za svůj výkon slušně zaplaceno, zatímco amatérský kytarista sklidí v lepším případě potlesk.

Respekt a klobouk dolů, dámy a pánové, bylo mi ctí vás poznat, a ať se vám ta skvělá parta dobře rozrůstá!

Logistický areál Hyundai Glovis v Nošovicích. Foto: Hyundai Glovis

Sdílejte článek