Auto-Moto
01/10/2025 Rostislav Gromnica

Mototest. Suzuki GSX S1000GX - samuraj i gentleman v jednom

Foto: Vladimír Pryček

Vlajkovou loď z továrny v Hamamatsu jsem si poprvé vyzkoušel vloni v září. V magazínu pak vyšlo porovnání s příbuzným modelem S1000GT. Nyní se mi díky dealerství MotoTrend naskytla možnost ji otestovat důkladněji.

Japonku jsem protáhl jesenickými serpentinami, ostravskou městskou džunglí i „německou“ dálnicí, abych zjistil, co technikou nabitý stroj nabízí.

S novým modelem GSX-S1000GX rozšiřuje Suzuki svou flotilu litrových mašin. Po dvou naháčích S950 a S1000, neoretro Kataně a sportovním cesťáku S1000GT přichází značka na trh s modelem GX označovaným jako „Grand Crossover.“ Tedy motocyklem se vzhledem adventure stroje, ale určeném výhradně pro asfalt, s výkonem superbajku. Navíc v provedení, které zvládne s přehledem dálkové cestování.

Suzuki byla vždy zárukou dobře zpracovaných, spíše jednoduchých a cenově dostupných motocyklů. Stačí zmínit legendární Bandity. Nyní nám nabízí první crossover nejvyšší třídy za bezmála 400 táců. Obhájí si svou cenovku?

Model GX je pro rok 2025 dostupný v modré, černé a tmavě červené barvě, která nahradila v nabídce tmavě zelenou. V posledních letech je pro Suzuki příznačné, že tvary jejich modelů vyvolávají kontroverzi. Designéři nikoho nekopírují ani nesledují současné unifikační trendy. Inspirovali se sportovnějším modelem GT, dynamické a svalnaté křivky vyjadřují rychlost a sílu. GX mezi motocykly identifikujete na první dobrou. Je typické svým nezaměnitelným designem, který se vám buď líbí, nebo ne.

Kvalita zpracování je na vysoké úrovni. Lak je nádherný, přístrojový panel s plnou konektivitou je velký a přehledný, všechny díly (sedlo, stupačky, zadní nosič nebo kola) působí festovně. Nálepky na nádrži jsou pod lakem, na kapotáži ne. Pochvalu si zaslouží ovládání na řídítkách, které je jednoduché, se dvěma tlačítky a malým joystickem. Tady by se jiní výrobci mohli inspirovat (Honda).

GX je postaveno na páteřovém rámu verze GT, ale sedíte vzpřímeně za 19litrovou nádrží. Motorka je na první pohled vyšší, GX zdvihy na obou kolech 150 mm a světlou výšku 155 mm. Přední kapotáž byla optimalizovaná ve větrném tunelu, což se projevuje na aerodynamice. Kolena jsou schovaná za bočními kryty, ruce za blastry a vršek těla vám kryje větší plexi. Lze jej výškově nastavovat v rozmezí 5 cm, je k tomu však zapotřebí vercajk. To by šlo vyřešit elegantněji. Stupačky jsou umístěny sportovněji (výše a více vzadu), přesto lze bez problému v sedle motocyklu strávit celý den. Nic nebrání ani výletům ve dvou, spolujezdec má dostatek místa, a navíc k dispozici dvě praktická madla. Ergonomie je výborná.


Foto: Vladimír Pryček

Srdcem nové Suzy je motor K5 z již legendárního GSX-R1000 z roku 2005. Dvacet let zušlechťování doplněné o moderní technologie (kontrola trakce, antiwheelie, palivové mapy…) z něj udělaly ideálního společníka nejen na zábavu, ale i na dlouhé cesty. Čtyřválec běží krásně hladce už od nízkých otáček, od 5000 ot./min začíná táhnout a od 7000 opravdu intenzivně zrychluje. Když mu popustíte uzdu, zjistíte, že doslova lační po otáčkách a odmění vás parádním zvukem a úchvatnou dynamikou. Před omezovačem vás na přeřazení upozorní vibrace do levé stupačky. Ze 156 koní a 106 newtonmetrů však není potřeba mít strach. Pro každou jízdní situaci je tu vhodný motorový režim. Motocykl se ve všech ohledech přizpůsobí, a rozdíly jsou jasně patrné. C (Komfort), nebo-li zkouřený režim, se hodí na mokrý povrch, případně do hustého městského provozu. Nejostřejší A je divoký a krapet škubavý, ideální na volné okresky, jejichž profil máte v malíku. Nejvíce mi vyhovoval režim B, který je tak akorát. Výborný dojem z motoru pak jen podtrhuje bezchybně fungující obousměrný quickshifter.

Inženýrům z Hamamatsu trvalo proti konkurenci dlouho, než přišli na trh s motocyklem se semiaktivním podvozkem. Trpělivost a kvalitní vývoj však přinesly ovoce. V Suzuki vybrali špičkové řešení od značky Showa a výsledek stojí za to. Tento crossover s přehledem zvládá obojí: cestování i sportovní jízdu! Ve městě nebo na rozbité silnici zvolíte režim Soft a žádné díry a podobné nástrahy vás nevyklepou. Na dobrém povrhu pak ťuknete režim Hard, motorka ztuhne jako supersport a vy můžete řádit. Osobně jsem nejčastěji používal nastavení Medium, které je dostatečně komfortní bez ztráty jistoty. To ale není vše, co podvozek umí – Suzuki disponuje programem SFRC (Suzuki Floating Ride Control), který snižuje pohyb neodpružených hmot. V praxi to znamená, že systém během milisekund upravuje tlumiče tak, aby motorka zůstala pořád ve stejné pozici nad rozbitým povrchem nebo při zrychlování a brzdění, což zvyšuje pocit komfortu a dodává jezdci jistotu. Kromě toho mašina vnímá kvalitu silnice, tempo a náklony. Když letíte rychle s podvozkem nastaveným na soft, tlumiče ztuhnou. A platí to i obráceně – vjedete-li v tvrdém nastavení na hodně rozbitou silnici, rozsvítí se symbol na displeji a podvozek změkne. A to stále není vše. Upravit si můžete také předpětí zadní pružiny (péra v přední vidli nastavujete manuálně). Konkrétně režim motorky s jezdcem, s kufry nebo se spolujezdcem. Anebo zvolíte jako já režim Auto, chytrá mašina si vás sama zváží a nastaví se podle vlastních algoritmů. Funguje to perfektně!


Foto: Vladimír Pryček

Motorka působí za všech okolností harmonicky a je jen na vás, zda budete na kochačku proplouvat krajinou, nebo ladit čas na okruhu. Je tak vyváženě naladěná, že vám to doslova vezme dech. Souhra podvozku, motoru a quickshifteru je skvělá. Tomu zdárně sekundují brzdy, které by si zasloužily pancéřové hadice.

V úvodu jsem položil otázku, zda si Suzuki cenovku u tohoto modelu obhájí? Jsem přesvědčený, že ano. GSX-S1000GX je velmi příjemný univerzální stroj, který potěší široké spektrum motorkářů. V testu prokázalo, že umí být uhlazeným gentlemanem i nabroušeným samurajem. Mezi svými konkurenty, tedy BMW S 1000 XR, Kawasaki Versys 1100 SE a Yamaha Tracer 9 GT+, se určitě neztratí.

Děkuji dealerství Moto Trend Opava za zapůjčení této úžasné mašiny. Nabízí jak pohodové cestování, tak adrenalinové zážitky. Nevracela se mi lehko. Pohodlí a vzpřímený posed vycházející z cestovních endur v kombinaci se špičkovou technologií a výkonem hodným supersportu je návyková kombinace.

Technické údaje - Suzuki GSX S1000GX

Motor: kapalinou chlazený řadový čtyřválec
Objem: 999 ccm
Výkon: 152 k (112 kW) při 11 000 ot./min
Kroutící moment: 106 Nm při 9250 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 232 kg
Výška sedla: 845 mm
Cena testovaného motocyklu: 389 900 Kč

Sdílejte článek