Albert Čuba
Blázen, který postaví divadlo
Oslavovaná i zatracovaná Jawa má dnes v nabídce poměrně širokou paletu motocyklů. Jako skládačku bez papírů můžete stále koupit původní dvoutaktní 350 typ 640, z Indie tady máme moderního Péráka a kývačku (model 300 CL) a od nich odvozené varianty, čínského původu s minimálním českým podílem pak motocykly RVM by Jawa (500 Scrambler a Adventure) a také novinku pro mladší jezdce v podobě Jawy 400 Geeny.
Kromě toho jsou ještě v nabídce česko – čínské motocykly řady OHC, tedy 350 a 650. Z Číny přicházejí motory, podvozky a rámy, v Týnci nad Sázavou se pak vyrábějí nádrže, blatníky, typické kaslíky, a motorky se kompletují. Na základě poslední zmíněné Jawy 650 OHC vznikla v dílně písecké firmy VMP Motorcycle ve spolupráci s českým výrobcem vzácná 15 kusová série Jawy 650 RetroTrail.
Design a technika
Jawa 650 OHC podobně jako menší 350 OHC designově navazuje na již legendární model 350/634 ze 70. a 80. let. Zachovány zůstaly klasické kaslíky, typické jednodílné sedlo, nezaměnitelná nádrž a mnohé další. Do této koncepce pak zapadají jednoduché brýle a ovladače, jejichž původ bude někde v Japonsku v 80. letech. Na druhé straně nutno dodat, že tady nesvařovali Pat a Mat jako v případě indických Jaw, nikde moc netrčí kabely a další zjevné fušeřinky. Jednoduché a praktické jsou také dva analogové budíky s malým displejem, který zobrazuje pouze celkové nebo denní ujeté kilometry. Palivoměr byste hledali marně, zkrátka retro se vším všudy.
Co se týká technické stránky, je na tom 650 OHC velmi podobně jako 350 OHC. Dle informací z Jawy mají šestsetpadesátky tlustší rámové trubky. Posílena je také přední vidlice. Hlavní rozdíl je v motorové části, srdce tvoří velký vzduchem chlazený jednoválec. Tento letitý agregát má původ pravděpodobně v Hondě Dominator. Aby splnil přísné emisní normy, prošel patřičnými úpravami a dostal olejový chladič. Prověřená technika ale v týneckém provedení působí trochu dýchavičně. Zůstala však charakteristika dostupné a technicky jednoduché motorky pro každý den.
Foto: Dalibor Hrabec
Mezi významné dealery v Čechách patří také VMP Motorcycle, kde vznikl nápad na základě Jawy 650 OHC postavit vlastní stroj. Prototyp prošel ostrým testováním za všech možných podmínek. V Písku se rozhodli, že jejich model bude schopný snést vyšší zátěž a to hlavně v terénu. Záštitu nad tímto projektem nakonec převzal i podnik Jawa.
Jawa 650 RetroTrail se od svých továrních sourozenců v mnohém liší. Má zkrácené a výše posazené blatníky, nádrž je vepředu snížená, vzadu zvýšená a zdobí ji třířadová šachovnice. Lakování záleží na přání zákazníka. Přepracovány jsou svody, které jsou nyní umístěny výše a mají hliníkový chránič. Drsný look doplňují hrubé hliníkové stupačky a do terénu připravené pneumatiky od domácího Mitasu. Sedlo je o 2 cm výše proti továrnímu provedení. K luxusním prvkům patří vyhřívané rukojeti. Změnami prošel také motor, RetroTrail získal navíc 5 koní a 10 Nm, zákazníci se tak mohou těšit na 44 koní a 60 Nm při 3950 ot./min. Pro zájemce jsou připraveny i exkluzivní doplňky, jakými jsou stylové brašny, plyno-kapalinové tlumiče, kit na zvýšení zdvihu přední vidlice nebo padací rámy. Šťastných majitelů však nebude mnoho, exkluzivní edice vnikla v pouhých 15 číslovaných kusech.
Jízdní dojmy
Testovaný stroj ve slušivé žluté barvě má nejen klasický jawácký retrolook, retro zůstává i technika. Jednoválcový motor poprvé spatřil světlo světa koncem 80. let. Tomu odpovídají i ryzí zážitky ze zajíždění jednoho z patnácti vzácných kousků. Žádná kontrola trakce, náklonové ABS, radary či armáda asistentů a režimů, jen jezdec a stroj, z něhož čiší láska k železu jako takovému a účelnosti. Že sedláte Jawu, poznáte hned na první dobrou. Na dobře polstrovaném jednodílném sedle si na nedostatek místa nikdo stěžovat nebude. Stupačky jsou blíže a výše, řídítka jsou široká tak akorát, tedy pozice ideální pro kochací jízdu. Hned se mi vybavují vzpomínky na původní dvoutaktní třiapůli. Novou Jawu však startujeme moderně tlačítkem a motor naskočí po jednom brnknutí, což je příjemná změna proti předchůdkyním.
Motor má pěkný decentní zvuk, který potěší a hlava z něj určitě bolet nebude. Jeho chod je hrubší, a že pod vámi tluče jednobuch, poznáte i podle vibrací do řídítek. Není to nic, co by zvlášť vadilo, k jednoválcům to zkrátka patří. Tuhý nový motor se s prvními stovkami kilometrů postupně citelně rozjíždí. Nemá moc rád nižší otáčky, ale od 3000 táhne pěkně. S lehkým motocyklem (181 kg) si hravě poradí, brzdou provozu určitě nebudete. Když už jsem u brzd, tak přední 320 mm kotouč s oplétanou hadicí a čtyřpístovým třmenem na papíře slibuje více, než dokáže. Zvláště nástup má vlažný a je třeba za páčku pořádně brát, případně použít současně i zadní brzdu, jejíž účinek mi přišel od začátku v pořádku. Co se týká spojkové páčky, její chod je také logicky tužší než u moderních strojů. Nicméně Jawa řadí obstojně, snad jen na místě najít neutrál vyžaduje cvik a trpělivost.
Foto: Dalibor Hrabec
Podvozek je naladěný na komfort, jak se u Jawy očekává. To oceníte jak na našich rozbitých okreskách, tak na nezpevněném povrchu, kde je RetroTrail na chlupatých pneumatikách jako doma. Zůstala také intuitivní ovladatelnost menší sestry (350 OHC), lehký stroj se vodí snadno, což je poznat zejména při nižších rychlostech. Šestpade dává jezdci o něco více jistoty, nečekejte však moc zpětné vazby od rozpočtového podvozku.
Rozhodně je to Jawa! Tedy technicky jednoduchý stroj zaměřený na praktičnost s designem oslavujícím krapet zašlou slávu československé motocyklové produkce. Mašina osloví každého fandu značky, nadchne majitele menší 350 OHC a zaujme zejména starší jezdce, kteří si chtějí připomenout, jaké to kdysi v jedné stopě bývalo, aniž by museli přimíchávat olej do benzínu a čistit karburátor. Takto zaměřených retrostrojů na trhu moc není, podobné zážitky může nabídnout dražší Kawasaki W800, výrazně slabší Benelli Imperiale 400 nebo snad Royal Enfield Interceptor 650. Jawa je však u nás stále pojem a tato vymazlená exkluzivní série se jeví jako povedená.
Technické údaje - Jawa 650 RetroTrail
Motor: jednoválec chlazený vzduchem a olejem
Objem: 644 ccm
Výkon: 44 k (32,5 kW) při 6000 ot./min
Kroutící moment: 60 Nm při 3950 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 181 kg
Výška sedla: 810 mm
Cena základního provedení: 181 900 Kč
Cena testovaného motocyklu: 196 500 Kč