Moravskoslezský kraj podporuje rozumnou elektromobilitu
Až bude mít jednou elektromobil kde kdo, budou patřit tyto dnes otevřené nové nabíjecí stanice u krajského úřadu Moravskoslezského kraje mezi ty nejstarší v Ostravě.
Už od dopoledne u nich mohou nabíjet akumulátory všichni majitelé elektromobilů, kteří v Ostravě bydlí, a samozřejmě všichni ostatní majitelé elektromobilů z jiných měst a obcí, kteří u nich zastaví.
Rychlonabíječky před krajským úřadem dnes spustila skupina ČEZ v Ostravě a to s dalšími třemi, které zprovoznila v posledních dnech u Kauflandu v Ostravě-Zábřehu. Celkem jich tak tato společnost provozuje ode dneška v Ostravě už dvanáct, devět ze stojanů je rychlonabíjecích.
Manažer ČEZ ESCO David Martínek vidí elektromobilou jako budoucí směr automobilové dopravy. „Dnes zaznamenáváme, že meziročně je nárůst dobíjení elektromobilů za první půlrok o 37 procent. Za první pololetí tohoto roku si dokonce dobilo svůj elektromobil více lidí než za celý rok 2018. Hodně se to uvolnilo poté, co škodovka začala nabízet své hybridy a má přijít s čistě elektrickým vozidlem,“ řekl manažer a dodal, že u tohoto rozmachu chce ČEZ ESCO být. Doplnil, že je rád, že partnerem při rozvoji sítě stanic je Moravskoslezský kraj.
Za deset let bude mít elektromobil každá druhá rodina
„Podle průzkumů si chce do desíti let pořídit elektromobil více než polovina českých rodin. Jako jednička na trhu provozujeme dnes více než polovinu však dobíjecích stanic v Česku, teď se chceme zaměřit na další rozšiřování této sítě. Poskytujeme také komplexní služby ve formě dodávek elektromobilů a nabíječek vždy podle specifických potřeb našich zákazníků,“ připomněl David Martínek, manažer Public Affairs ČEZ ESCO.
Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka řekl, že elektromobilita je rozporuplné téma.
„Jsou lidé, kteří jí hodně fandí a myslí si, že jednou budeme všichni jezdit v takovém autě. A pak je druhé skupina lidí, kteří říkají, že elektromobilita nemůže nikdy fungovat. My ale na kraji dáváme elektromobilům šanci, aby si našly své místo na slunci a trochu se i zabýváme otázkou, zda je první slepice nebo vejce, tedy nabíječka nebo auto. Proto jdeme obojím směrem, kraj nakupuje elektromobily a pomáhá stavět nabíječky. A pokud chceme něco dělat se znečištěním v kraji, je dobré podporovat takováto zařízení, ať už jsou to malé nabíjecí stanice pro auta nebo velké pro autobusy. Uvidíme, jestli budou ke kraji jezdit dobíjet své elektromobily i běžní lidé nebo jen firmy,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka a dodal, že je zvědavý, zda budou u kraje jednou stát i vodíkové plničky, protože tato čistá technologie se také hlásí o slovo.
"Třeba začne ČEZ vyrábět ze solárních panelů čistý vodík. Uvidíme,“ řekl náměstek hejtmana.
Budou noví hejtman a náměstci po volbách jezdit v elektromobilech?
Na otázky Magazínu PATRIOT náměstek Jakub Unucka s úsměvem uvedl, že po volbách „nafasoval krajský diesel“. „Byť jsme zvažovali, že bychom si koupili hybridy, které vyrábí škodovka. V té době ale ještě nebyly k dispozici. Předpokládám však, že nová krajská garnitura už by po volbách mohla jezdit v elektromobilech, kdy už dnes toto auto dojede na jedno nabití sedm set kilometrů. My už jsme si ho pořídili do Moravskoslezské energetické agentury a kolega, který s ním jezdí, cestuje po Ostravě výhradně na elektřinu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu.
Jakub Unucka dodává, že elektromobil je výrazně ekologičtější auto. „A pokud má síť dostatečnou kapacitu nabíjecího proudu, ať se nabíječky staví. Jsem trošku skeptický, aby se stavěla přímo rozsáhlá infrastruktura pro nabíječky, protože by to znamenalo kvůli přivedení kabelu rozkopat tady cesty, které třicet let spravujeme. Asi by to nebylo zatím ani efektivní. Ale kde kapacita na stavbu nabíječek je, ať vznikají,“ říká Jakub Unucka.
Zainventovali, postavili a sami provozují 25 nabíjecích stanic
Ředitel Krajského úřadu Tomáš Kotyza řekl, že úřad už vcelku průkopnicky využívá nové technologie v dopravě od roku 2014. „A jsme velice spokojeni. V celém Moravskoslezském kraji dnes funguje 87 nabíjecích míst pro elektromobily, z toho pětadvacet jich je ve vlastnictví kraje. Ty jsme sami zainventovali, sami postavili a sami je provozujeme. Takže se snažíme, aby elektromobilita nebyla jen nějakou proklamací, ale aby opravdu fungovala,“ řekl Tomáš Kotyza, který se přiznal, že této nové technologii fandí.
Nabíječky před krajským úřadem Moravskoslezského kraje jsou podle ČEZ cenově přijatelnými multifunkčními DC rychlodobíjecími stanicemi, které používají standard CCS (Combo) nebo standard CHAdeMO. Průměrná doba nabíjení se pohybuje mezi patnácti až třiceti minutami.
Češi si za půl rok „natankovali“ tolik elektřiny, že by s ní flotila elektromobilů objela svět
V České republice je aktuálně registrováno více než čtyři tisíce elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 a jen za letošní pololetí 1 274 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.
V celé České republice je momentálně řidičům elektromobilů k dispozici více než 400 profesionálních dobíjecích stanic. Za letošní půlrok načerpali řidiči ze stojanů provozovaných ČEZ v zemi 1,1 milionu kWh elektřiny.
To by stačilo k plnému dobití více než třiceti tisíc e-aut střední třídy nebo k cestě flotily 214 elektromobilů kolem světa.