Nejnovější zprávy: Countryman: Jeden den v MINI, které jede na MAX! ​Církev si poprvé připomene mučedníka Henkese, působil i na Hlučínsku

Byznys

Moravskoslezské firmy řeší kvůli brexitu hlavně logistiku

Firmy z Moravskoslezského kraje, které významnou část svých výrobků vyvážejí do Velké Británie, v souvislosti s blížícím se odchodem země z Evropské unie řeší hlavně logistiku.

Ilustrační foto: Archiv

Například zákazníci strojírenské společnosti Lucco se předzásobovali. Podniky kvůli brexitu očekávají také větší administrativu.

Společnost Lucco z Velkých Albrechtic na Novojičínsku vyrábí komponenty ke stavebním i jiným strojům. Dodává je dvěma velkým britským zákazníkům, firmám Terex Pegson a Mecalac.

Export do Británie tvořil zhruba 60 procent jejího obratu. Lucco patří do skupiny BR Group, jejíž finanční ředitel Petr Mitura řekl, že britští zákazníci sami nevěděli, jak se bude situace vyvíjet, a proto se před blížícím brexitem předzásobili.

"Museli jsme hodně řešit logistiku, abychom splnili jejich požadavky a dopravili jim dostatek našich komponentů, ze kterých potom na svých linkách kompletují finální výrobky," řekl Mitura. V důsledku předzásobení ale britští zákazníci loni následně snížili množství odebíraného zboží, což hospodáření firmy Lucco negativně ovlivnilo.

Oběma firmám, s nimiž spolupracuje už dlouhodobě, bude Lucco své produkty dodávat i nadále. "Zároveň se ale nyní snažíme více diverzifikovat portfolio a hledáme i jiné klienty. Nové zákazníky se snažíme získat v Německu a Rakousku, ať není firma Lucco na Británii tak závislá," řekl Mitura.

Uvedl, že společnost se v průběhu loňského roku snažila co nejlépe zafixovat na rok 2020 kurz libry. "Zároveň jsme vedli jednání se zákazníky, aby i do tvorby cen zohlednili případné vybočení libry z určitého koridoru. Aktuálně vzhledem k novým jistotám v brexitové otázce jsme využili zafixování za výhodný kurz na delší období," uvedl Mitura.

Ostravská skupina Cylinders Holding do Británie tradičně vyváží celou škálu svých výrobků - vysokotlaké ocelové lahve na technické plyny, na plyny pro potravinářství, ale třeba i potápěčské lahve nebo lahve pro hasicí techniku.

"Holding v kontextu nového fungování evropského trhu směrem k britskému společenství očekává větší administrativu. Proto ve větší míře aktivizuje vlastní obchodní zastoupení v Británii, které pomůže zjednodušit celní a jiné procesy," řekla mluvčí holdingu Eva Kijonková.

Uvedla, že Velká Británie nemá vlastní výrobu ocelových vysokotlakých lahví, holding tedy předpokládá, že poptávka po tomto zboží z Česka tam zůstane. "Příležitosti vidíme v technologiích obnovitelných zdrojů energií a v souvisejících systémech, kam mimo jiné směřují naše vysokotlaké nádoby pro vodíková řešení," uvedla Kijonková.

Pro nošovickou automobilku Hyundai je Velká Británie druhým největším trhem, kam vozy dodává.

"Nyní fungujeme standardně, z britského trhu je však cítit atmosféra očekávání dalšího vývoje. Bude tak důležité sledovat, jak dopadne vyjednávání o brexitu a jaká finální varianta odchodu bude platit. Ovlivní totiž jak poptávku po vozech, tak délku distribuce a náklady s ní spojené," řekl mluvčí automobilky Pavel Barvík.

Uvedl, že Hyundai očekává, že největší dopad budou mít změny související s brexitem až od roku 2021. "Na ně budeme dobře připraveni," dodal Barvík.