Nejnovější zprávy: Od počítače do slévárny. Mladý pár vyrábí unikátní litinové nádobí Ochutnejte regionální produkty, vyzkoušejte tradiční řemesla. Do Ostravy míří Moravskoslezský jarmark

Gastronomie

Minipivovar Nachmelená Opice roste a expanduje do dalších krajů i zemí

Pozici regionálního lídra na trhu řemeslných pivovarů již několik let v řadě drží krnovský minipivovar Nachmelená Opice, kterému se daří expandovat i za hranice našeho kraje.

Foto: se souhlasem minipivovaru Nachmelená Opice

Roste třeba export piva na Slovensko, ale úspěšná značka se rozvíjí po všech stránkách. V inovacích a investicích pokračovala i během posledních let, které byly pro celou gastronomii velmi náročné.

„Ještě před pandemií jsme koupili část další budovy, která se nachází v našem areálu. Díky tomu jsme se výrazně rozšířili technologicky, kapacitně i prostorově, protože jsem získali také zázemí pro kanceláře, novou prodejnu a sklad. To pro nás byla opravdu velká změna a novinka,“ říká vrchní sládek a spolumajitel minipivovaru Michal Kuřec s tím, že z nových technologií přibyla například automatická linka na mytí a plnění sudů, která výrazně zvýšila efektivitu i kvalitu tohoto procesu. Dále investovali do nového e-shopu, tanků pro kvašení a zrání, přetlačných tanků nebo do rekuperace CO2, který vzniká při kvašení piva.

Nové nealko i pivo pro cyklisty

Nová prodejna, která je od léta 2020 přístupná z pivovarského dvora, byla investicí, kterou udělali další vstřícný krok směrem k zákazníkům. „Je určitě mnohem komfortnější oproti původní prodejně, která byla součástí výrobního provozu. Kromě chlazeného piva v ní zákazníkům nabízíme také spoustu reklamních předmětů, triček a dalších doplňků s naší značkou. I na tom je vidět, že se pořád rozvíjíme. Zpětně vzato, jsme rádi, že jsme měli během pandemie čas se i trochu zastavit a vylepšit některé procesy. Také jsme se personálně stabilizovali a máme skvělý tým, do kterého každý dobře zapadá,“ pokračuje vrchní sládek, který vede minipivovar s celkem třinácti zaměstnanci.

Jemu samotnému tak ubylo rutinní práce, která souvisela nejen s vařením piva, ale také s běžnými provozními záležitostmi. Teď se může více věnovat strategii, kvalitě a novým nápadům. „Co se týče mojí pozice, pořád dělám klasickou sládkovskou práci, která spočívá mimo jiné v kontrole kvality. S kolegou sládkem Ondrou pracujeme i na nových recepturách nebo na různých zlepšovácích ve výrobě. Se společníkem Jirkou Valentou starším, který má na starost obchodní a ekonomickou stránku pivovaru, pak řešíme plány a rozvoj pivovaru na několik let dopředu,“ upřesňuje Michal Kuřec. V rámci produktových inovací podle něj Nachmelená Opice zůstává věrná každotýdenním speciálům, které ovšem tvoří zhruba jen 10 % produkce. Doménou jsou tradiční stálice sortimentu, tedy jedenáctka světlý ležák, čtrnáctka IPA a dvanáctka Sun APA.

„Přesto nás moc těší, že zájem o naše speciály je stále velký. Pro letošek je úplnou novinkou třeba lehčí svrchně kvašená desítka s názvem Cyklopice nebo nealko IPA free, která je naším vůbec prvním nealkoholickým pivem. Stáčíme jej do sudů i do třetinkových plechovek,“ navazuje vrchní sládek pivovaru, který ke stáčení některých druhů piva do plechovek využívá spolupráce se „sousedy“ z krnovského FH Prager Cideru. Jinak ovšem převládá zájem o sudové pivo, které poptávají hospody a restaurace napříč republikou i na Slovensku, kde se stala oblíbenou zejména čtrnáctka IPA.

„Distribuci piva řešíme u všech vzdálenějších destinací, jako je Brno, Praha, zbytek Čech nebo Slovensko, prostřednictvím velkoobchodů. Naopak na Ostravsku si zajišťujeme distribuci většinou sami a jsme rádi, že náš kraj je silnou základnou. Tady jsme začali a vážíme si toho, že se právě v našem regionu Nachmelené Opici daří a že naše pivo je pořád oblíbené. Hlavně Ostrava je něco jako naše druhá domovina,“ doplňuje Michal Kuřec, který je přesvědčen o tom, že jejich pivovárek půjde dál cestou přirozeného růstu. Za podstatné považuje, že se dostávají do stále širšího povědomí především na trhu řemeslných pivovarů.

Raději zdražit, než ubrat na kvalitě

„Strategii máme založenou na dlouhodobé kvalitě našeho piva a na kreativním marketingu, díky kterému jsme zkrátka vidět. To jsou pilíře, na kterých pivovar roste zhruba tak, jak si představujeme. Nemáme potřebu se někam tlačit nebo se podbízet slevami. Za roky spolupráce jsme si s našimi zákazníky vytvořili vztahy, které fungují k oboustranné spokojenosti. Mnohdy jsou to vztahy velmi nadstandardní,“ sděluje vrchní sládek Nachmelené Opice, která připravuje další projekty zaměřené na celkové zefektivnění a zkvalitnění jejího pivovarnického byznysu.

Podobně jako řada jiných firem z gastronomie či průmyslu, které jsou ovlivněny pokračující inflací a růstem cen energií i komodit, musí nyní důkladně zvažovat, do čeho a kdy se pustí. „Zatím nevíme, co přijde na podzim, kdy se opět mohou zvyšovat ceny energií nebo sladu. Počítáme s tím, že náklady spíše porostou, takže po předchozích investicích teď chvíli počkáme, co se bude dít. Myslet musíme také na zdravé financování, které řešíme pomocí vlastních zdrojů a úvěrů,“ podotýká Michal Kuřec. Potenciál do budoucna vidí v projektech, jako je rozšíření automatizace některých linek, zvýšení kapacity varny nebo instalace fotovoltaické elektrárny.

S růstem cen se zřejmě budou muset poprat tak jako všichni ostatní. „Jak jsem naznačil, uvažujeme o projektech, které mohou náš provoz zefektivnit, ale určitě nechceme slevit z kvality, která je pro nás prioritní. Upřímně řeknu, že raději budeme zdražovat, než abychom ubrali na kvalitě,“ dodává vrchní sládek minipivovaru, jehož roční výstav se postupně dostal přes 7 tisíc hektolitrů. S příchodem léta se jejich „Opice“ opět čepují také na nejrůznějších festivalech a akcích. Vrcholem sezóny bude již zavedený pivní a gastronomický festival Konec léta s Opicí, který se bude konat v sobotu 27. srpna na Zámeckém náměstí v Krnově.