Proměny kraje
01/02/2019 Jan Smekal

Maturity v Moravskoslezském kraji: nejúspěšnější jsou gymnazisté

Poslední lednový den se pro žáky a studenty základních a středních škol v Moravskoslezském kraji nesl ve znamení zúčtování za jejich počínání v prvním pololetí. Kraj pak přinesl výsledky z maturit z předchozího školního roku.

Celkem 151 420 žáků, z toho 104 313 v základních školách a 47 107 ve středních školách, si poslední lednový den převzalo pololetní vysvědčení. Zjistili tak, jak si počínali v první polovině letošního školního roku a dozvěděli se, kde hlavně budou muset přidat v dalším pololetí.

Tento den pak byl také posledním, kdy museli ředitelé středních škol zveřejnit kritéria přijímacího řízení do jednotlivých oborů vzdělání. Žáci devátých tříd mohou podat nejvýše dvě přihlášky, a sice do 1. března.

Největší zájem je dlouhodobě o víceletá gymnázia, která se pyšní nejvyšší úspěšností u maturitních zkoušek. V tomto ohledu jsou na tom nejlépe šestiletá gymnázia, za kterými následují osmiletá a pak čtyřletá. U gymnázií je úspěšnost u maturit takřka stoprocentní.

V tomto ohledu si pak nejhůře vedou střední odborná učiliště nabízející obory s maturitou či nástavby, které si mohou učni udělat po vyučení.

Celkově se ale v loňském roce zvýšila úspěšnost žáků v Moravskoslezském kraji u maturitní zkoušky. Přihlásilo se k ní přes sedm a půl tisíce žáků, z nichž uspělo 88 %, což je o 1,5 % více než v předchozím roce.

„V posledních ročnících maturitních oborů bylo na začátku minulého školního roku 8 386 středoškoláků. Z nich se k maturitě přihlásilo 95 procent, tedy 8 013 žáků, z tohoto počtu se jich k ní dostavilo 7 519,“ uvedl náměstek hejtmana kraje pro školství Stanislav Folwarczny.

„Úspěšnost se oproti předchozímu školnímu roku zvedla o 1,3 procenta. Navázalo se tak na rostoucí trend z minulých let, což považuji za úspěch a věřím, že se budou výsledky nadále zlepšovat,“ pokračoval s tím, že výsledky vycházejí z jarního i podzimního zkušebního období.

Náměstek hejtmana také připomněl, že se blíží zavedení povinné maturity z matematiky. „V současné době mají středoškoláci povinnou maturitu z českého jazyka a povinnou maturitu buď z matematiky, nebo cizího jazyka. Aktuálně si žáci ze 77 procent vybírají cizí jazyk, matematiku volí jen 23 procent,“ řekl Folwarczny s tím, že tento poměr kopíruje celorepublikový trend.

Žáci devátých tříd mohou jít také na sladovníka-pivovarníka či železničáře

Moravskoslezský kraj podporuje také řemesla a obory, kterým hrozil zánik. Ať už kampaní Řemeslo má respekt či stipendii.

„Přibližně osmdesát procent žáků dosáhlo na stipendia, na která mají nárok, pokud chodí pravidelně do školy a nemají neomluvenou absenci. Necelých šedesát procent pak dostalo i stipendia podmíněná dosaženými výsledky,“ přiblížil Folwarczny s tím, že na základě této motivace se zhruba o jednu pětinu zvýšil zájem o dotyčné obory.

„Navíc učitelé nám potvrdili, že žáci pod vidinou stipendií byli schopní zabojovat o lepší prospěch. Proto chceme v této cestě pokračovat,“ dodal s tím, že kraj vyplatil na stipendiích v loňském roce asi tři miliony korun a v následujícím půl roce by mohlo jít o stejnou sumu.

Od příštího školního roku se pak v Moravskoslezském kraji otevřou nové středoškolské obory.

„Na Albrechtově střední škole v Českém Těšíně se začne vyučovat obor Sladovník-pivovarník, a to v návaznosti na tradici pivovarnictví v regionu a vznik nových minipivovarů. V úzké spolupráci a kvůli poptávce zaměstnavatelů se na ostravské Střední škole technické a dopravní otevře obor Železničář,“ vyjmenoval Folwarczny a doplnil, že s novinkami přichází i školy ve Frýdku-Místku. „Gymnázium a Střední odborná škola v Cihelní ulici otevře osmileté gymnázium, frýdeckomístecká průmyslovka nově nabízí obor Veřejnosprávní činnost,“ uzavřel.

Sdílejte článek