Má wi-fi, USB i klimatizaci. Tenhle krasavec bude vozit Ostravany do Beskyd
Karel Kula, legenda ostravského Baníku, pokřtil dnes odpoledne na ostravském nádraží Střed vůbec první novou dvoupatrovou push-pull soupravu typu Škoda 13EV.
A jméno této legendy se také ocitlo na řídící kabině této moderní, až revolučně nové vlakové soupravy.
Nejmodernější souprava na českých kolejích, které uveze 356 sedících cestujících, má i hifi a zástrčky USB, klimatizaci a je velmi tichá, začne na trati mezi Frenštátem pod Radhoštěm, Frýdlantem nad Ostravicí, Frýdkem-Místkem a Ostravou vozit první cestující od 12. prosince.
Obyvatelé Ostravy i Moravskoslezského kraje si ji však mohou prohlédnout tuto sobotu 11. září od 10 hodin. A to při akci Fajne léto v železničním muzeu na nádraží Ostrava-Střed.
Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka řekl, že souprava push-pull bude přes týden jezdit do Frýdlantu nad Ostravicí, o víkendu pak až do Frenštátu pod Radhoštěm.
„A má takovou kapacitu, že je schopna spolu s dalšími stojícími cestujícími dopravit v sobotu ráno do Beskyd skoro celou Ostravu,“ řekl s úsměvem náměstek dnes v soupravě.
„V ostrém provozu budou od prosince čtyři soupravy, pátá bude jako případná náhrada a na výměnu. Výborné je, že tyto soupravy push-pull už na této trati na Beskydy zůstanou, i když se jednou elektrifikuje. Jen se vymění lokomotiva,“ řekl náměstek.
Soupravy budou provozovat v současnosti České dráhy a ty také financovaly jejich nákup. „My jsme si jako kraj objednali tohoto dopravce a budeme ho platit za dopravu a provoz jako každého jiného,“ řekl Radek Podstawka.
Fičí rychlostí 160 km/h, lokomotiva ji může táhnout i tlačit
Vlaková push-pull souprava vznikala v Ostravě v závodě Škoda Transportation a je jednou z pěti těchto souprav, které objednaly České dráhy u tohoto výrobce pro tratě v Moravskoslezském kraji.
Souprava dosahuje rychlosti 160 kilometrů v hodině, má po tři vagony. Soupravy push-pull jsou netrakční vozy tažené nebo tlačené lokomotivou, což vysvětluje spojení slov push-pull, tedy tlačit-táhnout.
Souprava může být spojena a vedena jak s elektrickou lokomotivou, tak třeba s dieselovou lokomotivou, tedy může jezdit na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích.
Na konečných stanicích není nutné lokomotivu přepřahat, strojvůdce pouze přejde z kabiny lokomotivy do kabiny řídícího vozu.
Soupravy push-pull jsou plně klimatizované, nízkopodlažní, nechybí Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky 230 V a USB pro každého sedícího cestujícího. Každá souprava může přepravit až třicet jízdních kol, šest kočárků, čtyři invalidní vozíky a třicet párů lyží.
Soupravy push-pull odpovídají standardům v západní Evropě
Nové soupravy push-pull nahradí z devadesáti procent ty staré a budou jezdit od 12. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády. Nahradí prakticky všechny osobní vozy a motoráky, které po trati 323 do Beskyd jezdí.
„Nová generace dvoupatrových souprav, které jsme představili, plně odpovídá standardům v západní Evropě. Cestující budou jezdit v moderních pohodlných vozech. Ocení jistě i nová okna, která jsou vyrobena tak, aby lépe propouštěla mobilní signál. Již při navrhování souprav jsme mysleli i na cestující s aktivním životním stylem a v soupravě je tak dostatek prostoru pro jízdní kola a lyže,“ popsal Petr Brzezina, prezident a předseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.
Budou jednou push-pully i na baterky nebo vodík?
V soupravách typu push-pull bude instalováno nové samoobslužné zařízení pro nákup jízdenek přes čipovou kartu ODISku. Nové push-pully zatím potáhne dieselová lokomotiva - poté, co bude trať elektrifikovaná, elektrická.
„V následujících letech bychom chtěli všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky a vodík, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce,“ prohlásil první náměstek hejtmana Jakub Unucka.
Soupravy push-pull budou velmi bezpečné
Nové vlaky budou vybaveny i palubní částí evropského vlakového zabezpečovače ETCS a mají i elektronicky ovládané dveře s tlačítkem a bezpečnostním systémem, který zaručí jejich blokování proti otevření již před rozjezdem vlaku.
Díky tomu se také podstatně zvýší bezpečnost cestování.
Moravskoslezský kraj ročně dotuje veřejnou dopravu v regionu stamiliony korun. V rozpočtu na rok 2021 je vyčleněno 950 milionů korun na linkovou autobusovou dopravu a 700 milionů na drážní dopravu, na kterou ještě přispívá také stát zhruba 300 miliony korun.