Miloslav Cváček
Krok za krokem k ISMM Group
Trendem dnešní doby je žít zdravě. Neplatí to však jen u lidí, ale také u domácích mazlíčků, o jejichž jídelníček se jejich páníčkové pečlivě starají. A často si na něm dávají záležet více, než na tom svém.
Zdravá strava pro psy a kočky je stále více v kurzu. Toho se rozhodla využít i mladá ostravská firma LyoPro, která na trh začala dodávat zdravé pamlsky pro psy a kočky.
V nabídce má takzvané BARF krmivo, které je bohaté na vitamíny, minerály a enzymy. BARF jídelníček se skládá především ze syrového masa, kostí, vnitřností a zeleniny. LyoPro nabízí rovněž konzervy, sušené pamlsky nebo kapsičky – v současné době se ale nejvíc zaměřuje na mrazem sušené pamlsky.
„Začínali jsme zhruba před rokem a půl. Musím říct, že od té doby jdeme stále nahoru. Máme skvělou zpětnou vazbu, takže lidé, kteří u nás mrazem sušené pamlsky pro své čtyřnohé parťáky zakoupí, už se k nám většinou stále vrací,“ řekl majitel LyoPra René Širmer. On sám doma má psa, který trpí alergiemi. O to více si tak na jeho stravě dává záležet. A i to byl jeden z důvodů, proč se pustil do podnikání v této oblasti. „Celý koncept mi představil můj kolega. Hned od začátku jsem tomu věřil, už dlouho jsem navíc chtěl podnikat pod vlastní značkou. V České republice máme spoustu domácích mazlíčků, kupní síla je u nás veliká,“ dodal.
Na vlastní stravě lidé často šetří. Spousta z nich se nestravuje zdravě, nedívají se na složení, je jim zkrátka v podstatě jedno, co zrovna jí. V případě svých psů či koček se ale chovají úplně opačně. „Lidé si zjišťují podrobné informace, na stravě svých mazlíčků si dávají opravdu záležet. A nebojí se za ni ani zaplatit. Chtějí totiž, aby strava jejich mazlíčků byla kvalitní,“ všiml si Širmer.
René Širmer. Foto: Vladimír Pryček
Mrazem sušené pamlsky se těší velké popularitě ve Francii, Nizozemsku, severských státech nebo v USA. „Také u nás už pár firem působí. Každopádně, troufnu si říct, že co se týká poměru ceny a výkonu, tak jsme na našem trhu nejlepší. Důkazem jsou i reakce našich zákazníků,“ vyzdvihl mladý ostravský podnikatel. Renému je 26 let, se svou ženou žil několik let v Praze, kde studoval mezinárodní vztahy a diplomacii. Během toho se podílel na chodu rodinných firem a jednu z nich pak převzal. Před rokem a půl se rozhodl, že se vydá i cestou LyoPra. „V současné době mám tři velké podnikatelské aktivity. Je toho dost, hodně mi pomáhá manželka, která už mě někdy musí brzdit, protože těch projektů chystám ještě víc,“ usmál se René. „Taky myslím na duševní zdraví, chodím do fitka, na padel a tenis. Ale podnikání mě baví, myslím si, že do 30 let má člověk zkusit všechno, aby zjistil, co funguje. Do všeho jdu naplno, ze všeho se snažím vymáčknout co nejvíc,“ dodal úspěšný podnikatel, který se svou ženou vychovává malého syna.
LyoPro je na trhu zatím krátce, daří se mu ovšem dobře. Jaké má recept na úspěch? „Máme vztah k domácím mazlíčkům. Zároveň jsme hned od startu přemýšleli, jak správně nastavit technologie, abychom vytvořili inovativní produkt. A to se povedlo,“ odhalil Širmer. „Solidně jsme se rozjeli hned od samého začátku. Zaujali jsme způsobem i designem, dostali jsme se na Rohlík nebo Košík, jsme na Zvěrokruhu. Třikrát jsme s našimi produkty byli i v Lidlu, což nám hodně pomohlo. Získali jsme díky tomu spoustu nových zákazníků, kteří si potom našli náš e-shop a začali u nás nakupovat.“
Foto: Vladimír Pryček
Lyofilizované pamlsky jsou nejprve mraženy šokem. Následně se 24 hodin suší, díky čemuž se zbaví vody. Zároveň jsou v nich ale zachovány veškeré vitamíny a prodlužuje se jejich trvanlivost. To všechno bez přidání jakýchkoliv dalších látek. „Lyofilizované produkty byly vymyšleny pro astronauty. Jsou lehké, bez vody, takže toho do vesmíru dostali hodně a snadno, navíc se všemi vitaminy. V dnešní době se takto postupuje u ovoce, ale i sýrů, masa nebo koření. No a poměrně nově také u zvířecích pamlsků,“ upřesnil René Širmer. U psů nejvíc frčí zvěřinový mix, u koček zase kuřecí kostky. „U psů se lidé kvůli alergiím kuřecímu masu často vyhýbají, proto přidáváme třeba kachní nebo králičí. Je ale zajímavé, že i náš pes je na kuřecí maso alergický, ale to naše mu nevadí,“ všiml si René.
V nabídce se stále objevují i nové příchutě, jen během června by mělo přibýt zhruba pět nových druhů. V LyoPru se nebojí ani experimentovat a zkouší tak trochu netradiční chutě, které ovšem velmi dobře fingují: pro psy například kuřecí s jahodou, kachní s dýní nebo hovězí s brokolicí, pro kočky zase mrazem sušené kostky s kočičí trávou. „Ta kočkám pomáhá s čištěním žaludku,“ dodal Širmer.
Firma jde neustále kupředu, zisky každý měsíc rostou v desítkách procent. „Za rok a půl fungování jsme šli nahoru o 250 procent. Máme nějakou vizi, a pokud se naplní, tak bychom na konci roku mohli dosáhnout obratu okolo 15 až 20 milionů korun, což v rámci psích pamlsků není vůbec špatné,“ potěšilo úspěšného podnikatele. Příběh LyoPra je ale stále teprve na začátku, jeho další kapitoly budou ještě velmi zajímavé. A jedna z nich už se píše teď…
Firma se přestěhovala do nových prostor v průmyslové zóně v Porubě, konkrétně do míst, kde dříve sídlila Zásilkovna. A to LyoPru otevírá další možnosti. „Zvětšujeme výrobu, většinu už si zvládneme dělat úplně sami. Budeme schopni zavádět daleko více inovací, chceme zapasovat lyofilizaci i do granulí. Otevřou se nám další dveře, můžeme vstoupit do dalších velkoobchodů. Určitě se zase posuneme na další úroveň,“ odhadl René.
Foto: Vladimír Pryček
Firma má svůj vlastní e-shop. Dříve vyjížděla i na akce, veletrhy nebo výstavy, teď na ně své produkty dodává prostřednictvím vlastních partnerů. Díky novým prostorám nabídne i výdejní místo, kde si lidé budou moci vyzvednout produkty osobně. „Už jsme pronikli na Slovensko, láká nás taky Polsko a do budoucna určitě i další evropské země. Čeká nás hodně zajímavá cesta, na kterou se moc těším,“ prohlásil odhodlaně René. A co pamlsky pro další mazlíčky? Třeba pro králíky? „Zatím ne. I když, nikdy neříkej nikdy. Jsme hodně pružní – a kde vidíme nějakou příležitost, tam jdeme…“