Proměny kraje
14/03/2019 Jan Smekal

​Linka Ostrava-Bergamo už nelétá. Mošnov ale chystá tři nové linky do Evropy

Společnost Ryanair zrušila lety na trase Ostrava-Bergamo. Ostravané totiž tuto linku nevyužívali, byť letenky stály jen 256 korun.

Už na podzim by však mohla začít létat linka do Varšavy s návazností na lety do celé Evropy, ale i Severní Ameriky a Asie.

„Důležité je, aby se Ostrava spojila s velkými letišti, leteckými HUBy. Věřím, že v květnu oznámíme podepsání nové smlouvy s Varšavou. Jsme vázání smlouvou s partnerem, že nejprve to oznámí on, my pak budeme média také informovat,“ uvedl generální ředitel Letiště Ostrava Jaromír Radkovský s tím, že letiště společně s Moravskoslezským krajem připravuje veřejnou zakázku na další dva HUBy, které by létaly do Ostravy.

„To je to, co tady celou dobu chybí. Aby se Ostrava spojila se světem, potřebuje mít konektivitu minimálně se dvěma velkými letišti. Doufám, že to bude ještě letos, pracujeme na tom,“ podotkl Radkovský.

„Zatím nemůžeme být konkrétní. Kdybychom to totiž udělali, začal by tam dříve létat někdo jiný. Ostatně tak už se nám to v minulosti stalo,“ upozornil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

Existují jediné dvě možnosti, jak může kraj investovat do leteckých linek. „První je princip soukromého investora, kdy říkáme, že pokud kraj peníze investuje, tak za pět let by se mu měly peníze vrátit s nějakým ziskem. Toto je případ Varšavy, která je vypočítaná tak, že jakmile se linka rozlétá, tak se ekonomicky vyplatí a bude přinášet letišti i finanční zisk,“ přiblížil Unucka.

Unucka: Důležité je, aby letadlo bylo maximálně vytížené a létalo celý den

Druhý model je závazek veřejné služby, který funguje na stejném principu jako tomu je u vlakové či autobusové dopravy.

„Takto tomu bylo v minulosti u Helsinek a Amsterdamu, ovšem nebylo to z naší strany nejlépe připravené. Všechno bylo jen v češtině a špatně inzerované, z toho se musíme poučit,“ ubezpečil náměstek pro dopravu s tím, že nyní budou veškeré podklady připraveny v angličtině a inzerovány na webech, které dopravci sledují.

„Důležité je, aby letadlo bylo maximálně vytížené a létalo celý den. To byl dříve hlavní důvod, proč se nám dopravci nehlásili. Když se létalo jen jednou denně, tak se jim to tolik neoplatilo,“ dodal Unucka.

Neuspokojivou vytíženost linky z Ostravy do Bergama si ředitel mošnovského letiště vysvětluje tím, že nevýhodou nízkonákladových letů je to, že létají „jen“ z jedné destinace do druhé.

„Jedna věc je komfort cestování a další pak, že nízkonákladové lety létají tzv point to point, tedy z jedné destinace do druhé, bez návaznosti letět dál,“ poznamenal s tím, že v Ostravě je klientela, která by létala do Evropy. Potřebuje ale efektivnější spojení.

„Jen pro zajímavost je tady čtyřicet tisíc Němců, kteří jezdí za svými byznys aktivitami, takže se chceme zaměřit hlavně na tuto klientelu. Letenky budou dražší než v řádech sto korun, ale předpokládáme, že letišti pomohou v prvním rozlétání,“ řekl Radkovský.

„Když se bavíme o Německu, tak tam jsou investoři z bývalého Východního i Západního Německa a nebyla navazující linka, která by spojila další destinace. Nyní se domlouváme se společnostmi, které jsou v alianci s Lufthansou, což by nám umožňovalo létat kupříkladu do Varšavy s možností odtud letět dál do Evropy,“ pokračoval.

Mnoho Ostravanů stále létá spíše z Prahy než z Ostravy

Velký potenciál pak Letiště Ostrava vidí ve spolupráci s cargo partnery. „Za letiště můžu říct, že máme už několik příslibů ke spolupráci. Věřím, že to letišti přinese velký zdroj příjmů a pokud se letiště dostane z červených čísel do černých, což předpokládám už v letošním roce,

tak budeme mít zdroje na to, abychom dokázali nějak dotovat i nízkonákladovou společnost, která by do Ostravy létala,“ předeslal Radkovský.

Mošnovské letiště pak každoročně využije spousta turistů cestujících za dovolenou.

„Ročně sice z Ostravy létá na dovolenou dvě stě tisíc lidí, ale dalších tři sta tisíc létá z Prahy. V tomto ohledu tak budeme tlačit na cestovní kanceláře, ale také na lidi, aby chtěli létat z Ostravy a nejezdili vlakem do Prahy, aby pak létali odtud. Tímto chceme zvýšit počet turistů létajících z Ostravy na dovolenou,“ zdůraznil Unucka.

Sdílejte článek