Společnost
06/03/2020 Jaroslav Baďura

Leteckou záchranku v Ostravě bude provozovat slovenská společnost ATE

Leteckou záchrannou službu v Moravskoslezském i v sousedním Olomouckém kraji bude od příštího roku zajišťovat společnost Air–Transport Europe (ATE).

Ministerstvo zdravotnictví s ní na základě výsledků veřejné zakázky podepsalo tento týden smlouvu na dalších 8 let. Nyní je na řadě nábor pilotů a výběr vrtulníku, říká ředitel ATE Milan Hoholík. Na středisku v Ostravě bude působit pět pilotů a jeden vrtulník.

Veřejnou zakázku na provoz letecké záchranné služby v České republice do konce roku 2028 vyhodnotilo Ministerstvo zdravotnictví v lednu. Z celkových 14 krajů bude osm krajů rozděleno do čtyř dvojic se stejným provozovatelem a ve dvou krajích bude i nadále zajišťovat chod středisek stát. Zbývající čtyři kraje svou vlastní leteckou záchranku nemají.

Slovenská letecká společnost Air–Transport Europe (ATE) bude zajišťovat leteckou záchrannou službu v Olomouckém kraji, kde působí poslední čtyři roky, a nově i v Moravskoslezském kraji, kde převezme středisko po současném provozovateli.

Ministerstvo zdravotnictví čekalo se smluvním stvrzením výsledků veřejné zakázky na uzavření nájemních smluv na stanoviště leteckých záchranek.

„Po podpisu nájemních smluv na střediska s krajskými zdravotnickými záchrankami jsme v tomto týdnu podepsali smlouvu i s Ministerstvem zdravotnictví. Nyní se zaměříme na výběr záchranářského vrtulníku a nábor pilotů. Platí, že budeme usilovat o současné piloty z ostravského střediska a dále pokračujeme s našimi dosavadními piloty ze střediska v Olomouci,“ potvrdil Milan Hoholík, ředitel společnosti ATE.

Počty pilotů i vrtulníků zůstanou zachovány. Na olomoucké základě budou nadále působit tři piloti, v Ostravě bude z důvodu prodlouženého pohotovostního režimu pět pilotů. K dispozici budou mít kromě stálého záchranářského vrtulníku i jeden záložní, který na středisko v případě potřeby přiletí do několika hodin.

Provozovatelé mají také od září povinnost provádět na střediscích součinnostní výcvik s dosavadní posádkou záchranářů. Ostrý provoz začne od ledna příštího roku.

Dle požadavků Ministerstva zdravotnictví bude mít nový provozovatel povinnosti zajistit na středisku v Olomouci denní a v Ostravě navíc i noční pohotovostní režim.

„Naše společnost provozuje v non-stop režimu i všech sedm středisek letecké záchranky na Slovensku. S nočním pohotovostním režimem tak máme dostatek zkušeností a disponujeme i potřebným technickým vybavením. Naši piloti také procházejí výcvikem na používání speciálních brýlí pro noční vidění,“ uvedla Zuzana Hopjaková, tisková mluvčí ATE.

Olomoučtí letečtí záchranáři měli dosud ve své výbavě palubní naviják, který slouží pro záchranu pacientů v těžko přístupném terénu. To se může od příštího roku změnit. Ministerstvo zdravotnictví nadále s povinností zajistit vybavení vrtulníku pro speciální záchranné akce nepočítá.

Povinnost bude mít od příštího roku jen sousední středisko v Ostravě. Budoucnost palubního navijáku je tak nejasná.

Obdobnou situaci řeší i jinde. Liberecký kraj už oznámil, že se rozhodl uzavřít s provozovatelem letecké záchranky dohodu nad rámec smlouvy s Ministerstvem zdravotnictví a financovat speciální záchranné práce od příštího roku z krajského rozpočtu

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama