Společnost
21/06/2016 Jaroslav Baďura

Kýč, nebo umění? Ostravané se vášnivě přou o krásu ostravické Madony

Nejdříve nadšení, pak ale rozpaky i kritika. Mezi Ostravany se dnes rozvinula velká debata o "uměleckých kvalitách" street artového obrazu na budově v centru Ostravy.

Magazín PATRIOT informoval o kresbě na fasádě domu v centru města v pondělí – čtěte zde.

Debatu rozvířil článek publicisty Ivana Motýla na webu ostravan.cz. Ten popsal své pocity z díla a přinesl také názory některých Ostravanů.

„Vadí mi lacinost provedení. Jedná se o práci v duchu Dry Brush, což je velmi módní pouliční způsob malby. Zcela zásadně se používá jakýkoliv černý odstín nebo jakýkoliv jiný monochrom, protože tím tvůrce takzvaně nic nepokazí,“ říká v článku ostravský malíř Aleš Hudeček a pedagog na Střední umělecké škole.

„Významní ostravští umělci, které deník Ostravan.cz oslovil, však dílu vyčítají nejen již zmiňovanou lacinost provedení, vadí jim i chabá myšlenka, které dílo provází. Absence jakéhokoliv poselství,“ stojí dále v článku Ivana Motýla.

„Další výtkou směrem k nové podobě fasády na Ostravici je skutečnost, proč majitelé  neoslovili ostravské umělce. Kdyby zakázku svěřili třeba renomovaným tvůrcům typu Daniela Balabána, Martina Froulíka, Aleše Hudečka či Jiřího Surůvky, nemusela se dnes z někdejšího „chrámu luxusu“ koukat dívčina, jež nemá co říci. Oslovení místních umělců mohlo být i pozitivním vzkazem pro celou uměleckou komunitu. Náhlé zjevení streetartového kýče ale právem vyvolává rozpaky,“ uzavírá text Ivan Motýl.

Reakce na sociálních sítích na sebe nedaly dlouho čekat a ukazují, že intelektuálové a obyčejní Ostravané mají tentokrát velmi rozdílné názory.

„Až tak??? Ze článku vyplývá, že Nils Westergard se k malbě aktivně nabídl sám, takže mi naprosto uniká význam stesků“ … proč majitelé neoslovili ostravské umělce.“ Pokud by snad některého z místních umělců něco podobného napadlo, mohl majitele oslovit a nečekat až bude vyzván,“ napsal v diskuzi pod článkem Naďa Moyzesová.

„Jak už tady zaznělo, podle článku se Nils Westergard sám aktivně nabídl, že na tu zeď něco namaluje. Proč tedy někdo žehrá, že nebyli osloveni ostravšté umělci? Přišli snad Balabán nebo Surůvka za majiteli a řekli: Je tady prostor, rádi bychom tu něco vytvořili. A další výtka, že je to laciné? Popravdě, dá se na to koukat mnohem lépe, než na leckteré konceptuální umění,“ komentoval článek Jiří Kohoutek.

„Neříkám, že ostravští umělci nejsou dobří, ale proč by proboha v Ostravě měli tvořit jen ostravští umělci? Konkurenční cizáky sem nevpustíme, či co?“ ptá se Anina Thompson.

A co si o Madoně v centru Ostravy myslíte vy?

Sdílejte článek