Kultura
23/01/2019 Jaroslav Baďura

​Křižovatky slezské kinematografie, pravidelná setkání nad znovuobjevenými filmy

Budovatelská Ostrava? Zapomeňte. Neobvyklý pohled na ocelové srdce republiky.

„Brigáda, pch, jako kdybych neznal Kunčice, na pět prstů dvě čubky a dva zkrachovaný komunisti a ten pátej je taky syčák,“ Vladimír Menšík alias Lexa Pírko (1965). Cyklus setkání nad znovuobjevenými filmy ze 60. let pro vás připravuje filmový kritik a publicista Martin Jiroušek.

Radikální sociální rozměr, Ostrava plná výkladních skříní, horníků, kteří se touží bavit, ocelářů, co rádi flámují, město nepohodlných existencí, dívek, které se rády spustí. Ostrava na křižovace dějin, v okamžiku tání politických poměrů, zlatý věk československé kinematografie s příchutí uhelného prachu, plný obyčejných lidí, co hledají místo pod sluncem.

K jednotlivým setkáním:

Křižovatky (1959)- Dalibor Daněk neměl v životě štěstí. Jeho rodiče se rozvedli, vyrůstal v dětském domově a byl dvakrát trestán. Teď odjíždí do Ostravy, aby si našel práci. Pavel Blumenfeld posílá neherce telefonního mechanika Pavla Molčíka na jeho životní štafetu.

Strakatí andělé (1964) – Záchranář Eda měl smůlu, stejně jako Gábina a Jana, komunismus jim vstup do života nijak neusnadnil, naopak všechny potopil hned na začátku, takže z nadějných a talentovaných se stali pomalu vyvrženci společnosti. Povídkový snímek z roku 1964, kdy i soudruzi přiznávali barvu.

Úplně vyřízený chlap (1965) - Špína, déšť, Sing Sing u NHKG, hledání vnitřního nepřítele, lámání vazu. O čem se Češi odvážili mluvit více jak deset let po Stalinově smrti? Ostrava byla u toho. Dělnické kádry neměly v polovině 60. let v československé kinematografii na růžích ustláno. Jaroslav Vízner a František Peterka v ambiciózním opusu Vladímira Čecha.

Lucie (1963) - Parta horníků vedená Vilémem Grocholem, podala opět jeden ze svých rekordních výkonů, přesto plán těžby není možno splnit. Uhlí ubývá a Grocholova rodina se rozpadá. Josef Větrovec, Josef Kemr, Karel Höger, Waldemar Matuška a Jaroslav Moučka v režii Karla Steklého.

Dívka s třemi velbloudy (1967) – Italská komedie po ostravsku? Šestnáctiletá Bobina, se má stát svobodnou matkou. Slávka Budínová a Zuzana Ondruchová pod režijní taktovkou Václava Kršky. Brno, Praha nebo Ostrava? Tajemná záhada, která čeká na rozřešení.

Od 29. ledna v 17.00 - Ostravské muzeum na Masarykově náměstí.

Sdílejte článek