Společnost
26/09/2021 Petr Broulík

Kraj brázdí Legiovlak. Připomíná hrdinství legionářů

​Jedna kolej na havířovském nádraží vypadá, jako by se tu zastavil čas.

Stojí na ní staré vagóny, kterými se přepravovali už před více než sto lety českoslovenští legionáři v Rusku.

Návštěvníci v nich najdou jak obytný dům s postelemi pro obyčejné vojáky, tak salónní vůz pro důstojníky. Je tu zdravotní nemocniční vagón, kovářský i poštovní vagón či obrněný vůz s dělem i lehkými kulomety, dobová cisterna či filmový vagón. Prohlídka legiovlaku je zdarma.

„Nejnovější je cisternový vagón, protože občas náš vlak tahá parní lokomotiva, takže se v něm vozí voda,“ říká průvodce v Legiovlaku Jan Jablonec.

Po Havířově bude Legiovlak deset dnů na svinovském nádraží

Legiovlak pobude v Havířově do 28. září, aby se poté přemístil na svinovské nádraží v Ostravě, které se stane sedmnáctou zastávkou na letošní pouti Legiovlaku republikou. Na svinovském nádraží patnáctivozová souprava mapující život a boj Čechoslováků v 1. světové válce zůstane celých deset dnů, tedy až do 10. října.

Legiovlak je projekt Československé obce legionářské a připomíná více než 100. výročí boje československých legií za samostatný stát. Souprava replik historických vagonů vznikla za podpory Ministerstva obrany České republiky a mnoha dalších institucí, projela do roku 2020 prakticky celou Českou republiku a Slovensko. Ostatně ministr obrany Lubomír Metnar se účastnil také zahájení pobytu Legiovlaku v Havířově.

Návštěvníky čeká věrné vybavení vlaku i legionáři v dobových stejnokrojích

Legiovlak se skládá z rekonstruovaných vagonů, jakými se desetitisíce československých legionářů přepravovaly napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále v letech 1918 až 1920. Dlouhou pouť kolem světa domů do Československa si legionáři tehdy museli vynutit často tvrdým bojem s bolševiky a vlastní krví.

Ve vozech polní pošty, těplušky, zdravotního, filmového, velitelského, štábního, obrněného, prodejního, krejčovského, ubytovacího a dvou plošinových vozech na návštěvníky čeká věrná rekonstrukce vybavení, legionáři v dobových stejnokrojích, ale také originální exponáty a několik stovek fotografií na panelech mapujících historii čs. legií.

Součástí Legiovlaku je i kovářský vagón s výhní či malým soustruhem, který byl opraven v slovenském Zvolenu. „A tak je Legiovlak dnes skutečně československý,“ říká průvodce Jan Jablonec.

Loni byla sezóna Legiovlaku zkrácená kvůli epidemii koronaviru a také letos vyjel Legiovlak na svou pouť Českou republikou kvůli opatřením opožděně.

„Takže jsme loni přišli o podstatnou část návštěvníků a to o školáky. Ale teď už zase školy mohou chodit, jen dbáme na opatření, takže na začátku vlaku i na jeho konci je připravena desinfekce,“ říká průvodce a dodává, že další školy se stále mohou pro pobyt vlaku v Havířově a Ostravě přihlašovat.

Školáci mají o návštěvu Legiovlaku zájem. Lidé přicházejí se starými fotkami

Legiovlak totiž představuje naši vojenskou historii nejen široké veřejnosti, ale zaměřuje se hlavně na školní mládež, které je sto let stará historie poněkud vzdálená. Proto jsou připraveny skupinové prohlídky, na které se lze dopředu objednat na webu www.legiovlak.cz a domluvit si přesný čas.

„Třeba na pondělí máme objednáno už čtrnáct havířovských škol, ve Svinově je slavnostní zahájení pobytu příští čtvrtek a už máme objednáno na další dny asi stejný počet ostravských škol,“ říká průvodce.

Také každý návštěvník Legiovlaku může přímo na místě zjistit, jestli měl legionáře mezi svými předky. Posádka ve vagonu, který je označený jako Plukovní prodejna, dokáže vyhledat konkrétní osoby v databázi, kterou se právě i díky návštěvníkům daří doplňovat o fotografie, dokumenty, vzpomínky i hmotné předměty z pozůstalostí.

„V databázi je zhruba sto třicet tisíc záznamů o legionářích, ale co nám přibývá, jsou fotografie, které nám lidé nosí a my je přímo ve vlaku skenujeme. Takže v současné době má fotografie u svého profilu přes šestnáct tisíc legionářů. Také v Olomouci, odkud jsme nyní přijeli, nějaké fotografie přibyly,“ říká průvodce v Legiovlaku Jan Jablonec.

Legionářské vlaky byly ve své době kasárnami na kolejích

Expozice Legiovlaku je přístupná zcela zdarma každý všední den od 8 do 16 hodin, o víkendech od 9 do 16 hodin. Jsou zde i komentované prohlídky.

Historické vagony Legiovlaku jsou zrekonstruovány tak, aby věrně odpovídaly dobovým reáliím a návštěvníkům co nejblíže přiblížily podrobnosti z legionářského života a jejich boje.

Soupravy legionářských vlaků byly totiž před více než sto lety kasárnami na kolejích a legionáři se museli postarat o vše sami a ještě v pohybu. V běžném provozu se představuje i vagon ubytování důstojníků, který je upraven jako zázemí pro velitele, a každý návštěvník může porovnat, jak na tom byli prostí vojáci v takzvaných těpluškách až pro šestnáct mužů oproti důstojníkům v luxusních salonních vozech.

Nechybí pošta a obrněný vůz

Návštěvníci si mohou prohlédnout a projít i vůz polní pošty, nejspolehlivější prostředek komunikace na celé tehdejší Sibiři, zdravotní vůz, kovářský vagon s obráběcí dílnou či krejčovský vůz.

Způsob boje legionářů pak přibližuje improvizovaný obrněný vůz, který je vyzbrojený dělem a kulomety, štábní vagon pro plánování operací, či plošinové vozy s materiálem včetně obrněného automobilu Austin. Další informace najdou zájemci na webu www.legiovlak.cz.

Více vagonů už Legiovlak asi mít nebude. „Ne že bychom neměli nápady na další expozice či druhy vozů. Ale patnáct vagonů je už taková délka, že už bychom se na leckteré nádraží potom nevešli. Už teď máme sto osmdesát metrů,“ usmívá se Jan Jablonec.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama