Kopřivnická FAVEA: Vyrábíme produkty s přidanou hodnotou
Martina Pavlová, rodačka z Bordovic, vede v nedaleké Kopřivnici úspěšnou společnost FAVEA, výrobce léčiv, doplňků stravy a kosmetiky.
Po studiích ve světě na prestižních školách a sbírání zkušeností se Martina vrátila v roce 2009 do rodného kraje.
Proč?
Velmi zřetelně si pamatuji přechod z gymnázia na vysokou, kdy jsem rodičům říkala, že tady já žít nebudu. Chtěla jsem poznat velká města. A toto se mi díky studiu genetického inženýrství povedlo. Navštívila jsem řadu zemí a nejen krátkodobě. A byly to právě tyto zkušenosti, které mě vrátily zpět. Dlouhodobé pobyty vám totiž ukáží, že naplňovat životní sny v zahraničí není tak snadné, jak nám třeba ukazují média.
A proč zrovna FAVEA?
V době, kdy jsem došla k poznání, že ani velká města v České republice nebudou pro mě tím pravým ořechovým, jsem se chtěla vrátit do přírody, do malebné krajiny. No a pak se objevila pracovní příležitost postavit se do čela výzkumu a vývoje společnosti FAVEA. Firma v té době připravovala velký projekt vývojového centra a my jsme se po několika kolech jednání s bývalými majiteli společnosti domluvili, že mi tu příležitost svěří. Přistavěli jsme nové centrum ve společnosti a pak byl jen krůček od šéfa výzkumu a vývoje do vedení společnosti.
To bylo v roce 2009. My si povídáme ve chvíli, kdy FAVEA slaví 30 let. Můžeme si říct něco více o tom, jak firma v roce 2009 vypadala? Kolik měla zaměstnanců, jaké byly tržby…
Zhruba v roce 2009 jsme byli na pomezí mezi 40 – 50 zaměstnanci. FAVEA byla čistě rodinná firma. Co se týká obratu, ten činil 90 miliónů korun. Nyní má firma řádově 100 zaměstnanců, jsme středně velká společnost a pokud jde o obrat, tak v roce 2020 jsme byli na 170 milionech. S tím je spojená spousta práce, která byla vynaložena na růst firmy, obrat a vlastně přechod malé firmy na firmu středně velkou.
To byl váš úkol od roku 2012, kdy jste nastoupila do vedení…
Ano. Po etapě výkonného ředitele jsem dostala v letech 2015 až 2016 příležitost vést společnost strategicky. Poté, co předchozí majitelé prodali svůj podíl, a došlo ke změně na akciovou společnost, jsem se i já stala akcionářkou. Pak už to nebylo jen zaměstnání, ale také i vlastní vize nastavit společnost k prospěšným a ekonomicky úspěšným cílům, a to se daří. Myslím, že máme před sebou úspěšnou a slibnou budoucnost.
Jaká je vlastnická struktura firmy?
Společnost vlastní čtyři akcionáři. Hlavní strategie je na mně – spolu s majoritním akcionářem diskutujeme o strategii a participujeme na vedení společnosti.
Říkala jste, že vyrábíte léky, doplňky stravy a kosmetiku. Zkuste přiblížit portfolio firmy, co tvoří kolik procent…
Devadesát procent z obratu tvoří nutriční doplňky stravy a ten zbytek jsou léčiva a kosmetika. Kosmetika je zastoupena asi dvěma procenty. Co je ale důležité říct, je to, že kvalita a standard firmy stojí na léčivech. I nutriční doplňky stravy jsou vyráběny v mimořádně vysoké kvalitě a díky tomuto strategickému rozhodnutí máme klientelu většinou v zahraničí. Amerika, Austrálie, Korea, Japonsko – tam všude vyvážíme. Požadavky na kvalitu jsou tam vyšší než u nás. Záštita farmaceutické kvality je strategií naší společnosti. Hledáme si i klienty z řad farmaceutických společností, které často rozšiřují portfolio svých produktů nejen v čisté farmacii na předpis, ale i ve volně prodejné kategorii.
Můžete jmenovat některé doplňky stravy, se kterými se my jako spotřebitelé můžeme setkat v lékárnách, či obchodech?
Toto je tenký led. Tím, že FAVEA je smluvní výrobce, máme s řadou klientů podepsané smlouvy o utajení. Legislativa nenutí koncové distributory uvádět na obalech výrobce. To znamená, že na trhu se objevuje spousta výrobků, které se vyrábějí ve FAVEA, ale marketingově je značka stavěná u jiných společností. Určitě ale mohu zmínit, že děláme pro farmaceutickou společnost Teva i pro Sanofi a v tuto chvíli rozjíždíme výrobu i pro obrovskou společnost Lonza, která je opravdu globálním hráčem na trhu. Z reklamy můžete znát například značku Alavis. Jejich motto – Nechutná, ale pomáhá, je velmi dobře zapamatovatelné. Kdo jednou vyzkouší, ví, že opravdu fungují. Máme zhruba 40 – 55 klientů, pro které vyrábíme. V portfoliu máme okolo 350 produktů, které se v rámci jednoho roku otočí na našich výrobních linkách. Toto není zcela běžné. Ve farmaceutických firmách většinou vyrábíte jeden produkt v kampaních ve velkém a přestavba linek je nežádoucí.
Foto: Vladimír Pryček
Vím o vás, že jste se podílela na spoustě výrobních postupů, jste vědkyně, výzkumnice. Nemrzí vás trochu, že na některých výrobcích není značka FAVEA?
Ano, štve mě to. Myslím si, že v rámci strategie společnosti, i v mé hlavě, potřebovala uzrát myšlenka, že jsme se rozhodli jít na trh s novou privátní značkou. Zlomit legislativu a uvádět výrobce na obalech se nám nepodaří. Na to jsme malý hráč.
Legislativa v zahraničí je v tomto stejná jako u nás?
Minimálně v rámci Evropy je totožná. Co se týká zahraničí, když se produkty registrují, musíte prokázat existenci, funkčnost a kvalitu i výrobců produktů. V rámci dokumentů, které se přikládají, FAVEA figuruje. My jako firma musíme té dané zemi prokázat, že si zasloužíme produkty vyrábět. Například společnost FDA v Americe si velice striktně hlídá, jaký produkt se do země doveze. Nehlídá se pouze distributor, ale také výrobce. Legislativa v Americe je podobná i té v Austrálii. V Austrálii rovněž musíte projít procesem schválení jako výrobce. Není výjimkou ani audit či inspekce z dané země. Třeba z ministerstva zemědělství nebo zdravotnictví. Přijedou, prověří si firmu. Evropa to má jinak.
Potřeboval bych něco vysvětlit. Když přijde velká firma, která má odbytiště, své zákazníky, chce po vás váš výrobek, ale bez toho, že je na něm pak vaše značka. Pak je ta druhá varianta – uděláte vše po svém, pod svým jménem, ale schvalování jde stejně za vámi, za výrobcem. V čem jsou hlavní rozdíly?
Když jen vyrábíme, snažíme se vyrábět produkty, které mají přidanou hodnotu. Výhoda je v tom, že vyrábíme náročný produkt, který neumí vyrobit všichni smluvní výrobci a máme tedy i zajímavou marži. Vyrábíme produkt pro kolos a jsme unikátní. Je to oboustranně výhodný byznys. Strany vědí, proč se potřebují a vydělávají obě. Tato výhoda trvá do chvíle, než nějaká firma přijde s tím, že inovace, které měla FAVEA, mají již také. Pak následují jednání o ceně. Většina našich klientů ovšem ví, proč děláme věci pro ně a s těmi, kteří nás nutí do snižování cen, se rozcházíme. Co je ten největší rozdíl a proč jsme možná váhali delší dobu s privátní značkou, je, že celý tým ve FAVEA – od technologů, přes kvalitu, výrobu, obchod, je nastaven tak, aby svou práci, což je smluvní výroba – dělal nejlíp, jak mohl. A je obrovský rozdíl nabízet smluvní výrobu nebo finální produkt. Mluvím za společnost i za sebe. Když stavíte strategii a snažíte se držet na špici smluvních výrobců, tak nastavení mysli a strategie je odlišné od toho, když si dáte zadání, že chcete budovat inovativní brand privátní značky, a chcete být jedna z pěti nejznámějších značek v oblasti péče o zdraví a prevence. Oslovujete úplně jiné lidi. Jde o to, zda je ve FAVEA tým, který je schopen tuto vizi uchopit a dále ji potom rozvíjet. Jsou na tuto vizi finanční prostředky? Musíme inovovat a permanentně investovat. Myslím si ale, že to bude odrazový můstek v historii, kterou budeme psát. Minimálně jsme se rozhodli, že to zkusíme.
O jakých výrobcích, které budou pod vaší značkou, se bavíme? Léčiva, nutriční doplňky, kosmetika?
V tuto chvíli to budou nutriční doplňky stravy a budou mít své klíčové prvky, a to přesah do prevence – komplexnější produkty pro péči o zdraví. To, co FAVEA vždycky chtěla vyrábět, a ne vždy to šlo. Když u klienta rozhoduje marketing, tak se setkáme s tím, že na úkor ceny sleví z kvality. Toto by neměly být naše produkty. Věříme, že je místo na trhu, kde si najdeme své klienty.
O jaké době mluvíme, pokud jde o spuštění značky a prodej prvních výrobků v obchodní síti?
Myslím, že to bude ještě letos.
Nemůže se stát, že naštvete někoho z vašich dosavadních odběratelů, protože mu svou novou značkou polezete takzvaně do zelí?
Může to hrozit. Byla to jedna z věcí, kterou jsme vyhodnocovali. Být špičkou mezi smluvními výrobci a pořád ještě nacházet místo pro privátní značku a produkty tak, aby nepůsobily podobně jako již vyvinuté produkty… Ale tím, že se u nás točí řada klientů a my na vývoji vyvineme mnohem větší množství produktů, než ve finále budeme realizovat, tak jsem přesvědčená, že u našich klientů nebude hrozit, že si budeme lézt do pískovišť. My víme, kde na trhu značku umístit. Známe ho. Střet může nastat u klientů, pro které nevyrábíme. Pak už je to byznysové prostředí, kdy dnes a denně vznikají společnosti, které chtějí podnikat v našem oboru, chtějí prodávat další nutriční výrobky. Je to obrovský a zajímavý trh, prognózy říkají, že bude stále růst. Společnost chce ovšem něco jiného než dosud. Je potřeba trh proměnit. Existují totiž relativně rychlé změny trendů v péči o zdraví.
Foto: Vladimír Pryček
Jeden z vašich vývojových úspěchů je takzvaná kapsle v kapsli. Zkusím to zjednodušit, zda jsem to dobře pochopil. Místo třech prášků, které mám ráno polknout, mám jednu kapsli, ve které je vše, co potřebuji. Je to tak?
Ano, je to tak. Je to věc, se kterou se každý člověk někdy setká. Aby si doplnil do těla, co potřebuje, často to musí nakombinovat s více produkty. Ale další příměr může být také v samotné jednoduché rostlině. Zkusila bych uvést příklad olivovníku. Najdete látky, které jsou prospěšné pro člověka, ale jsou třeba rozpustné v olejích. Proto si třeba zeleninový salát zakapáváme olivovým olejem. Ale i samotné extrakty z olivy, z listů, z kůry olivovníku obsahují velmi zajímavé a účinné látky, a ty naopak v oleji rozpustné nejsou. Tak jako olivovník je již odpradávna považován za strom, který by měl mít na zahradě každý, pokud tedy žije tam, kde se mu daří, tak kapsle v kapsli je opravdu způsob a technologie, jak můžete z přírody vytáhnout látky, které potřebují naprosto odlišné prostředí pro svou funkčnost. Navíc aby byla jistota, že látky projdou přes ústa, žaludek až do tenkého střeva, protože metabolismus vstřebávání funguje zcela odlišně v zažívacím traktu. A tohle všechno my díky technologii kapsle v kapsli umíme. V relativně malé kapsli umíme dodat kus přírody, která má působit preventivně, ne léčit. Řešíme příčiny, farmacie léčí důsledky.
Z okna vaší kanceláře se dívám na nádherný výhled – kopce, louky Podbeskydí. Máte možnost používat do vašich výrobků staré osvědčené české, moravské, slezské byliny? Je už vše objeveno? Je ve vašem týmu někdo, kdo bádá nad některými léčivkami?
Ne, takový výzkum ve FAVEA neprobíhá. Co je ale naší strategií – to je úzké napojení na společnosti, které se naopak zabývají výzkumem, takže pracujeme s velkou řadou různých bylinných extraktů. Vidíme, že se vrací staré dobré trendy – babička vařila čaj, dělala mastičku. Tohle funguje, ale nedá se stavět na tom, že to dělala babička. Musíme mít silného partnera. Vybereme si firmu, která dělá extrakty z bylin, má velmi silný výzkum a má zdokumentováno. Babička věděla, že to funguje, ale nevěděla proč. My už to víme. To je jedna z našich silných hodnot. Spolupracujeme s firmami, zajímáme se o trendy. To je za mě smysluplná aplikace, ve FAVEA vidím přidanou hodnotu a mám šanci věci zrealizovat. Proto jsem tady.