Společnost
29/01/2016 ČTK

Konec vandalů a násilníků? Ostrava dá kamery do 72 tramvají a trolejbusů

V Ostravě budou v letošním roce instalovány kamery v 72 vozidlech městské hromadné dopravy. Cílem je zvýšit bezpečnost. Město a dopravní podnik chtějí také zintenzivnit spolupráci s policií a městskými strážníky, kteří by se v MHD měli objevovat častěji než dosud. Nyní jsou kamery jen v šesti vozech ostravské MHD.

Novinku oznámili ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Roman Kadlučka a nový radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).

V současnosti jsou kamery umístěny v šesti vozech MHD, na což cestující upozorňují nápisy na dveřích. „Zjistili jsme, že zavedením těchto technických opatření se významně snížil vandalismus nebo v těchto vozech vůbec vandalismus není a neměli jsme tam ani případ jakékoliv násilné činnosti,“ uvedl Kadlučka.

Díky pozitivním zkušenostem chce dopravní podnik kamery dále rozšiřovat. „Pro letošní rok máme naplánováno vybavit 72 dopravních prostředků těmito kamerami, 66 tramvají a šest trolejbusů,“ upřesnil Kadlučka. Podle něj by pořízení kamer mělo stát do deseti milionů korun. Objevit by se měly na spojích páteřních linek, přesně však umístění kamer nechtěl Kadlučka specifikovat.

Podle ředitele by se měla zvýšit i spolupráce s městskou policií, která už se například v minulosti podílela na některých bezpečnostních akcích ve vozech městské hromadné dopravy. Vedle toho se podle Kadlučky uvažuje o přímém napojení takzvaných SOS tlačítek, která už v současnosti mají řidiči k dispozici, na policii.

Případný zásah policie či strážníků by se tak výrazně urychlil. Dosud jsou tlačítka propojena pouze s dispečinkem dopravního podniku. Do nových vozů by se pak tlačítka mohla začít instalovat tak, aby byla dostupná i pro samotné cestující, stejně tak by se mohla v budoucnu objevit na zastávkách.

Semerák uvedl, že základní prioritou města je nyní vyšší bezpečnost i lepší čistota v prostředcích MHD, která by cestujícím měla zajistit komfortnější přepravu.

„Dneska městská hromadná doprava není atraktivní, lidé se ji místy dokonce bojí používat a jsme v situaci, kdy budeme muset najít sílu a peníze si vynutit pořádek a čistotu a zlepšit image přepravy MHD,“ míní Semerák. Podle něj není vyloučeno, že by dopravní podnik, který je nyní dotován městem ve výši zhruba jedné miliardy korun ročně, mohl dostat vyšší příspěvek.

Semerák se však nedomnívá, že by tato cesta byla jedinou možností, jak zvýšit úroveň městské hromadné dopravy ve městě. Uvedl, že chce kontrolu v dopravním podniku, která by se zaměřila i na to, zda jsou peníze ve firmě účelně využívány. Podle radního navíc město do budoucna nechce zvyšovat ceny dlouhodobého jízdného, naopak bude usilovat o jejich snížení.

Sdílejte článek