Byznys
04/11/2022 Petr Sobol

Kofola připravila nové limitované edice. Letos budou chutnat po cukroví

Letos uplynulo 20 let od chvíle, kdy rodina Samarasových získala recepturu na Kofolu. Jejich tehdejší společnost Santa Nápoje v roce 2002 stála u znovuzrození jedné z nejoblíbenějších českých značek.

Od té doby Kofola každoročně přichází s inovativními kampaněmi. K Vánocům už neodmyslitelně patří její ikonické prasátko a hláška „Já nemusím, já už ho vidím“. Té se dočkáme i letos a spolu s prasátkem se na trhu objeví limitovaná edice Kofoly s příchutí lineckého cukroví a vanilkových rohlíčků.

Historie značky se začala psát před více než šedesáti lety. Po období velké slávy zažila domácí Kofola studená porevoluční léta. Až s novým miléniem došlo k jejímu znovuzrození. V roce 2002 koupila registrovanou ochrannou známku a originální recepturu Kofoly od opavské farmaceutické firmy Galena rodinná společnost Santa Nápoje, která tento tradiční československý nápoj už tři roky vyráběla v licenci.

Šlo o jednu z největších transakcí v oblasti duševního vlastnictví v České republice v té době. „Toužili jsme po vlajkové lodi mezi našimi značkami. A když jsme začali více komunikovat se společností Galena, která vyráběla KOFO sirup v Opavě, došlo nám, že to pravé stříbro máme za bukem. Na konci devadesátých let byla Kofola sice vyhaslou hvězdou, ale my věřili, že v novém miléniu zazáří,“ vzpomíná Jannis Samaras, dnes generální ředitel Skupiny Kofola.

Sázka na Kofolu se vyplatila. Přestože o recepturu měla zájem i Coca-Cola, když se nový vlastník firmy Galena, americká společnost IVAX, rozhodl svoji divizi s nápoji odprodat, Samarasové byli první, za kým její zástupci šli. „Byl to asi nejrychlejší obchod, který jsem kdy zažil. Kofolu jsme získali během několika málo minut za 215 milionů korun. Nejtěžší na tom celém bylo sehnat banku, která by nám pomohla s financováním. Nicméně intuice mi říkala, že Kofola má potenciál,“ usmívá se Samaras.

Hned v roce 2002 se v souvislosti s touto významnou akvizicí společnost Santa Nápoje přejmenovala na Kofolu a pustila se do další práce. Postupně investovala do dalších tradičních značek jako Vinea, Top Topic nebo Chito. Vedle sirupů Jupí začala prodávat dětské nápoje Jupík a přišla na trh s pramenitou vodou Rajec. Dnes do Skupiny Kofola patří i síť Freshbarů a Salaterií UGO nebo zpracovatel bylinek a výrobce čajů Leros.

Kofola se svou originální bylinkovo-ovocnou recepturou začala zažívat v rukou Samarasů novou éru. Už v roce 2002 vznikla první kampaň se sloganem „Když ji miluješ, není co řešit“. Téma lásky se Kofole stalo vlastní a patří k ní neodmyslitelně dodnes. Mezi oblíbené reklamy, které za těch 20 let vznikly, patří provokativní Restaurace, letní Nudapláž nebo třeba originální Alofok.

Rodinné společnosti Samarasů se podařilo z prodeje čepovaných kolových nápojů udělat fenomén. Na trhu se začaly objevovat napodobeniny Kofoly. „Plagiátorství je třeba považovat za nechtěný důkaz úspěchu značky. Proti prodeji nápojů neoprávněně označovaných jako Kofola začala firma bojovat. V letech 2009 a 2010 na to zareagovala mimo jiné i originálně pojatou kampaní Pozor na Kofotiny,“ vzpomíná Eugen Záthurecký, advokát, který stál za značkou prakticky od koupě ochranné známky a strážil její dobré jméno i v dalších letech.

K výročí 50 let existence Kofoly vznikl pak výrazný retro příběh Láska není žádná věda o výrobě lásky v laboratorních podmínkách a objevení receptu na Kofolu. Velmi populární byla i série videí se psem Ftefanem nebo modernější jarní láskyplné příběhy s májovou tématikou.

Nejoblíbenější reklamou Kofoly ale zůstává ta vánoční, ve které se otec s holčičkou vydávají do lesa pro stromeček, kde je místo zlatého prasátka překvapí opravdový divočák. Kofolí prasátko bojovalo o diváckou přízeň svými „zuby zahnutými nahoru“ už v roce 2003. Kultovní reklama běžela v tomto roce úplně poprvé a stala se jedním ze symbolů přicházejících Vánoc. Za jejím vznikem stojí kreativní mág Robert Peňažka. „Jsme rádi, že Robert se stal tak trochu součástí světa Kofoly. Každou minutu, kterou jsme strávili v jeho přítomnosti, nás učil. A těší nás, že těch společných minut bylo tolik,“ říká Pavol Chalupka, marketingový ředitel Kofoly ČeskoSlovensko.

Na dobře známý vánoční příběh každoročně navazují závěry spotu, ve kterých se odhalují limitované edice Kofoly. Nejinak tomu bude i letos, kdy se prasátko objeví v originálním papírovém světě a představí limitovanou edici dvoulitrové Kofoly s příchutí lineckého cukroví. Kromě ní se na trhu objeví i Kofola s originální chutí vanilkových rohlíčků.

Sdílejte článek