Filmové návraty
18/01/2020 Martin Jiroušek

Když se v Krnově natáčela slavná Housata, role dostali i místní

Magazín PATRIOT připravil seriál, který přiblíží proslulé i ty méně známé filmy a seriály, které se natáčely v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, a také osobnosti spjaté s regionem.

Učnice z internátu hledající své první lásky vzbudily rozruch v české kinematografii začátkem roku 1980, když se do kin dostalo psychologické drama Housata.

Ještě bedlivěji snímek tehdy sledovali v severomoravském Krnově, protože právě tady vznikla řada filmových scén a jejich favoritem vedle dospívajících dívek tak byla také místní kráska textilka Karnola.

Debutant Karel Smyczek se sem v létě 1979 se svým štábem nastěhoval na celé tři měsíce a už jen to slibovalo pro pamětníky nepřeberné množství příhod, od lovení autogramů až po účast neherců.

„Debutující režisér Karel Smyczek (někdejší dětská hvězda českého filmu) svým snímkem otevřel celou vlnu výpovědí o dospívající mládeži. Dodnes cenná je věrohodnost jednotlivých situací, herecké ztvárnění výrazně přispívá k celkovému zdaru. Housata jistě dosáhla vlastní osobitosti, ale přesto nezapřou vliv 60. let, zvláště v tragikomicky rozněžnělém líčení mladičkých hrdinek,“ říká oficiální text distributora.

„Krnov mi přišel dokonalý v tom, že v roce 1979 působil tak opuštěně, pochmurně a jakoby pod dekou. Město tenkrát odráželo přesně to, co jsem chtěl ve filmu zachytit, tedy co 
v čem tenkrát žila ta děvčata a nejen ta filmová. V pocitu beznaděje, nespokojenosti ze života, pochmurně a s chtíčem vylézt 
z pod té těžké deky, která na nich ležela,“ uvedl Karel Smyczek v roce 2014.

Vrchní patro Karnoly proměnili filmaři na třídu učnic textilní výroby. Přízemí jim sloužilo jako šatna a umývárna.

Snímek navazuje svou poetikou na novou vlnu zlatých šedesátek, kterou, jak dobře, víme pomáhala rozproudit nejen ostravská rodačka Věra Chytilová.

Své si tady také vydobyl, i když až ve Velké Británii, ostravský rodák Karel Reisz, který se ve svém debutu zaměřil na život mládeže v londýnských klubech anebo Pavel Blumenfeld, předchůdce Miloše Formana se svými Křižovatkami nebo Strakatými anděly.

Drama se odehrávalo nejen na plátně, dokonce tekla krev. Stalo se tak během natáčení scény, kdy se dívky Monika a Marie drsně pohádají na chodbě, došlo k úrazu.

Režisér Smyczek dodnes vzpomíná, jak se o herečku Yvettu Kornovou strašně bál. V zápalu natáčení scény doslova prošla skleněnými dveřmi a ošklivě se pořezala na hlavě.

Herečka musela být okamžitě převezena do nemocnice na šití. Přerušilo se natáčení. Po rekonvalescenci Kornová film dotočila a jizvu jí zakrývala ofina.

Kromě budovy bývalé textilní firmy Karnola si režisér Karel Smyczek půjčil pro natáčení filmu Housata také několik místních talentů.

Například ochotník Pavel Návrat hrál žoviálního dědu, šatnářku na diskotéce ztvárnila zaměstnankyně krnovského kina Zuzana Tusková.

Filmařům pomohl a byl k ruce od prvního dne vedoucí provozu přádelny Herbert Palička. Pomáhal s produkcí a ve filmu si také zahrál. Režisér mu svěřil roli učitele technologií, který znuděným studentkám vypráví o tom, jak fungují tkalcovské stroje.

„Pamatuji si, že se natáčelo hlavně přes den. Jenže v tu samou dobu jsme museli plnit kvóty v provozu. Jelikož se natáčelo přímo na naší provozovně, vyřešili jsme to tenkrát s učnicemi jednoduše. Přes den štáb v prostorách natáčel a v pozdních odpoledních hodinách jsem já i žákyně museli dohánět, co se kvůli natáčení nestihlo," prozradil Palička zpětně v roce 2014.

Snímek byl ostře sledován komunistickým vedením a málem se nedostal do ditribuce, nebýt osobní intervence tvůrců. Následně pak sbíral ceny na tuzemských festivalech v Trutnově, Novém Městě nad Metují anebo Košicích. Zvláštní uznání udělila filmu také mezinárodní porota na Filmovém festivalu ve francouzském Hyères.

Režisér Karel Smyczek (1950) se stal specialistou na filmy ze života mladých lidí. Super známé filmy jsou jeho Sněženky a machři (1982), seriál Třetí patro (1985), nemilosrdné drama fotbalových fandů Proč (1987), seriál Bylo nás pět (1994) a další.

Kde se všude natáčelo: Střední odborná škola dopravy a cestovního ruchu Krnov, Textilní podnik Karnola, Kino Mír 70, Domov mládeže SZŠ a SPGŠ Krnov, Soukenická ulice, Smetanovy sady, Parovody Strojosvitu Krnov.

Autor je filmový kritik a publicista

Sdílejte článek