Janáčkova filharmonie Ostrava uzavře sezonu a přestěhuje se do Vesmíru
Koncertem Stabat Mater uzavře Janáčkova filharmonie Ostrava sezonu i své působení ve stávající budově domu kultury.
Dvořákovo oratorium Stabat Mater – závěrečný koncert 68. sezóny Janáčkovy filharmonie Ostrava, si žádá monumentální dílo, které se po mimořádně úspěšné londýnské premiéře v roce 1883 doslova rozletělo do celého světa. Orchestr povede šéfdirigent Vasilij Sinajskij a sopránový part je svěřen Kateřině Kněžíkové, která je čerstvou držitelkou ceny BBC Music Magazine Awards za album Phidylé, jež nahrála právě s Janáčkovou filharmonií. Po koncertě jsou posluchači Kateřinou Kněžíkovou zváni k autogramiádě tohoto alba.
„Získání takového ocenění je pro náš orchestr naprosto unikátní záležitostí a úspěchem, který se nemusí v dalších deseti letech opakovat. Vítězství v této soutěži nás zařazuje do špičkové společnosti a je to pro nás skutečná pocta. Sdílím s celým orchestrem a všemi, co se na projektu podíleli, obrovskou radost,“ řekl ředitel JFO Jan Žemla.
Koncert Stabat Mater je posledním velkým symfonickým koncertem JFO ve stávajících prostorách Domu kultury města Ostravy. Budovu čeká rekonstrukce a přístavba nového koncertního sálu podle návrhu amerického architekta Stevena Holla. Orchestr bude prozatím působit především v bývalém kině Vesmír. Poslechový komfort posluchačů však neutrpí – kinosál prochází akustickou úpravou a prostoru je přizpůsoben také repertoár nadcházející 69. sezony, jejíž programová nabídka bude odtajněna v následujících dnech a online prodej bude zahájen od 19. května.
„Dvořákovo Stabat Mater považuji za jednu z nejosobnějších výpovědí v hudební literatuře vůbec. Je pro mě ztělesněním Dvořákovy víry, opravdovosti, přesvědčení. Přesto, že téma samotné je doslova bolestné a vychází z autorovy osobní tragédie, jedná se o dílo, které je symbolem naděje. Je to jedna z nejsilnějších skladeb, které znám,“ dodal Jan Žemla.
Dvořákovo oratorium Stabat Mater je mimořádně sugestivním zhudebněním textu o utrpení matky, jejíž syn umírá na kříži, ale i všeobecně platnou výpovědí o lidském zármutku a naději.
I při své monumentalitě zůstává Stabat Mater hudbou lidsky prostou, plnou pokory před vyšším řádem. Charakteristickým rysem celé kompozice je neobyčejně ušlechtilý hudební projev, myšlenkově závažný a prostý jakékoli triviality či povrchních efektů. Výraznou předností partitury je její zvuková krása, účelně těžící ze spojení lidských hlasů s měkkými, ale sytými orchestrálními barvami.
Jako podnět k práci na oratoriu bývá obvykle uváděno úmrtí tří Dvořákových dětí. Skladatel totiž vytvořil první podobu díla zhruba půl roku po úmrtí prvního z nich, dcery Josefy. A je možné, že nebýt úmrtí dalších dvou dětí, k nimž došlo v následujícím roce, Dvořák by se již k přepracování díla nevracel. Navzdory tragické osobní zkušenosti autor nepropadá beznaději, jeho hudba nezrcadlí rezignaci, naopak i přes clonu slz slyšíme víru v život.
Nejlepším albem na světě v kategorii Vokální umění je CD sopranistky Kateřiny Kněžíkové, dirigenta Roberta Jindry a Janáčkovy filharmonie Ostrava nesoucí název Phidylé. Nahrávka písní z přelomu 19. a 20. století, díla Bohuslava Martinů, Henriho Duparca, Maurice Ravela a Karola Szymanowského, získala cenu BBC Music Magazine Awards, ocenění udělované výhradně
ve sféře klasické hudby.