Kultura
09/06/2025 Jaroslav Baďura

Jak se hledá název a vizuální identita koncertního sálu v Ostravě?

Foto: se souhlasem Steven Holl Architects

Otevřít se má v roce 2028, stavební práce na něm však intenzivně probíhají už nyní. Řeč je o novém koncertním sále, respektive o kulturním komplexu, který se bude skládat ze zrekonstruované budovy Domu kultury města Ostravy, k níž přibude zbrusu nový koncertní sál špičkových akustických parametrů.

Celý kulturní komplex tak nabídne mnohem víc než koncertní prostory. V souvislosti se samotnou výstavbou je tak nutné vyřešit také co nejlepší vizuální identitu a název celého komplexu, to je práce pro budoucího provozovatele, jímž je pověřena společnost se stávajícím názvem DKMO s. r. o. S její ekonomicko – provozní ředitelkou a dlouholetou vedoucí marketingu a obchodu Janáčkovy filharmonie Ostrava Petrou Javůrkovou jsme si povídali o tom, jak najít název jedné z nejočekávanějších staveb světa a proč je vizuální identita pro úspěšný marketing klíčová.

Než se dostaneme k hledání nové vizuální identity, povězte nám, kdo se vlastně o proces příprav na otevření i budoucí provoz nového kulturního komplexu nyní stará?

Budoucím provozovatelem bude provozní společnost, která vzniká na obrysech bývalé obchodní společnosti Dům kultury města Ostravy, a. s., ale prakticky je potřeba vybudovat společnost novou, která bude fungovat moderně a adekvátně tomu, jak významný kulturní a společenský komplex dostane do své správy. Je samozřejmé, že veškeré procesy probíhají v přímé kooperaci se zřizovatelem a investorem stavby, statutárním městem Ostrava, mimo to pak spolupracujeme s dalšími subjekty, které mají či budou mít své sídlo v blízkosti komplexu, což je například Janáčkova filharmonie Ostrava, či projekt Černé kostky. Již teď se, vedle jiných věcí, zaměřujeme například na procesy chytrého řízení budovy nebo využití umělé inteligence.

Proč tedy potřebujeme nový název budovy, nestačí veřejnosti vžitý pojem „koncertní sál“?

Pojem koncertní sál splnil svůj prvotní účel, jeho význam je však pro širokou veřejnost poněkud zavádějící. Vystihuje totiž pouze část nově vznikající stavby a opomíjí její komplexnost. Vždyť vedle koncertních prostor nabídneme komorní sál, divadelní sál, nahrávací studio, edukační centrum nebo kavárnu či restauraci. Celá budova bude navíc naplněna moderními technologiemi s důrazem na ekologický provoz a její okolí bude sloužit k rekreaci. Pojem „koncertní sál“ tedy není úplný ani výstižný, vedle toho slovní spojení „kulturní komplex“, které jsme začali využívat za účelem vystihnout komplexnost stavby, není dostatečně úderný. Ostrava je moderním městem, které v mnohém určuje trendy, pro příklad nemusíme chodit daleko, názvy jako Gong nebo Černá kostka jsou krátké, výstižné, autentické a plné patriotismu.


Foto: se souhlasem Steven Holl Architects

Jak budete nový název hledat?

Jsme si vědomi významu stavby, která nejen že patří mezi nejočekávanější stavby světa, ale je zároveň jednou z největších investic v novodobých dějinách našeho města. Proto budeme na procesu tvorby nového vizuálního stylu i hledání názvu samotného spolupracovat s profesionály v oboru. Soutěž na dodavatele zorganizuje společnost Czechdesign, která nám pomůže vyhledat odborníky a uřídit celý proces ke zdárnému cíli. Neopomíjíme však ani běžnou veřejnost, protože se již v minulosti v mnohém ukázalo, že lidé, kteří v regionu žijí, umí mnohdy velmi dobře vystihnout podstatu věci. Bude-li mít tedy někdo skvělý nápad na název nového kulturního komplexu, sem s ním!

Když se však zaměříme na průběh samotné soutěže, jaký bude?

Samotný průběh si můžeme představit trochu jako architektonickou soutěž. Czechdesign, se kterým spolupracujeme, již úspěšně zajistil více než sto podobných soutěží, například pro Národní galerii v Praze nebo aktuálně třeba pro Černou kostku v Ostravě. Již jsme zveřejnili výzvu pro designery, kteří mohou zaslat svá portfolia, z nich pak vybereme pět nadějných uchazečů, které oslovíme pro zpracování konkrétního projektu. Chceme sice dát prostor co nejširšímu množství uchazečů, zároveň je pro nás ale důležitá garance zkušeností a dodávky požadované služby.

Co všechno bude nová identita obsahovat?

Očekáváme návrh nového názvu kulturního komplexu, jeho loga i logomanuálu jako pravidel práce s vizuální identitou. Designeři budou také muset vzít v úvahu stávající vizuální identitu Janáčkovy filharmonie Ostrava jako budoucího největšího nájemce kulturního komplexu, a tak jsme připraveni také na návrhy řešení implementace jejího stávajícího loga nebo cesty, jak tyto dvě vizuální identity propojit tak, aby mohly vedle sebe fungovat a vzájemně se nerušit ani při společné prezentaci. V neposlední řadě půjde také o návrh práce s fontem, tedy stylem písma, a tvorbou navigačních systémů či identifikačních prvků uvnitř budovy.


Foto: se souhlasem Steven Holl Architects

Kdo bude nabídky uchazečů hodnotit?

Za tímto účelem vznikne odborná porota, ve které budou zástupci statutárního města Ostravy, budoucího provozovatele kulturního komplexu a samozřejmě také profesionálové z oboru, jichž by měla být převaha.

Kdy podle Vás budeme znát vítěze soutěže a kdy bychom se mohli setkat s prvními poutači na akce v novém kulturním komplexu?

Vítěze bychom měli znát do konce tohoto roku. Myslím, že první praktické výstupy se pak začnou objevovat v roce 2026/2027 a osobně se už velmi těším, že mezi prvními bude pozvánka na zahajovací koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava v jejím novém sídle.

Petra Javůrková

Vedoucí oddělení marketingu a obchodu Janáčkovy filharmonie Ostrava (JFO), pro nově vznikající kulturní komplex je pověřenou ekonomicko – provozní ředitelkou. Za posledních deset let se svým týmem významně posunula vnímání značky JFO. Stála také za charakteristickou vizuální identitou Domu kultury města Ostravy z roku 2019. Ve svém týmu pracuje s moderními trendy v digitální komunikaci a neopouští ani atraktivní propagaci v off-line prostoru. Jako svou hlavní misi vnímá propojování světa byznysu a kultury pomocí principů, které si během své dosavadní kariéry osvojila.


Foto: Petr Hrubeš

Sdílejte článek