Jaguar F-Type. Poctivá práce
Zadní náhon, tři sta koní, jeden pár sedaček téměř nad zadní nápravou a těžiště proklatě nízko. Vlastně docela jednoduchý recept na skvělé auto.
Jaguar F-Type sice při modernizaci přišel o šestiválec, ale není třeba smutnit, přeplňovaný čtyřválec je výborný! Navíc facelift autu vizuálně opravdu prospěl a dodal mu nový šmrnc. Kluci z týmu ti budou jen závidět. A kdyby na to přišlo, pořád se dá koupit s nepřekonatelným vidlicovým osmiválcem. Úplně normálně a legálně u B of B Cars v Ostravě. Tak spěchej, než to zakážou!
Jako jo, tašku s kopačkami a pomádou na vlasy na zadní sedadlo nepohodíš, protože tam vzadu žádné sedadlo není, ale kufr je překvapivě velký a v pohodě se do něj sbalíš i když pojedeš s parťákem na sraz fotbalové reprezentace až do Prahy.
Výhled z auta je minimální, pozornost okolí je naopak maximální! Na parkovišti mě oslovují malí kluci a někdy i jejich maminky. U kluků je to jasné, vždyť to auto vypadá přesně jako to, co jsme si všichni malovali a lepili nad postel už od školky. Moje předškolní docházka začala ještě za socialismu, ale dokonalejší tvary auta od té doby fakt ještě nikdo nevymyslel.
Maminky patrně očekávají známou tvář a vymakané tělo sportovní hvězdy, kterých je A Café v Ostravě plné, pohled na vyžilého redaktora regionálního magazínu, soukajícího se z nízko položené sedačky pro ně bývá trochu zklamáním a jejich pozornost dost rychle uvadá.
Tak jako tak, tohle auto není nic pro introverty. Jsi s ním za hvězdu kamkoliv přijedeš.
F-Type je kupé, jeho sedačky lze je elektricky dostat opravdu nízko, a to spolu s tím, že jsou hodně blízko zadní nápravě, ještě umocňují skvělý pocit z ovladatelnosti auta. Stačilo prvních pár zatáček a věděl jsem, že si budeme rozumět!
Navíc ty sportovní sedačky logicky nemají Isofix, takže dětem je sem vstup zakázán. To znamená žádné dětské odrhovačky, žádná zmrzlina rozpliznutá po čalounění ani poznámky o rychlé jízdě. Prostě opravdová řidičská oáza klidu.
Provedením celého interiéru je to Jaguar tak, jak jej máme rádi. Vše skvěle lícuje, volant má ideální průměr a ovládací prvky mám dokonale na dosah. Nový F-Type dostal digitální přístrojový štít, je výborně čitelný, můžu si na něm zobrazovat hromadu informací, ale já bych tak trochu staromilsky ocenil analogové přístroje.
Pak vyjedu za město a na displej rychle zapomenu. Přepínám do dynamického módu, auto ztuhne jak šelma před skokem, výhružně vrčí a do každé zatáčky se vrhá po hlavě. Zorničky rozšířené, dlaně se mi potí, pod zadkem cítím sílu, kterou rozzuřený motor posílá na zadní nápravu a můj vnitřní malý kluk se směje jako blázen. Elektronický aktivní zadní diferenciál je prostě láska!
Tři sta koní na papíře nevypadá nijak dramaticky, ale v kombinaci s perfektně naladěnou osmistupňovou převodovkou a výborným podvozkem jsou zárukou řidičských zážitků a dostatku agility ve všech situacích.
Zároveň si pořád užívám toho, že tohle auto není žádné divoké zvíře, co by mě chtělo zabít při sebemenším zaváhání. I díky kompaktnímu čtyřválci pod kapotou, který pomáhá jejímu rozložení na obě nápravy, Jag zdařile maskuje svou celkovou hmotnost a umí odpustit drobné řidičské chyby i v ostřejším tempu.
Když je třeba, změní se v příjemného společníka na dlouhé cesty. Gran turismo to samozřejmě není, ale i D1 zvládá s grácii hodnou britského aristokrata, který tě doveze do cíle, aniž bys na konci dne potřeboval chiropraktika.
Já takhle F-Type používal celý týden. Ráno do kanceláře, objet pár schůzek, vyřídit něco ve městě i mimo něj a večer domů. Prostě úplně normální služební auto. Ale přece jen bylo něco jinak. Nemohl jsem dospat! Každé ranní nastartování, každé sebevědomé předjetí loudala na okresce, každé zachraptění výfuku a každodenní poslední bliknutí směrovek při zamykání auta před domem dělaly ty dny tak nějak lepšími.
Podvečerní slunce prostě svítí příjemněji, steaky na grilu jsou křehčí a gin s tonicem má ideální chuť, když víš, že tě další den čeká nová dávka krásně sobecké a trochu povrchní řidičské radosti.
A to nejlepší mělo teprve přijít! O víkendu jsme s F-Type vyrazili na kopřivnický polygon a Jag ukázal, že když se mu fakt šlápne na krk, umí se slušně rozzuřit. Pak jej vzal do ruky zkušený závodník a předvedl všem přítomným, že to, co jsme spolu předtím předváděli na trati, byl opravdu limit. Ovšem ne limit auta, ale redaktora za jeho volantem.
Ten chlap rychle potvrdil, že F-Type zvládne v rukou zkušeného jezdce i vážně ostré okruhové tempo. To, jak chirurgicky přesně s ním pilot řezal zatáčky v rychlostech, na které bych ani nepomyslel a auto přitom neprojevilo ani náznak nervozity, na rozdíl od spolujezdce, bylo impozantní!
Na závěr společného týdne jsem si nemohl přát lepší důkaz schopností tohohle auta. Navíc s dárkem v podobě tolik potřebné dávky řidičské pokory v ceně. Byla to paráda a já chci víc!
Jaguar F-Type P300 R-Dynamic Coupé
Technické údaje
Pohon: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru:
Maximální výkon: 220 kW
Točivý moment: 400 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,7 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Vnější rozměry
Rozvor: 2622 mm
Délka: 4470 mm
Šířka: 1923 mm
Výška: 1311 mm
Objem zavazadlového prostoru: 336 l
Pohotovostní hmotnost: 1628 kg
Cena od: 1 847 993 Kč četně DPH