Gastronomie
17/02/2021 Michal Šlachta

Gastro v krizi. Došly peníze na brigádnice a já zůstala na všechno sama

Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?

Magazín PATRIOT podporuje podniky v Moravskoslezském kraji v boji o přežití v době omezení fungování, věříme, že se o nich dozví více zákazníků a že zkušenosti těch úspěšnějších mohou ty ostatní inspirovat.

Lucie Šipláková provozuje Burger Bar v ulici Bohuslava Martinů v Ostravě-Porubě.

Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Vůbec. První vlnu jsme nějak přečkali. Všichni strašili, že přijde druhá vlna a já s tím byla tak nějak smířená, ale nečekala jsem, že to bude tak dlouhé, těžké a náročné období.

Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
Neuvažovala. Bar mám jen krátce. Někdy přijde myšlenka, jestli to všechno zvládnu, ale vždy se to nějak k lepšímu obrátí.

Kdy to bylo nejtěžší?
Situace se začala zhoršovat, když začala zima. Lidé chodili nakupovat do výdejního okénka minimálně a objednávek moc nebylo. Zkomplikovalo se to také v listopadu, kdy jsem musela ze zdravotních důvodů na nějakou dobu výdejní okénko zavřít. Naštěstí mi pak trochu pomohl další měsíc, kdy jsem mohla na 14 dnů otevřít. Bohužel rok 2021 je zatím čím dál horší.

Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
Snažila jsem se na danou situaci zareagovat co nejdříve, takže výdejní okénko byla jediná možnost. Začali jsme vymýšlet nějaké novinky a akční nabídky. Také jsme zahájili prodej piva z Beskydského pivovárku, takže se reagovalo rychle. Nejnáročnější byla druhá vlna, kde jsem si musela zvyknout, že na fungování podniku jsem sama. Peníze na brigádnice nebyly a když každý den děláte přípravu, vaření a vydávání jídla, je to dost těžké.

Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
To se těžko dá říct, protože každý den je jiný, tak jako týden a měsíc.

Rozvážíte sami, nebo využíváte rozvozce?
Občas se udělala akce na rozvoz o víkendu, kdy rozváží můj přítel, ale to se moc neuchytilo. Jinak rozvoz mám přes dámejídlo.cz

Jak jste s nimi spokojeni?
Samozřejmě, že mi to při fungování výdejního okénka nějakým způsobem pomáhá, takže jsem ráda.

Je cena za rozvoz adekvátní?
Cena by mohla být přijatelnější, ale to nejsem schopna ovlivnit.

Řešíte nějak ekologii obalů nebo postě berete, co je nejlevnější?
Momentálně za dané situace nemám možnost řešit ekologii obalů, takže beru, co je cenově přijatelné. Pokud se situace změní k lepšímu, budu o tom uvažovat, vzhledem k tomu, že i v domácnosti obaly třídíme.

Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
Musela jsem začít být více aktivní na sociálních sítích. Začít více fotit jídlo a dávat různé příspěvky na Facebook a Instagram.

Co vám v tomto ohledu funguje?
Jednoznačně propagace a aktivita.

Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
Samozřejmě pomáhali, někteří si zakoupili voucher a někteří zase pravidelně objednávali. Byla jsem ráda, že jsem je mohla vidět u výdejního okénka, a že mě takto podporovali. Moc si za tu podporu svých zákazníků vážím a děkuji jim. Pomáhá mi to také, abych to s provozováním svého podniku nevzdala. Doufám, že přijdou lepší dny a mí skvělí zákazníci si budou moct opět posedět a povykládat u dobrého burgru a piva, nebo něčeho jiného.

Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Řekla bych, že jsem pozitivní člověk, takže se snažím vše brát s nadhledem. Ale určitě, pozitivní je třeba, jak jsem už uvedla, že mi zákazníci určitým způsobem pomáhají.

Co vás ještě drží nad vodou?
Nad vodou mě drží můj přítel, který mi momentálně nejvíc pomáhá. Potom samozřejmě rodina a také přátelé.

Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
Dostala jsem a dostávám kompenzační bonus. Každý, kdo podniká, moc dobře ví, že je to málo oproti tomu, co vše musí OSVČ platit, a že musí pokaždé uvažovat, jak ty povinné platby rozložit, aby se nedostal ještě do větších problémů. Každopádně i tak jsem ráda za každou finanční pomoc a podporu. Peníze jsem obdržela rychle, neměla jsem žádný problém.

Sdílejte článek