Galerie PLATO chystá Tragédii v sedmi dějstvích. Odehraje se jen jednou
Ostravská městská galerie PLATO připravila na středu 20. dubna od 18 hodin sérii sedmi performancí s názvem Tragédie v sedmi dějstvích.
Dosud prázdnou část 24 metrů dlouhého výstavního prostoru, který přetvořil interiér PLATO Ostrava, zaplní 20. dubna živá akce. Sérií performancí s názvem Tragédie v sedmi dějstvích se probíhající výstavní projekt Když tvrdím, že jsem anarchista ukáže návštěvníkům jako celek jen v jediný den.
„Celým projektem v PLATO jsem chtěl představit osobu umělce Christophera D'Arcangela. Ten dělal nepovolené akce v galeriích a muzeích, aby tím dal najevo svůj nesouhlas s fungováním těchto institucí,“ popisuje kurátor Bal-Blanc.
Oživení odkazu tohoto zesnulého amerického anarchistického umělce svěřil Bal-Blanc sedmi vybraným současným umělcům nebo uměleckým skupinám. Každá z osobností připraví scénář k jedné z performancí. Právě jejich perspektivou chce kurátor interpretovat sedm nepovolených performativních akcí, které tehdy dvacetiletý D'Arcangelo (1955–1979) realizoval v 70. letech minulého století.
„Byly to pohybové akce a své tělo D'Arcangelo používal jako nástroj, kterým mohl promluvit,“ doplňuje kurátor. Galerie PLATO už nyní hostí výběr děl umělců a umělkyň, kteří byli k sepsání scénářů osloveni. Vystaven je uvnitř speciálně členěné vestavby s jediným vchodem, jejíž koncová část zůstala prázdná a na jediný večer ji naplní právě připravená performance. Kromě vystavených umělců se na projektu podílí i řada dalších osobností mezinárodní umělecké scény, které pomohly připravit Tragédii v sedmi dějstvích skrze kostýmy, fotodokumentaci nebo třeba živý hudební doprovod. Kompletní seznam zapojených umělců a umělkyň je uveden v tiráži na konci této zprávy.
Sérii performancí může vidět jen 60 návštěvníků. Organizátoři proto zájemcům doporučují přihlásit se předem, a to prostřednictvím online formuláře na webových stránkách galerie. Místa jsou pouze ke stání a doporučené vstupné činí 30 Kč.
Středobodem provedení performance je tělo Štěpána Tučka, pražského herce a loutkaře. Tuček byl vybrán kurátorem Pierrem Bal-Blancem a Markem Therem, autorem choreografie akce a jedním z vystavujících umělců. „Moc mě těší, že jsem mohl poprvé spolupracovat s významným francouzským kurátorem Pierrem BalBlancem, dali jsme si záležet na specifické atmosféře. Jak dopadne performance, to pro nás bude překvapení,“ přibližuje Ther.
Jedinými vyprávěcími nástroji příběhu se stane tělo a oděv performera. Jednotlivá sedmiminutová dějství se promění společně s odkládáním šatů. Osoba D'Arcangela není veřejnosti příliš známá. Dílo amerického anarchistického umělce v jeho ucelené podobě představuje právě až Pierre Bal-Blanc, který se jeho odkazem zabývá na umělecké i akademické rovině.
„Většina D'Arcangelových performancí upadla kvůli kontroverzi spíše v zapomnění. Proto jsem se pustil do pátrání na vlastní pěst a doplnil tuhle krátkou, ale významnou epizodu v dějinách performativního umění – nebo spíše v kontra-dějinách,“ popisuje Bal-Blanc.
Jediné, co se z D'Arcangelových akcí dochovalo, je videodokumentace natočená jeho partnerkou, která si však sama přála zůstat v anonymitě. K reinterpretaci sedmi vypátraných akcí D'Arcangela vyzval Bal-Blanc sedm současných umělců a uměleckých týmů různého věku, etnicity a genderu. Každý z nich vyšel z jedné D'Arcangelovy akce, ale aktualizoval je o současně otázky jako je právě gender nebo etnicita.
Jednotlivá dějství symbolizují jeho jednotlivé akce. „Nejmladší umělec připravuje intepretaci té z akce, kterou D'Arcangelo dělal jako nejmladší, nejstarší z umělců zase tu, kterou provedl jako poslední,“ dodává kurátor Bal-Blanc. Série performancí, která se uskuteční 20. dubna v 18 hodin, tvoří společně s výstavou Když tvrdím, že jsem anarchista, celek.