Proměny kraje
24/11/2019 Jan Smekal

Fotogalerie: Unikátní Hackaton umožnil studentům hledat týmové řešení problému

Hackathon. Tak se jmenuje soutěž pro středoškoláky z Moravskoslezského kraje, která podporuje talent management, sdílení vlastních nápadů a rozvíjení projektů mezi mladými lidmi.

Hackathon má za sebou už tři ročníky. Poslední vyvrcholil v pátek v ostravském Impact Hubu. Koordinátor Chytré myšlenky Pavel Klučka potvrdil, že zájem o tuto soutěž rok od roku roste.

„Když jsme začínali, měli jsme 20 zúčastněných. Nyní jsme jich měli 46, a to jsme museli ještě nějaké zájemce odmítat. Soutěž se vyvíjí také tematicky. Udělali jsme hlubší průzkum toho, co středoškoláky zajímá, abychom jim téma zaměřili přímo na míru,“ uvedl Pavel Klučka.

„Při prvním ročníku jsme museli vysvětlovat, co je to Hackathon a proč je dobré se ho zúčastnit. U druhého ročníku už jsme se soustředili na datovou analýzu a snažili jsme se studentům pomoct pochopit principy a úskalí datové analýzy a práce s daty. Letos jsme se rozhodli využít hotovou datovou analýzu a proměnit ji v reálné, hotové produkty,“ přiblížil Michal Šimek, kterého Impact Hub oslovil, aby vytvořil program a pomohl zrealizovat tuto myšlenku.

„Bylo to v době, kdy vznikal náš projekt Codeac. Celý rok jsme se snažili vytvořit prototyp, validovat tuto myšlenku a získali jsme první platící zákazníky. V dalším roce jsme se přihlásili do Chytré myšlenky. Ta nám pomohla posunout náš projekt dál. Nakonec se nám podařilo i vyhrát. Letos jsme se přihlásili do Velké Británie do Akcelerátoru CzechInvestu, kde jsme strávili tři měsíce. V úterý jsem se vracel kvůli této akci, protože je to taková srdeční záležitost, kterou jsem si nemohl nechat ujít,“ řekl Šimon, kterého vždycky nejvíce potěší nadšení soutěžících.

„Je hodně vidět, že často se účastníci nezamilují do řešení, ale do problému a několikrát v průběhu akce i mění řešení daného problému. A neupnou se na jeden jediný scénář.“

A kteří studenti se mohou Hackathonu zúčastnit? „Pokud jsou studenti schopní téma obsáhnout na základě rychlého workshopu a poté držet drive i celý den, tak je soutěž zaměřená od laiků, kteří se ještě nikdy nesetkali s programováním, až po profesionály,“ přiblížil Pavel Klučka.

„Snažíme se pak proto nastavovat jednotlivé výzvy, které jsou individualizované pro jednotlivé týmy. Proto i zdejší mentoři poskytují obrovskou škálu zkušeností a různých platforem pro programování,“ pokračoval.

Letošním tématem bylo Chat and Voicebot, protože s touto technologií se středoškoláci na školách příliš nesetkávají. „Nicméně tato technologie je hodně poptávaná ve firmách. Díky soutěži se s ní mohli účastníci blíže seznámit a mohou s ní dále pracovat v rámci projektů ve výuce na svých školách,“ popsal Klučka, kterého těší, že někteří soutěžící se Hackathonu zúčastnili už podruhé.

„Je vidět, že jsou dále nejen v uvažování nad celistvostí projektu, ale i nad hloubkou, do které se pouštějí, tedy čelí výzvám. Nejdou jen povrchně po lehkých tématech. Přijímají větší a větší výzvy, byť si uvědomují riziko, že to pro ně nemusí dopadnout úspěchem.“

Časová náročnost Hackathonu se odvíjí od tématu. V předešlých letech byla tato soutěž jednodenní.

„Tentokrát jsme pro studenty připravili i sobotní workshop trvající tři a půl hodiny. Následně během celého týdne měli prostor komunikovat s mentory, kteří jim odpovídali online. Měli možnost připravit si projekt na finálový den. Bylo pro nás stěžejní, aby tady pracovali s projektem i s prezentací. Nikoli aby už přišli s hotovými věcmi. Mohli jsme tak sledovat, jak pracují na svých projektech a jak se posouvají,“ řekl Klučka.

Absolutním vítězem se stal tým Tardzi - Polské gymnázium Juliusze Słowackého, který vytvořil chatbot zaměřený na automatické vygenerování prezentace dle zvolených parametrů a oblastí zájmu.

Sdílejte článek