Nejnovější zprávy: Batole spadlo do bazénku, druhé do septiku. Obě jsou ve vážném stavu STAN jde v kraji do voleb se stranou Zelení a hnutím Nezávislí

Byznys

​Forum Nová Karolina je přirozenou součástí města Ostravy, říká Tomáš Lučan

Obchodní a zábavní centrum Forum Nová Karolina, které patří k největším v celé České republice, má za sebou rekordní období.

Foto: Forum Nová Karolina

Ostravské centrum hlásí za rok 2019 rekordní návštěvnost i ekonomické výsledky. Poprvé v historii padla hranice 10 milionů návštěvníků za rok. V roce 2020 bude centrum pokračovat v investicích do návštěvnického komfortu i moderních technologií.

Tomáš Lučan, marketingový ředitel společnosti Active Retail Asset Management s.r.o., je hybatelem marketingového dění v obchodním a zábavním centrum Forum Nová Karolina již od roku 2013. A na co je ve své práci nejvíce hrdý?

„Stejně jako naše centrum tvoří 14 propojených kostek, tak se nám podařilo propojit Karolinu nejen se svými bezprostředními sousedy, ale i s dalšími subjekty, organizacemi, projekty, happeningy a dalšími aktivitami v jeho okolí. Během několika málo let jsme vytvořili z obchodního centra nedílnou součást města i regionu.“ Jak dopadl loňský rok a co mají v Karolině v plánu v roce 2020?

Jak dneska vlastně „Ostraváci“ vnímají centrum Forum Nová Karolina? Už jej přijali za svou?
Věříme, že ano. Z Karoliny se stal ostravský „meeting point“. Nejsme jen místem pro nákupy, ale lidé nás vyhledávají i pro trávení volného času, byznys schůzky nebo zábavu. S odstupem času lze určitě říci, že Karolina rozpohybovala „stagnující“ centrum Ostravy a vdechla nový život jedné z nejzanedbanějších částí města. Vznikla tady nová a moderní městská čtvrť, která se neustále dynamicky rozrůstá, třeba včetně kampusu Ostravské univerzity, přímo navazuje na historické jádro města a propojuje jej například s „Ostravskými Hradčany“. My jsme navíc hrdí partneři Dolních Vítkovic. Máme rovněž uzavřená partnerství s ikonickým klubem FC Baník Ostrava, s firmou Nextbike provozující systém sdílených kol, s festivaly Beats for Love, Oldies festival a Majáles. Spolupracujeme také s Černou loukou, Slezskoostravským hradem nebo Galerií výtvarného umění v Ostravě. V roce 2019 jsme pomáhali finančně nebo třeba bezplatným pronájmem prostor různým sociálním, zdravotnickým, kulturním nebo vzdělávacím projektům.

Kam vaše podpora konkrétně směřovala?
Částkou 200 000 Kč jsme podpořili Landscape festival, který se věnoval veřejnému prostoru a jeho využití. Další podpořený projekt Czechitas se zase zabývá zaměstnaností žen v informačních technologiích. Bezplatně jsme poskytli prostory ke zviditelnění projektu Středisko rané péče, pomohli jsme vybrat 30 000 Kč na pořízení kompenzační pomůcky Mouthmouse pro Miroslava Soukupa z Hrabyně nebo jsme podpořili akci VŠB-TU Ostrava s názvem Architektura v perspektivě. V rámci akcí, které se konaly v našem centru, se nám podařilo získat 45 tisíc Kč pro Nadaci Strom života a 96 135 Kč pro Centrum pro rodinu a sociální péči.

Jak hodnotíte uplynulý rok ve vašem obchodním centru?
Slovo „rekordní“ by mohlo rok 2019 charakterizovat asi nejvíce. Celková návštěvnost přesáhla magickou hranici 10 milionů lidí. Meziročně k nám zavítalo o pět procent návštěvníků více než v roce 2018. Průměrná denní návštěvnost už se nám blíží k číslu 30 000. Velmi dobrých čísel dosáhla například většina foodcourtových jednotek, hypermarket Albert nebo multikino Cinema City Ostrava. Daří se prémiové značkové módě (Peek and Cloppenburg, Guess, Calvin Klein, Replay/Diesel), značkové prodejně iStores nebo novým food konceptům, třeba UGO Salaterie nebo Running Sushi Shirokyia.
Za posledních sedm let nám narostla návštěvnost více než dvojnásobně. Ke konci roku 2019 se návštěvnické číslo zastavilo na 65 milionech lidí, kteří k nám přišli od otevření v roce 2012.

Jaká byla „vánoční sezona“ 2019?
Poprvé od otevření centra jsme překonali za jeden měsíc milionovou návštěvnost, a to právě v prosinci. Meziročně je to nárůst přes pět procent. Den před Štědrým dnem navštívilo obchodní centrum více než 50 tisíc lidí, což je také rekordní denní návštěvnost.

Jste spokojeni s hospodářskými výsledky ostravského centra?
Loňský rok hodnotíme jako nejúspěšnější rok v historii centra, a to nejen ve spojitosti s naší ekonomickou kondicí, ale rovněž nás těší, že spolu s námi rostou i naši nájemci a hodnota, jak naše obchodní centrum vnímají. Obratově jsme v roce 2019 narostli o 8 % a podobná čísla chceme udržet i v letošním roce. Kromě vynikajících návštěvnických a hospodářských výsledků bych rád zmínil ještě jeden významný aspekt fungování našeho obchodního centra, a to je zaměstnanost. V loňském roce jsme spolu s našimi nájemci zaměstnávali přibližně 1000 lidí, což nás řadí mezi největší zaměstnavatele v okrese Ostrava.

Jaké nové obchodní jednotky nebo rekonstrukce se objevily?
Loni jsme přivedli další nové nájemce včetně exkluzivních značek, jako jsou Pizza Hut, Geox, Nefertem Candles, Shirokiya Running Sushi nebo Don Coco, které návštěvníci v našem regionu najdou pouze ve Foru Nová Karolina. K tomu se přidaly další rekonstruované jednotky. Aktuálně máme v centru 214 nájemců. Naše obchodní centrum má stabilně, až na výjimky, téměř 100% obsazenost, což je vynikající číslo. Dlouhodobě tak potvrzujeme, že patříme k top obchodním centrům v České republice.

Objeví se u vás nějaké nové nákupní nebo gastro jednotky? Mění se nějak skladba nájemců?
Skladba nájemců je kontinuální a živý proces, který vždy reaguje na aktuální trendy a situace. My sami aktivně vyhledáváme nové koncepty na trhu. Jsme těsně před podpisem smlouvy s majitelem naprosto unikátního konceptu zaměřeného na zážitkovou gastronomii, který u nás chce otevřít provozovnu na 500 m2. Na jaře zase otevřeme obchod Mango, který bude jediným obchodem této značky na severní Moravě, a také nejnovější koncept obuvnické značky Deichmann. V roce 2020 přivedeme i další značky a obchody, například Tatuum, tabák Traficon, cestovní kancelář Blue, Style anglickou značku sportovní módy Regatta či nový koncept pánského a dětského kadeřnictví Original Barber.

Plánujete na letošní rok nějaké větší investice?
Chystáme například nový parkovací systém s možností platby přes SMS nebo mobilní aplikaci, nový dětský koutek zakomponovaný přímo v pasáži centra, nový systém vnitřních dotykových navigací pro zlepšení orientace v centru, obří venkovní LED obrazovku nebo novou vánoční výzdobu. Budeme revitalizovat prostory foodcourtu, pasáže centra a venkovní terasy. Připravujeme také novou wifi síť. V parkovacích garážích se také objeví rychlonabíjecí stanice na elektromobily od společnosti E.ON, která bude první svého druhu v regionu.

Proměnili se třeba nějak nákupní zvyklosti a chování lidí za posledních několik let?
Zákazníci jsou celkově mnohem náročnější, mají vyhraněný vkus a přesně vědí, jaký výrobek či přímo konkrétní značku chtějí zakoupit. Obecně lidé více utrácejí za módu, jídlo a zábavu. I když neustále roste vliv e-commerce, digitalizace a moderních technologií, tak pořád je role obchodního centra nezastupitelná. Potvrzují to i přední české e-shopy, které otevírají své kamenné pobočky právě v obchodních centrech. Většina módních řetězců a prodejců elektroniky nabízí službu „klikni a vyzvedni“.

Co vlastně očekává návštěvník obchodního centra ve 21. století? Podle čeho se rozhoduje?
V jeho rozhodování hraje zásadní roli široká nabídka obchodů a gastronomických jednotek. Určitě očekává špičkovou kvalitu zákaznických služeb, moderní a komfortní prostředí a snadné parkování.

Forum Nová Karolina je známá mezi návštěvníky a nakupujícími tím, že v průběhu roku pořádá řadu zajímavých akcí. Které považujete za nejpodařenější?
Každoročně pro naše návštěvníky připravíme desítky větších či menších akcí a událostí. Mezi nejpodařenější loňské akce patřily Český běh žen (5 000 běžkyň), pivní festival Karolina Oktobeerfest (20 000 návštěvníků) nebo Dny Marianne, které si užilo na 30 000 nakupujících. Letos se milovníci gastronomie mohou těšit například na Slavnosti moře. Jedná se o nový koncept food festivalu zaměřeného na ryby a mořské plody.

Fotogalerie