Nejnovější zprávy: Denní přírůstek nakažených v kraji klesl, nastal čas pro rozvolnění? ​Obchodníci nefňukají a tvrdě makají. Na Ostravsku to jinak nejde

Byznys

Firma z Bruntálska vyvíjí unikátní automatické sněhové řetězy

Firma IPG z Vrbna pod Pradědem na Bruntálsku začala vyvíjet automatické sněhové řetězy i pro kamiony. První zkoušky této novinky dopadly podle podnikatele Petra Grosse, který zaměstnává přes 200 lidí, dobře.

Na trh by se měla dostat ještě před příští zimou. Výhodou řetězů je, že je řidiči mohou aktivovat s pomocí dálkového ovládání z vyhřáté kabiny vozu.

Zájem o ně už projevili například řidiči grónských sanitek. Podnikatel proto předpokládá, že bude v budoucnu rozšiřovat výrobu i počet pracovníků.

Řetězy pro osobní vozy má už Gross patentované ve většině zemí Evropy. Nyní čeká, až mu externí firma dodá potřebné elektronické součástky. Pak smontuje první kusy určené pro prodej koncovým zákazníkům. To se stane ještě v únoru. Za zařízení na dvě kola osobního vozu zájemce zaplatí 12.000 korun.

„Zájem je velký. Ozývají se lidé i z Kanady, USA či záchranná služba z Grónska,“ řekl. Dostaly se k němu ale i zklamané reakce amerických řidičů kamionů, kteří se dozvěděli, že automatické sněhové řetězy jsou jen pro osobní vozy.

„Psali, že už dlouho čekají na něco podobného. Že v některých úsecích musejí řetězy složitě nasazovat a sundávat, klasické řetězy i šestkrát,“ uvedl Gross. Proto začal vyvíjet řetězy i pro větší kola.

„Nyní provádíme zkoušky. Mám radost, vycházejí dobře. V březnu si vše necháme patentovat. Příští zimu by mohly být řetězy pro kamiony v prodeji,“ doplnil.

Řetězy pro osobní i nákladní vozy mají podle Grosse společnou snadnou montáž. Před zimou musejí řidiči na kola namontovat adaptér, který tam zůstává po celou sezonu. Na něj pak s pomocí bajonetu nasadí samotné řetězy.

„Nasazení řetězů je otázkou minuty. Zvládne to kdokoliv, aniž by se u toho zašpinil,“ řekl. Pak už jen stačí v kabině stisknout tlačítko dálkového ovládání a ze zařízení se vysunou čtyři ramena, která obejmou pneumatiky. Jsou vybavena protiskluzovými hřeby pro jízdu na ledě. Mají i žebra, která usnadňují jízdu ve sněhu.

„V okamžiku, kdy nutnost použití řetězů pomine, řidič pomocí dálkového ovládání zase ramena stáhne zpět. Zařízení se skládá ze 40 plastových součástek. K tomu jsou pak elektrické rozvody, kabeláž a baterie,“ řekl Gross.

Uvedl, že na novince pracoval se svými zaměstnanci čtyři roky. Impulzem byla situace, kdy byl sám nucen při cestě na obchodní jednání nasazovat klasické sněhové řetězy. „Byl jsme v obleku, celý špinavý. Říkal jsem si, že musí existovat něco pohodlnějšího,“ vzpomínal podnikatel.

Vývoj, který nebyl jednoduchý, mu dnes ale při pohledu zpět připadá jako hračka. Zvláště ve srovnání se složitou administrativou potřebnou k tomu, aby řetězy dostal na trhy evropských zemí.

„Nyní na tom pracujeme. Máme schválení do provozu pro Českou republiku,“ řekl. Evropská unie nemá jednotnou normu, takže musí žádosti podávat pro každou zemi zvlášť. Jedno pozitivum ale tato byrokracie podle Grosse má. „Možná to odradí možnou konkurenci,“ míní podnikatel, jehož firma vyrábí především plastové součástky pro automobilový průmysl.