Společnost
11/09/2021 Petr Broulík

Fenomén ostravských nádraží. Co o nich ještě nevíte?

Spojují města i lidi, snad každý má na nějaké nádraží vzpomínku.

Bohatou historii ostravských nádraží mohou poznat návštěvníci ostravské Nové radnice a všichni fanoušci železnic, kteří se výtahem páternoster vyvezou do druhého patra majestátní budovy.

Připravili ji pracovníci Archivu města Ostravy a vernisáže tradiční podzimní archivní výstavy na radnici se zúčastnil i primátor města Tomáš Macura.

Parní lokomotiva místních drah před Německým domem. Parní lokomotivy rozvážely pasažéry do roku 1901, kdy došlo k elektrifikaci tratě. Ovšem nákladní doprava elektrifikována nebyla a provozována byla v parní trakci i nadále. Foto: se souhlasem Archivu města Ostravy

„Je zřejmé, že železnice všude, kam došla, znamenala velký rozmach. A v případě Ostravy a Ostravska to platí dvojnásobně. Až v momentě, kdy k nám došla severní dráha císaře Ferdinanda, která se stavěla od roku 1837, do Bohumína přišla o deset let později, umožnila v druhé polovině 19. století celou hospodářskou a sociálně demografickou expanzi Ostravska,“ řekl ostravský primátor.

Nechtěli připomínat epidemii či nemocnice

A podotkl, že v té době, kdy se přepravovalo hlavně koňskými povozy, znamenala železnice velký pokrok.

Nádraží Svinov na konci 19. století. Foto: se souhlasem Archivu města Ostravy

„Mám osobně nádraží a vlaky rád, s řadou ostravských nádraží mám spojenou nostalgii a vzpomínky a věřím, že si mnozí návštěvníci výstavy zavzpomínají na některé své zážitky s vlaky a nádražími,“ dodal primátor Tomáš Macura.

Ředitelka Archivu města Ostravy Hana Šústková řekla, že v poslední době trápil všechny covid.

Neutěšený pohled na stav nádražní budovy nádraží Ostrava střed, přelom 70. a 80.let 20. století. Foto: se souhlasem Archivu města Ostravy

„Nechtěli jsme však dělat výstavu o epidemiích nebo o nemocnicích, protože toto vše máme všichni teď za sebou a všichni o nich dlouho nebudeme chtít nic slyšet. Co nám ale všem nejvíce chybělo? Někomu divadlo, někomu festivaly, ale všem určitě chyběla možnost svobodného cestování. Za hranice kraje i země. Cestujeme za prací, do školy, ale také zábavou a poznáváním něčeho nového,“ řekla ředitelka archivu.

Každý má na nádraží nějaké vzpomínky, třeba na nádražku

Železnice je podle ní první masový hromadný dopravní prostředek, který demokratizoval přepravu lidí všech společenských vrstev, která je navíc naučila trávit i šetřit volný čas.

Nádraží v Přívoze na počátku 20. století. Foto: se souhlasem Archivu města Ostravy

„Výstava nám připomíná, že každý jsme někdy vlakem jeli a to třeba z některého z ostravských nádraží. Tyto budovy známe, ale my jsme se snažili přiblížit jejich vznik, jejich dávnou historii. Leckdo může na výstavě zavzpomínat na své dětství a mladá léta a může porovnat, jak se nádraží časem změnila - k lepšímu nebo horšímu,“ řekla.

Nádraží v 30. letech 20. století se zastávkou místní elektrické dráhy. Foto: se souhlasem Archivu města Ostravy

Dodala, že někdo si může připomenout i fenomén nádražních restaurací, které z nádraží v současnosti spíše mizí. „Každý z nás si na výstavě něco určitě najde,“ řekla Hana Šústková.

Výstava se koná v netradičním prostředí druhého patra, protože foyer Nové radnice, kde vždy výstavy bývají, prochází úpravami na novou recepci, kterou stavbaři dokončí v říjnu.

Sdílejte článek