Nejnovější zprávy: Zlatá tretra odhalila hlavní hvězdu. Do Ostravy dorazí létající tyčkař Duplantis Povodí Odry otevře nepřístupná místa, veřejnosti zpřístupní tři přehrady

Sport

Elektrokolo Fantic XMF. Fantastický fenomén

Elektrokola nás, na rozdíl od elektro aut dlouho míjela, takže když se ozval Radim Cyprián, který do Čech dováží italská sportovní elektrokola Fantic s tím, že by nám půjčil k vyzkoušení jeho osobní stroj, nemohli jsme odmítnout!


Autor: Radim Kolibík, Magazín PATRIOT

Kolo si přebírám přímo od pana majitele. Naložíme ho do auta a vyrážím na haldu, trochu pojezdit a hlavně fotit, dokud je dobré světlo. Už při ukládání biku do kufru si všímám, že je na elektrokolo vážně lehké. Jasně, nějaká kila navíc oproti běžnému horskému kolu tam jsou, ale karbonový rám a nejkvalitnější komponenty se musely projevit, takže dostat jej do průměrného kombíku není o moc složitější než v případě konvenčního kola.

Během focení se ukazuje, že s tímhle celoodpruženým strojem bude zábava. Fantic je perfektně ovladatelný, dobře maskuje hmotnost baterie i elektromotoru a já se těším, až vyrazím do přírody bez neodbytného fotografa a jeho dronu za krkem.

Mám už desítky let oblíbený okruh, který do velké míry kopíruje trať legendárního místního terénního triatlonu Železný Prajzák. Na té trase je všechno. První kilometry asfaltového spurtu mě dovedou k trailu, jenž se motá v kopcích okolo pevností pohraničního opevnění mezi Hájem ve Slezsku a Hrabyní. I singletracky se najdou. Místní mladí kluci se o pěšinky v lesích nad dědinou dobře starají.

Do kopců letím jak před deseti kily. Je to opojný pocit a já najednou rozumím všem těm, kterým jsem se za používání elektrokola poškleboval. Vážně to může přinést radost i tam, kde by už přišlo zbytečné utrpení.

V kopcích zkouším režimy pohonu. První dva Eco a Tour jsou skutečně o tom, že mě vrátí o deset nebo patnáct kilo i let zpátky a dopřejí mi radost z fyzické aktivity i nějaké ty endorfiny. Ten třetí režim Sport je ovšem silnější kafe. Kolo při sebemenším impulzu do pedálů vystřelí jak smyslu zbavené. A je mu úplně jedno, jestli na rovině nebo vstříc prudkému krpálu. Většinou je to zábava, ale na kluzkém povrchu to raději nezkoušejte, bezdušové pláště vás dlouho podrží, ale jakmile ztratí grip, už není moc prostor na nápravu chyb, vy si hodně rychle ustelete, a ne vždy to bude do měkkého podzimního listí.

Celoodpružený karbonový rám nejen že skvěle vypadá, on hlavně výborně funguje. Umožňuje mi šlapat efektivně, bez nadměrných ztrát drahocenné energie a zároveň dokonale žehlí nerovnosti. Že Italové umí perfektní silniční kola, to víme dávno, ale oni očividně umí i kola horská!

Když už jsem tady, musel jsem zkusit i nějaký ten skok. Žádné pětimetrové dropy z bunkru, na to už jsem trochu starý, ale pár opatrných skoků na singletracku jsem si nemohl odpustit. Ve vzduchu, stejně jako v zatáčkách, se hmotnost elektromotoru a baterie v rámu nutně projeví, jezdec rozmazlený desetikilovým bikem si toho nemůže nevšimnout, ale není třeba se bát, žádná tragédie se nekoná. Ono to kolo totiž zas tak těžké není. Stačí trocha respektu a zvyku a nechá se vodit úplně plynule a je to zábava!

Ve Fantic jej zařadili do kategorie all mountain, což v lidské řeči znamená univerzální kolo, které umí být skvělým společníkem na celodenní výlety, ale nezalekne se těžšího terénu, skoků a náročnějších sjezdů. Po víkendu v jeho sedle můžu říct, že je to přesně tak, jak Italové zamýšleli. Díky propracované geometrii rámu, dobře naladěnému odpružení značky RockShox, stavitelné sedlovce a preciznímu elektronickému řazení Sram je na kole radost jezdit za všech situací. Užijete si dlouhé výlety po cyklostezkách i nastoupané kilometry v horách.

Elektrokolo je skvělé, protože umožní každému z nás dojet dál a výš. A to je jediný háček tohohle biku. Méně zkušený jezdec na tomto výborně postaveném elektrokole vyjede fakt nesmyslné krpály. Horší je, že většinou potom musí ten nesmysl taky sjet zpátky dolů a na to se v euforii snadno zapomene. Tohle kolo vám dá do nohou neskutečnou sílu, podrží vás v krizových situacích, ale jeho limitem jste vy. Tak bacha na to!

Nenechte se ale odradit přechytřelým redaktorem! Stačí trocha pokory a bude to na elektrokole paráda! Mrkněte na web, objednejte si u Radima testovací jízdu a jeho fantastický Fantic vás uchvátí svým výkonem, dojezdem i agilitou.

Třeba se potkáme, protože já už se nemůžu dočkat seznámení s unikátním elektrickým silničním kolem legendární značky F Moser, kterou Radim také dováží do Česka a která slibuje úplně jiné zážitky.

Fantic XMF 1.7 Carbon Race

Motor: Brose S-MAG 36 V
Výkon: 250 W
Točivý moment: 90 Nm
Baterie: Li-Ion, 36 V, 720 Wh

Cena: 213.000 Kč včetně DPH

www.fantic-bikes.cz

Fotogalerie

Autor: Radim Kolibík, Magazín PATRIOT