Společnost
20/10/2023 Petr Broulík

V Ostravě se zmodernizuje 11 tramvajových zastávek, proměna čeká i Náměstí republiky

Foto: se souhlasem DPO

​Nové přístřešky, zábradlí, označníky, lavičky nebo odpadkové koše. To vše přibude do příštího roku na jedenácti tramvajových zastávkách v Ostravě. Většina z nich leží v největší městské části Ostrava-Jih.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) v současnosti vypisuje výběrové řízení na zhotovitele modernizace mobiliáře jedenácti tramvajových zastávek. Sedm z nich chce zrenovovat v obou směrech. Hotovo má být příští rok.

DPO chce v příštím roce dát novou tvář také třem dalším důležitým páteřním tramvajovým zastávkám, ty ovšem projdou kompletní rekonstrukcí. Jedná se o nejfrekventovanější ostravskou tramvajovou zastávku Karolina, o zastávku Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě a také o zastávku tramvají Kunčičky kostel.

Všechny tramvajové zastávky by měly dostat nový háv

Tyto tři zastávky čekají kromě modernizace přístřešků i stavební úpravy nástupišť, především kvůli zlepšení bezbariérového přístupu. Zastávky, zejména tramvajová zastávka Karolina, by měly získat také unikátní architektonický vzhled. Do rekonstrukcí tří klíčových uzlů zamýšlí DPO investovat několik desítek milionů korun. Zastávka Karolina má být investičně nejnáročnější.

V následujících letech DPO zároveň plánuje zmodernizovat přístřešky na více než stovce tramvajových nástupišť. Přes 40 dalších nástupišť navíc projde kompletní stavební rekonstrukcí. Hotovo by mělo být v roce 2026. „Klíčové zastávky by měly získat, stejně jako tramvaje, i kamerový systém, který si naši cestující pochvalují,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys. Přeměna 101 zastávek by měla v hrubém odhadu stát sto milionů korun. „K modernizaci dopravy patří i moderní zastávka. Také na zastávce cestující získávají důležitý pocit, že v dopravě všechno funguje,“ dodal Morys.

Modernizace vybavení jedenácti zastávek je součástí komplexního plánu rozvoje zastávek MHD v Ostravě. „Cílem modernizací je jednotný vzhled podle nového, unikátního městského standardu, který už dnes cestující znají například z opravených tramvajových zastávek Kotva nebo Důl Jindřich,“ řekl Morys.

Dopravní podnik Ostrava už do modernizací tramvajových tratí na ulicích Horní, Plzeňská, Výškovická a Pavlovova v obvodu Ostrava-Jih investoval 400 milionů korun.

„Rekonstrukce 11 zastávek se soustředí především na jejich bezbariérovost a zvýšení bezpečnosti a komfortu. Věříme, že obyvatelé Jihu modernizace zastávek ocení,“ prohlásil Morys.

V první fázi se uskuteční postupná modernizace vybavení zastávek Karpatská, Kpt. Vajdy, ÚMOb Jih, Sport Aréna, Most Čs. armády, Hlavní třída, Dům Energetiky, a to v obou směrech. Poté projdou modernizací nástupiště Hrabůvka Poliklinika, Hrabůvka kostel, Antonína Poledníka, V. Jiřikovského, tentokrát ve směru do centra města.

Modernizace jednoho nástupiště stojí asi milion

Odhadovaná celková cena modernizací jedenácti zastávek, tedy dvaadvaceti nástupišť, je 22 milionů korun. Modernizace jednoho nástupiště tak vyjde zhruba na jeden milion. Dopravní podnik plánuje také takzvanou estetizaci dělicího pásu podél nově zmodernizované tramvajové trati na ulici Horní, kde dojde rovněž k odstranění svodidel. „Na zastávkách je tak nutné předem vybudovat adekvátní zábradlí pro ochranu cestujících,“ řekl Martin Bednář, starosta městské části Ostrava-Jih. „Pro zajímavost, Vítkovice mají jen jeden podchod k MHD, Moravská Ostrava dva. My jako Ostrava-Jih jich má třináct, dvanáct k tramvajové dopravě. V minulosti jsme myslím velkolepě opravili podchod na náměstí Otrava-Jih, letos se dokončil na Tylově, příští rok budeme opravovat podchod v Dolní a potom budeme opravovat na Plzeňské. Pak začneme opravovat ty, které už dříve rekonstrukcemi prošly, první nás čeká u Kauflandu,“ prozradil.

Ostrava má více než 670 zastávek MHD

V Ostravě je dnes přes 670 zastávek. Dopravní podnik Ostrava spravuje pouze ty tramvajové, kterých je celkem 101. DPO chce všechna tramvajová nástupiště zrekonstruovat a osadit jednotným novým užitným vzorem. „Kompletní stavební rekonstrukce se bude týkat čtyřiceti z nich,“ doplnil Morys.

V Ostravě je také 492 autobusových zastávek a 66 trolejbusových zastávek. Ty ovšem spadají pod město, přesněji pod jednotlivé městské obvody.

„I město připravuje modernizaci autobusových a trolejbusových zastávek. Počáteční fázi jsme již realizovali na vybraných zastávkách, zejména v centru města. Rozsáhlejší obnova nás teprve čeká. Vzhledem k majetkovým vztahům ovšem příprava představuje i dohodu a koordinaci s jednotlivými vlastníky, městskými obvody,“ prohlásil Břetislav Rieger, náměstek primátora pro dopravu.

Na rekonstrukci zastávky Karolina závisí spuštění „ostravského metra“

Přeměna nejfrekventovanější ostravské tramvajové zastávky Karolina by měla začít příští rok. Vedení dopravního podniku by chtělo otevřít tuto rekonstruovanou zastávku do změny letních jízdních řádů. „Tak bychom mohli spustit i „ostravské metro“, tedy intervalovou tramvajovou dopravu. Ta bude mít tři hlavní páteřní tramvajové linky 1, 2 a 8, které budou jezdit v hustém intervalu. Intervaly každé z nich budou mít ve všední den tři až pět minut ve špičce a deset minut o víkendu,“ přiblížil Morys.

Chystá se velká přeměna dopravního uzlu Náměstí republiky

Podobně jako Karolina projde velkou rekonstrukcí také uzlový tramvajový bod Náměstí republiky, kde se střetávají ve směru do centra Ostravy tramvajové tratě a tramvaje od Poruby, Vítkovic, Dubiny a Výškovic. V případě nadchodů, podchodů a zastřešení půjde o specifický design a individuální architektonické řešení. Mobiliář jako lavičky, přístřešky, zábradlí, označníky či odpadkové koše budu respektovat nový užitný vzor, který dopravní podnik v současnosti buduje na všech tramvajových zastávkách.

„Rekonstrukce uzlu Náměstí republiky bude o to složitější, že tam dojde k úpravě přepravních vztahů. Je to obrovská investice za velké desítky milionů korun. Tato přeměna však patří mezi klíčové a strategické stavby města, a bude ji financovat město,“ uzavřel Morys a dodává. Přestavba klíčového dopravního uzlu by mohla začít v roce 2025.

Sdílejte článek