Čtyři miliony aut? Uteklo to jako voda, říká Petr Michník z nošovické Hyundai
Petr Michník patří k služebně nejstarším zaměstnancům nošovické továrny Hyundai. Nyní zastává pozici vedoucího subdivize administrativy. Nyní přinášíme rozhovor, který vyšel v listopadovém čísle našeho magazínu.
Setkáváme se u příležitosti čtyřmiliontého vyrobeného vozu. Víte, kterých vozů se tady v Nošovicích vyrobilo nejvíce?
Úplně nejvíc se u nás zatím vyrobilo předchozí verze Hyundai Tucson. Přesně to je 1 180 445 kusů. Tucson tvoří celkově 70 procent naší produkce, takže není divu.
Jaký typ vozidla byl tím čtyřmilióntým?
Byl to právě náš populární Tucson N Line v šedé barvě, pro který si osobně přijela česká zákaznice.
Jak to vidíte dál? Zvládne nošovická továrna vyrobit další čtyři miliony?
Stoprocentně. Roky do výroby čtyř milionů za mě utekly velmi rychle, takže si dokážu představit, že ty další čtyři miliony poběží stejným tempem. Poptávka po našich autech je pořád velká.
Za jak dlouho to dokážete? Bude to trvat stejnou dobu nebo rychleji?
Každou minutu sjede z naší výrobní linky jedno nové auto. Běžně tak vyrábíme mezi 300 až 350 tisíci aut ročně. To znamená, že milion nám vychází zhruba na každé tři roky a takto se nám to daří držet od doby, kdy jsme v roce 2011 rozjeli třetí směnu.
Jak se továrna během těch čtyř milionů změnila po stránce lidské a technologické?
Jsme stále mladá továrna, máme teprve čtrnáct let. Už když jsme začínali, byli jsme technologicky na špičce. Svařovna byla prakticky celá zautomatizovaná. Měli jsme roboty v lakovně, zautomatizované procesy také na jiných halách, ale za celou tu dobu jsme neustále v automatizaci pokračovali. Během let tedy přibylo více než sto robotů ve všech procesech. V lakovně jsme začínali robotickým lakováním pouze vnějšku karoserie, ale vnitřky lakovali lidé. Před několika lety jsme již přešli na roboty a v podstatě každý rok, dokonce by se dalo říct, že každou odstávku, která probíhá vždy v létě a o Vánocích, zase využíváme k tomu, abychom doplnili další a další prvky automatizace.
A jak se tedy změnila továrna po stránce lidské síly?
Zaměstnanců obecně od začátku přibylo, protože jsme začínali jen s jednou směnou. Na začátku jsme měli asi patnáct set zaměstnanců, ale postupně jsme se dopracovali až k hranici tří a půl tisíc lidí. V současné době je jich tady asi tři tisíce dvě stě. Společně s automatizací se mění také potřeby továrny. Samozřejmě teď potřebujeme méně nekvalifikované pracovní síly, ale o to více potřebujeme odborníků, kteří jsou schopni programovat, seřizovat roboty a pracovat na další automatizaci.
Je také potřeba říct, že když jsme začínali, tak kompletní výrobu auta tady připravili experti z Koreje. Přijeli, vše nastavili, rozdali úkoly a my jsme začali vyrábět. Nyní se daleko větší a zásadnější měrou podílíme na vývoji aut. V současné době naši inženýři zasahují už ve fázi, kdy je vůz ještě na výkresu. Podílejí se na výrobě prototypu a jeho testování.
Jaký byl objem výroby v prvním roce a jaký je dnes? Byl pro vás některý z výrobních roků nejsilnější?
Není úplně objektivní mluvit o prvním roce, protože jsme začali v listopadu roku 2008, takže za dva měsíce se stihlo vyrobit asi dvanáct tisíc vozů. Co se ale týče prvního celkového výrobního roku 2009, tak se nám podařilo vyrobit 118 tisíc aut. Rekord byl v roce 2016, kdy se vyrobilo 358 400 vozů. Letošní plán je 321 500 vozů, což je mimochodem vyšší číslo, než bylo v posledním předcovidovém roce. Přesto, že situace v automobilovém průmyslu s dodávkami polovodičů je opravdu složitá, se nám to zatím daří zvládat velmi dobře.
Čím to je?
Hlavně tím, že jsme obrovsky flexibilní. Musíme samozřejmě poděkovat také našim dodavatelům, kteří dělají vše proto, abychom byli schopni výrobu udržet. Máme jen jednu výrobní linku, na které vyrábíme všechny modely. To znamená, že se nám nemůže stát, že pokud by nám chyběl nějaký díl například pro i30, tak bychom museli zastavit výrobní linku pro i30. Jsme schopni modely, pro které nám chybí určité díly, nahradit těmi, pro které díly máme. Musíme mít dostatek objednávek, abychom měli co vyrábět, ale poptávka je naštěstí vysoká a jsme tedy schopni výrobní program pružně upravovat tak, abychom vyráběli zrovna ty vozy, na které máme jak objednávky, tak také všechny díly.
Je tady v továrně někdo, kdo byl u výroby úplně prvního vozu?
Takových lidí je tady spousta. V listopadu 2008 jsme měli zhruba patnáct set zaměstnanců a 632 z nich tady stále pracuje. Když jsme začínali, tak byl průměrný věk zaměstnanců asi třicet let a dnes je to třicet sedm let. Je vidět, že tady s námi naši zaměstnanci stárnou.
Vy sám jste v továrně od prvního dne nebo jste nastoupil později?
Jsem v továrně od října roku 2006. Nastoupil jsem před zahájením výstavby, ještě předtím, než se vůbec koplo do země. Shodou okolností jsem vlastně služebně nejstarší zaměstnanec.
Říkal jste, že při každé odstávce výroby se snažíte modernizovat. Co chystáte teď na odstávku během Vánoc a příštího léta? Budete se připravovat na nové trendy?
Hlavním trendem je určitě elektrifikace naší modelové řady. Pro nás to není nic nového. Už v březnu 2020 jsme, jako první automobilka v České republice, zahájili sériovou výrobu elektromobilů. Od března roku 2020 tedy vyrábíme Hyundai Kona Electric. Kromě toho také děláme Tucson v hybridní a plug-in hybridní variantě. Už teď tvoří elektrifikované pohony 30 až 40 procent naší výroby. Elektrická Kona pak tvoří asi 10 procent objemu. V příštím roce počítáme s tím, že se podíl elektrických aut zdvojnásobí.
Jak jste na tom s vodíkovými auty?
Vodíkové vozy jsou pro Hyundai velké téma, a to jak osobní, tak nákladní, ale zatím jejich výroba zůstává v Koreji.
Do kolika zemí jsou vozy z Nošovic vyváženy?
Bylo to už přes sedmdesát, ale částečně se to mění, takže letos jich je šedesát pět. Byť jsme závod určený primárně pro evropský trh, tak vyvážíme skutečně do celého světa. Například i30 N se vyváží do Austrálie, ale naše auta můžete potkat také v jižní a střední Americe nebo třeba na Madagaskaru.
Jak se během let změnily požadavky na kvalitu výroby a na ekologii celého provozu?
Naše auta musejí mít špičkovou kvalitu od počátku výroby, aby uspokojila zákazníky, ale samozřejmě se to vyvíjí společně s vývojem vozů. V začátcích se kladl velký důraz na mechaniku a dnes je v autech daleko více elektroniky a digitálních technologií. Právě proto potřebujeme odborníky, kteří rozumí jak elektronice, tak také elektrice v elektrických autech.
A pokud jde o ekologii?
Ekologie je také jedním ze stěžejních témat. Kladli jsme na ni velký důraz už při samotné stavbě. Když si představíte současnou průmyslovou zónu Nošovice, tak předtím, než se stavěl náš závod, rostla tady asi tisícovka stromů, které byly různě rozptýlené. Česká republika, která tehdy investici zařizovala, měla vyřízeno povolení k jejich vykácení, nicméně my jsme se rozhodli stromy přesadit. Před výstavbou jsme je tedy přesadili na jedno místo a až v momentě, kdy byly hotové haly, jsme je opět rozmístili do areálu. Vedle nás sídlí pro kraj také velmi významný podnik - Pivovar Radegast a ten mimo jiné vyrábí i slad, pro který potřebuje přísun čistého vzduchu. I s ohledem na tuto výrobu se snažíme být maximálně šetrní k tomu, co vypouštíme do vzduchu. V lakovně používáme vodou ředitelné barvy, ale stále je tam určitá spotřeba rozpouštědel. Výpary likvidujeme v moderním zařízení, které spaluje těkavé látky a do ovzduší vypouští jen čistý vzduch.
Hodně se věnujeme udržitelnosti. Nejen co se týče ekologie v našem závodě, ale i v regionu. Máme projekty na podporu beskydských luk. Hodně také řešíme, jakým způsobem pečovat o travnaté plochy, které máme u nás v areálu. Máme tady například louku, kterou sečeme pouze jednou ročně, aby tam mohly hnízdit třeba vzácné čejky. Postavili jsme také různé hmyzí domečky, ptačí budky a podobně.
Jste tady v Hyundai od počátku. Jakým způsobem se změnily podmínky pro zaměstnance z hlediska benefitů a jejich požadavků?
Všichni chtějí být určitě dobře placeni a věřím, že se nám to i daří. Naše průměrná mzda přesahuje na dělnických pozicích čtyřicet šest tisíc korun. Myslím si, že i v nabídce benefitů máme téměř vše, co si lze představit. Speciálně pro automobilku je určitě zajímavé to, že naši zaměstnanci mají slevy na auta z naší produkce. Ať už to jsou slevy na nová auta nebo například na velmi populární program prodeje ojetých manažerských aut. Máme výhodný leasingový program. Přispíváme zaměstnancům ze 100 procent na veřejnou dopravu. Během roku máme několik bonusů, které tvoří až 30 procent z celkového ročního objemu nad rámec běžné mzdy. Nabízíme také penzijní pojištění a benefitní karty. Velmi populární je také naše korejská kantýna. Naši zaměstnanci mohou od roku 2018 využít centrum zdraví, kde je každý den přítomen rehabilitační lékař. Pokud má náš zaměstnanec jakýkoliv problém, se kterým by mu mohla pomoci rehabilitace, má tam dveře otevřené. Lékař předepíše rehabilitační procedury, které je možné u nás absolvovat zdarma mimo pracovní dobu, ale každý zaměstnanec má nárok jednou za rok na preventivní balíček, kdy může tyto služby využít i v pracovní době.