CF Moto 800NK Sport? Pohodlný motocykl, který připomíná spíše roadstery
CF Moto – původně se jednalo o menší rodinnou firmu založenou v roce 1989, která se zabývala výrobou dílů a komponentů pro spalovací motory.
Společně s rychlým růstem přišlo v roce 2006 stěhování celého závodu do průmyslové zóny bohatého města Hangzhou, kde sídlí dodnes. Současně začala i expanze do Evropy, kde CF Moto jako první čínský výrobce vystavovalo na mezinárodním veletrhu EICMA v Miláně. I proto je v Evropě z čínských značek nejvíce etablovaná. K tomu profituje z úzké spolupráce s rakouskou KTM. Na našem trhu se nejdříve objevily pracovní čtyřkolky. První motocykly CF Moto pak dorazily v roce 2016. Od té doby se jejich nabídka stále rozšiřuje, což dokládá i testovaná novinka v podobě naháče střední třídy, typ označovaný jako CF Moto 800NK Sport.
Po loňské premiéře cestovního endura 800MT se jedná o druhý motocykl s motorem o objemu 799 ccm, jehož původ najdeme v Rakousku u KTM. Ten mají k dispozici díky čínsko-rakouskému podniku CFMOTO-KTMR2R, techniku pak sdílí s KTM 790 Duke a oba motocykly se vyrábějí na stejném místě v Číně. Rakouská značka těží z levnější pracovní síly a nabízí tak cenově dostupnější modely, CF Moto se dostalo k know-how a technice bez náročného vývoje, tedy taková obdoba Maova Velkého skoku vpřed.
CF Moto svého nejsilnějšího naháče nabízí na našem trhu ve dvou provedeních – Sport a Advanced. Na první pohled je patrný rozdíl v podobě TFT barevného displeje, který má u dražší verze Advanced 8“, je postavený na výšku, má dotykové i hlasové ovládání a obsahuje spousty funkcí spojených s konektivitou. Kromě toho nabídne quickshifter, tlumič řízení a bezklíčové zapalování. To vše pak za příplatek 20 000 korun proti střídmější verzi Sport, která má jednoduchý a přehledný 5“ displej, který je dnes v této třídě standardem. A právě tuto variantu, která se aktuálně prodává za velmi pěkných 181 990 korun českých, mi zapůjčili do testu v dealerství Dirtbikes v Hlučíně.
CF Moto 800NK, jak již bylo řečeno, do jisté míry vychází z KTM 790 Duke. Nejedná se však o překapotovanou kopii. Už jen samotný motor má trochu jiné naladění, CFko má vlastní zadní kyvku, liší se nejen v odpružení, ale i v rozvoru (o 17 mm kratší než u rakouského nevlastního sourozence). Rozdíl je také v použité elektronice, CFku chybí kontrola trakce, anti-wheelie (systém, který vám i při plném plynu nedovolí postavit motorku na zadní kolo) nebo náklonové ABS.
Foto: Adam Dragon
Moderní ostře řezaný design vychází z pera španělského designéra Carlese Solsona Marti a byl oceněn prestižním oceněním Red Dot Winner 2024. Motocykl má sportovní siluetu, originální je zejména přední blatník s křidélky. Osobně se mi líbí pěkně zakomponované koncové světlo v podsedlovém prostoru. Designově se povedla i zrcátka, horší je to však s jejich funkčností. Rozsah nastavení není velký a jde to dost ztuha. Co se týká barevného provedení, zatím jsou k dispozici pouze dvě kombinace – testovaná bílo-černá nebo černo-zlatá.
Nyní přejděme k tomu nejdůležitějšímu – motoru. Po nastartování se z designově zajímavé koncovky line příjemný zvuk, není příliš hlučný, ale ani tichý. Tak akorát a umí si i zabublat, což u sériového provedení rozhodně oceňuji. Dvouválec je doslova hladový po otáčkách a nejlépe se cítí na zakroucených okreskách, kde se hodně pracuje s plynem. Od 5000 otáček předvádí velmi hutný zátah. Naopak nesedí mu městské konstantní tempo, což dává najevo trochu ucukaným projevem a šustivým nespokojeným zvukem, když se pohybuje v pásmu pod 3000 otáčkami. Plyn je elektronický, což znamená, že mezi plynovou rukojetí a motorem vedou kabely, které snímají polohu rukojeti a přenáší ji na klapky vstřikování. Díky tomu máme k dispozici tři palivové mapy – sport, street a rain.
Foto: Adam Dragon
První jmenovaný nechá naplno vyniknout potenciálu motoru a dopřává jezdci adrenalin plnými doušky. Po městě je vhodnější režim street, kdy motor „změkne“ a reakce na plyn není tak ostrá. Přesto mám pocit, že elektronický plyn občas váhá, zda má přidat nebo ubrat, takže pokusy o plynulou jízdu jsou někdy trhané. Rozhodně to chce citlivou práci pravým zápěstím. Výhodou agregátu je pak minimum rušivých vibrací a to v celém rychlostním spektru. To se inženýrům z Hangzhou skutečně povedlo. Co se týká výkonu, tak toho je dostatečně. 95 koníků (75 kW) s velmi lehkou motorkou (pouhých 186 kg provozní hmotnosti) pěkně cvičí a bohatě stačí i pro sportovní jízdu. Nízká váha má pozitivní vliv i na spotřebu, která se pohybovala při delší jízdě kolem 4,5 litru na sto kilometrů. A to je dobře, protože nádrž pojme pouze 15 litrů paliva. Jen ukazatel stavu paliva by měl být přesnější a „hladové oko“ by se mohlo rozsvěcet později. Při zobrazeném dojezdu 0 km se při tankování vešlo do nádrže jen 10,5 litru.
CF Moto 800NK se zásluhou svého designu tváří jako krutopřísný streetfighter, ale ve skutečnosti jde spíše o pohodlný motocykl, který pozicí jezdce připomíná spíše roadstery. Celý ergonomický trojúhelník – stupačky, sedlo, řídítka – zajišťuje pohodlné cestování. Řídítka jsou výše a není třeba se k nim naklánět. Díky nízko posazenému sedlu (800 mm) se sedí více v motorce. Tomu odpovídá i v této třídě spíše komfortnější podvozek, který dodala známá japonská firma KYB. Navíc je plně stavitelný, což umožní optimální úpravu pro různé váhové kategorie jezdců. K ideálnímu komfortu motorce schází snad jen více polstrované sedlo, které je jinak dostatečně široké a umožňuje měnit pozici. Co se velikosti sedla týká, zkrátka nepřijde ani spolujezdec, chybí však madla nebo popruh.
Příjemným překvapením byly brzdy, které dodala španělská firma J.Juan. Po předchozích zkušenostech ve mně tento výrobce nebudil zrovna pocit důvěry. V tomto případě je vše v pořádku, síla, zákus i dávkování jsou optimální, nechybí nastavitelná páčka. Mám však jednu výtku, ABS do řízení až moc kecá, nejednou se mi stalo, že při prudším brzdění v lehkém náklonu prodloužilo brzdnou dráhu. Naopak pochvalu zaslouží i zadní brzda, která tady rozhodně není do počtu.
Foto: Adam Dragon
CF Moto se již prakticky dostala na úroveň známých značek, a to jak zpracováním, technickými parametry nebo solidními komponenty. Přitom se stále drží cenově těsně pod zavedenou konkurencí. Logicky se to pak odráží i na prodejích. V loňském roce v ČR obsadilo CF Moto druhé místo v počtu registrací. Příchod modelu 800NK do populární střední třídy naháčů tak není dobrou zprávou pro evropské a japonské konkurenty, kterými jsou zejména Yamaha MT-07, Honda Hornet, Suzuki GSX-8S nebo Triumph Trident 660.
Technické údaje - CF Moto 800NK Sport
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec
Objem: 799 ccm
Výkon: 95 k (70 kW) při 9 250 ot./min
Kroutící moment: 79 Nm při 8000 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 186 kg
Výška sedla: 800 mm
Cena testovaného motocyklu: 181 990 Kč
Foto: Adam Dragon