Byznys
06/12/2017 Jaroslav Baďura

Budoucnost franšíz je v digitálu, řekl v Ostravě guru franšízingu

Žádné nudné přednášky. Ostravská platforma BusinessCon přivítala na svém dalším setkání skutečnou osobnost z oblasti franšízingu. Poradit, jak na konkrétní výzvy a problémy, přijel „guru“ franšízingu, Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franšízing.

Řada lidí si pod pojmem franšíza asi vybaví například McDonald’s. Existují ale také nějaké české úspěšné franšízové firmy?
Českých existuje celá řada, ale já bych poopravil už tu první věc, kterou jste zmínil. Mnozí lidé si představují, že franšíza je rozhodně něco z oblasti rychlého občerstvení. Rychlé občerstvení je dominantní, řekl bych i nejvíc populární. Ale franšízing je vztah, který může probíhat mnohem subtilněji a dnes v době digitální transformace se přetváří do různých oblastí.

Do jakých?
Třeba taxislužby. Když si zavoláte taxík Liftago, tak to je digitální franšíza. Vraťme se ale k českým franšízám. Je jich tady spousta. Já osobně bych považoval za nejpropracovanější franšízu paradoxně rychlé občerstvení – Bageterii Boulevard. Jednak jejich koncept, jednak provedení.

Co přesně máte na mysli?
Koncept je uspořádaný systém prodeje něčeho. Má charakteristické rysy. Franšízový koncept je, když ten koncept neprovozuji sám, ale prodávám ho někomu, kdo se pomocí tohoto systému živí, pracuje pod mojí značkou, odebírá moje produkty. Aby mohl být koncept franšízový, musí mít nějaké vlastnosti, musí být takzvaně tržně zralý.

Co tedy musí splňovat?
Když to řeknu stručně – musím prodávat návod, stroj na výrobu peněz, chcete-li podnikání na klíč, které umožní někomu jinému, aby vydělával. Vydělával dokonce víc, než co by vydělal sám. Koncept je vyzkoušený. Přirovnal bych problematiku franšíz k prototypu automobilu. Ten asi neprodáte nikomu, pokud nebude vyzkoušený, otestovaný.

O nás – Češích se říká, že jsme kreativní a že dokážeme proplouvat různými těžkostmi a někdy také jsme schopni řadu věcí obejít… Jak si vedeme při provozování franšíz?
Já bych odpověď rozdělil. Jsou franšízy mezinárodní, zahraniční, které přicházejí k nám. My se jich nějakým způsobem ujmeme. Provozování franšíz je úzce spjato s národní mentalitou. Dokážete si asi představit, jak bude plnit provozní kázeň franšízant z Německa a franšízant z Itálie. To jsou takové dva póly a já musím doplnit, že v Itálii a také například i v Řecku se franšízingu moc nedaří. Tam si to totiž takzvaně ohýbají tak, jak chtějí, manuál si nepřečtou, možná si s ním podloží nohy od stolu…

A co třeba Němci?
Němci jsou zase ten druhý extrém. Ti si manuál přečtou, dvakrát si ho podtrhají, nechají se z toho přezkoušet a pak na sebe vzájemně donášejí, kdo ho nedodržuje.

No a my, Češi?
My jsme tak někde uprostřed. Je třeba vědět, že dodržování franšízových postupů je něco, co si kupuji a také si kupuji něčí know-how. Něčí know-how je vyzkoušené, někdo si možná na něm rozbil hubu, utratil spoustu peněz a času a já chci následovat jeho úspěch, já nechci opakovat jeho chyby. To jednoduše znamená, že bych se měl řídit jeho radami. V těch obecných věcech – strategických, provozních.

A pomáhá nám Čechům naše proslulá kreativita?
Samozřejmě. Češi jsou dobří v tom, že jsou ještě schopni určitých inovací. I takových inovací, které jsou franšízou zakázány. Češi je prostě občas zkouší. Pokud se ovšem ta inovace prosadí, tak si ji franšízant rád převezme. Kdybych to shrnul, tak koncept, který se prodává, není nikdy tvrdě striktní, počítá se s tím, že se bude vyvíjet. Dnešní doba je plná změn, to znamená, že vývoj je dokonce žádoucí. Ve franšízových smlouvách bývá uvedeno, že franšízor se zavazuje, že bude koncept vyvíjet tak, aby byl konkurence schopný a franšízant – partner – se zavazuje, že to takto bude dělat. To by bylo tak v kostce.

Pokud jde o vznik nových franšíz, přibývá jich na českém trhu, ať už jde o franšízy ze zahraničí, nebo české. Jaké jsou trendy?
Řekl bych, že čísla nejsou úplně na místě. Důležité jsou tady dvě skupiny franšíz, které jsou trendy. Jedna z nich jsou zážitkové restaurace, restaurace rychlého občerstvení se zážitkem. Druhá skupina – to jsou takzvané zprostředkovatelské koncepty.

Co si pod tímto pojmem máme představit?
Realitní kancelář je zprostředkovatelská kancelář, doporučí vám dům, či byt, vybere hypotéku. Díky tomu, že v současné době dochází k silnému vlivu digitalizace, tak existují zprostředkovatelské franšízy digitální. To jsou franšízy, kdy si vy, přes váš mobilní telefon v centrále najdete nejbližšího řemeslníka, který je volný, nejbližšího taxikáře, nebo si objednáte doručení pití. V dnešní dynamické době je ten druhý typ franšíz daleko progresivnější. Oba typy franšíz se zdokonalují. Ten první typ prochází změnou technologickou a potom vznikají zcela nové – digitální franšízy. Ty nám ještě ukážou, zač je toho loket, protože toho opravdu dokážou mnoho.

Například?
Jen pro ilustraci. Například taxislužba Liftago dokázala to, že lidé zcela změnili názor na taxislužbu – obor, který byl vždy kritizován. Řekl bych, že vrátili tomuto oboru ztracenou čest. Při hodnocení si vzájemně udělujeme hvězdičky. Když mu dám málo, už ho neuvidím, když se já nebudu slušně chovat, tak on má právo mě vyloučit a už si taxi nezavolám.

A jiné oblasti?
Tak třeba realitní kanceláře. Právě jsem se vrátil z kanceláře MM Reality. Tato kancelář neměla v začátcích mezi ostatními realitkami dobrou pověst. A ejhle, po několika letech, kdy se změnilo nějakým způsobem vedení, došlo ke změně nejen v přístupu k makléřům, ale také ke klientům. Zavedli systém, který vede začínající makléře, pomáhá jim, dělá jim kouče. Jejich výkon se rapidně zlepšil.

Jaká je budoucnost franšíz?
Franšízy teď prožívají bod obratu. Digitální technologie ho na jednu stranu hodně posouvají, na druhou stranu původní klasický oficiální vztah se stává intimním přes mobilní telefon. Vývoj spěje k tomu, že podnikání bude založeno na spolupráci v sítích různých lidí. Máme tady mladé lidi, kteří pracují z domova, pracují na objednávku. Tohle podle mého budou moderní formy franšízingu.

Sdílejte článek