Gastronomie
30/05/2021 ČTK

Beskydský pivovárek je připravený na otevření restaurace. Chystá i koncerty a divadla

​Zatímco před pandemií prodával Beskydský pivovárek v Ostravici na Frýdecko-Místecku 90 procent svého piva v sudech a jen deset procent v lahvích, v posledních měsících, kdy byly zavřené restaurace, tvořily sudy jen 20 procent prodeje.

Jednatel pivovaru Dušan Holý řekl, že předpokládá, že po otevření vnitřních prostor restaurací prodej piva v sudech od pondělí opět poroste. Už sice mohly být otevřené restaurační zahrádky, jejich provoz ale hodně omezovalo špatné počasí.

I Beskydský pivovárek v pondělí otevře svou restauraci a v brzké době snad také renovované návštěvnické centrum. „Obě naše zahrádky už fungují, a tím pádem musí fungovat i kuchyň, tak jsme nachystáni. Máme navařeno jak pivo, tak jídlo a jsme schopni otevřít z hodiny na hodinu,“ řekl Holý.

Při omezení provozu v posledních měsících využili čas k tomu, aby upravili návštěvnické centrum, na což dosud neměli prostor. „Postavili jsme tady kachlová kamna, zrenovovali jsme pódium včetně baru a udělali jsme generální úklid po 40 letech, kdy tady byla obyčejná dílna,“ řekl jednatel.

Až to bude možné bez omezení, plánuje, že se tam budou konat koncerty a divadelní představení. „Určitě bude zájem pronajímat si tu místnost na různé porady, briefingy, ale chceme to zaměřovat hlavně na divadla menších forem, stand-upy a podobně,“ řekl Holý. Úpravou prošla i venkovní terasa u řeky Ostravice a návštěvu areálu pivovárku lidem čerstvě zpříjemňuje stádečko ovcí.

Prodej piva klesl Beskydskému pivovárku od vypuknutí koronavirové pandemie asi o třetinu. „Do ztráty jsme nešli, to by bylo špatné. Kdybychom provozovali jenom restauraci, i když velkou, tak bychom byli v šílené ztrátě. Ale tím, že pivovar v nějaké formě přece jenom jel, tak udržel nad vodou i restauraci, a tím pádem i celou firmu. Takže jsme byli v kladných číslech i loni,“ řekl jednatel.

V běžném roce prodal pivovar téměř 9000 hektolitrů piva, v loňském roce to bylo necelých 7500 hektolitrů a letos to podle Holého bude zřejmě obdobné. Ukazatel EBITDA pivovaru, tedy provozní zisk před odpisy, se před pandemií pohyboval kolem devíti milionů korun. Za loňský rok to budou nanejvýš dva miliony. Pivovar zaměstnává 25 lidí, propouštět nikoho nemusel.

Prodej piva v lahvích, především plastových, byl podle Holého pro pivovar kvůli uzavření restaurací nutností, prodej sudů ale nahradit nemohl. „Od počátku jsme měli filozofii prodávat pivo hlavně v sudech pro hospody, pro zahrádky i do garáži a PETky byly spíš taková z nouze ctnost. Nicméně spotřebitel si cestu k našemu pivu hledal,“ řekl jednatel.

Podobně jako loni na jaře, i na podzim v prvních týdnech uzavření restaurací prodej klesl skoro o 100 procent. „Ale posléze se rozjely rozvozy, kdy jsme zaváželi pivo až do bytů, rozjel se e-shop, rozjely se v mnohem větší míře prodejny typu vinoték, pivoték, což zčásti nahradilo prodeje v sudech,“ řekl Holý.

Oproti loňskému jaru se ale zvedl i prodej sudů. „Za dobu, co tady fungujeme, jsme prodali možná 80, 100 chladičů. Ty jsou rozesety tady po horách, a když už je lidi doma mají, tak je chtějí používat. Takže chodili pro patnáctilitrové sudy. I když byla zima, i když bylo všechno zavřeno, tak ty patnáctilitrové sudy u nás aspoň jely,“ řekl Holý.

Sdílejte článek