Společnost
30/03/2017 ČTK

Bagr, hospoda i škodovka. Kam míří propuštění horníci z Dolu Paskov?

Jeden se vrátí k profesi číšníka, druhý usedne do kabiny bagru, další to půjdou zkusit v automobilce Škoda.

Někteří horníci z Dolu Paskov, kde se v pátek přestane těžit černé uhlí, už mají o své budoucnosti jasno. Řada z nich ale takové štěstí nemá a práci teprve bude hledat.

Většině horníků, kteří dnes ve frýdecko-místeckých Chlebovicích naposledy šli dobývat uhlí do jedné ze dvou šachet Dolu Paskov nebo tam po své poslední směně vyfárali, každopádně do řeči moc nebylo, často jen odmítavě kroutili hlavou. Není divu, mnozí z nich v tamním dole strávili podstatnou část života.

Například Roman Pastrňák tam pracoval 26 let. „Odcházím. Nevadí mi to. Udělám si řidičák a budu jezdit autem. Je to zvláštní, ale co člověk nadělá,“ řekl před svou poslední šichtou.

V Dole Paskov, který je součástí krachující firmy OKD, pracuje okolo 1300 lidí. Zhruba 300 z nich tam zůstane a bude se podílet na útlumu dolu, dalším pěti stovkám OKD nabídlo příspěvek až 80.000 korun za to, že půjdou z Frýdecko-Místecka pracovat do karvinské části revíru.

Většina horníků ale na Karvinsko jít odmítla, Pastrňák mezi nimi. Důvodem bylo v jeho případě dojíždění. „To už bych měl daleko. Zkusím něco jiného, uvidíme,“ řekl.

Michal Vaněk, který na šachtě dělal pět a půl roku, změní úplně obor a vrátí se k profesi číšníka, v níž se vyučil. V dole dělal většinou zámečníka.

„Na poslední chvíli nás dali všechny do rubání, tak jsme tam pomáhali. Nejsem vyučený zámečník. Tady jsem se naučil zámečničinu a ta důlní zámečničina by mi na povrchu asi byla k ničemu. A dostal jsem dobrou nabídku jako číšník, tak jsem neváhal, ta práce mě baví,“ řekl Vaněk.

Práce v dole pro něj ze začátku byla náročná, ale říká, že to je jen otázka zvyku. Na Karvinsko ale nechce, pět a půl roku v dole mu stačilo, a taky kvůli dojíždění. V dole podle něj poslední léta panovala hlavně nejistota.

„Nikdo nevěděl, co bude dál. Nikdo si nemohl vzít hypotéku na auto, na barák, protože nevěděl, jestli ho za rok vyhodí, nebo ne. To je i můj případ,“ řekl Vaněk. Dodal, že hodně pomohlo schválení příspěvku až 8000 korun měsíčně pro propuštěné horníky, o němž loni rozhodla vláda.

Také Jan Závodný řekl, že už má novou práci. V dole pracoval deset let. „Budu bagrista a řidič s průkazem C. Já jsem neměl problém najít si jinou práci, někteří chlapi to mají horší,“ řekl. O karvinských dolech si myslí, že už stejně nemají potenciál. „Celkově to je smutné, jak to dopadlo. Nejhorší je, že nás zradily odbory, vedení,“ řekl.

Marek Lekeš pracoval v Dole Paskov 15 let na čele štoly. „Jednou něco končí, jednou začíná. Bohužel. Není to ale nic příjemného,“ řekl před svým posledním fáráním. V posledních letech podle něj byla na dole špatná atmosféra.

„Banda nevěděla, na čem je, co bude, nebude. Kluci měli hypotéky, všecko. Co teď, že? Když vás propustí, budete s holu prdelu, tak co potom, kdo to za vás bude platit? Teď člověk ví, co bude mít, co nebude mít, a tím to končí,“ řekl Lekeš.

Do dolů na Karvinsko ani on jít nechce. „Kluci od nás už tam jsou a je to tam o ničem. Finančně jsou tam níž než tady, jsou tam otřesy,“ řekl. Co bude dál dělat, ještě neví. „Možná, že půjdeme do škodovky, ti nabírají pořád a určitě tam jsou podmínky a prostředí lepší jak na celé šachtě,“ řekl Lekeš.

OKD je od loňského roku v úpadku, do kterého ji přivedly klesající ceny uhlí a předluženost. Uzavření ztrátového Dolu Paskov je jedním z úsporných opatření, která firma dělá.

Postupný útlum ale čeká všechny doly, poslední by se měl zavřít zřejmě v roce 2023. I s dodavatelskými firmami nyní v OKD pracuje okolo 11.000 lidí.

Sdílejte článek