Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
V Zuffenhausenu postavili elektromobil pro ty, kterým v těle ještě pořád pulsuje vysokooktanová krev.
A postavili ho skvěle! Nebýt v showroomu Porsche pečený vařený, vůbec bych na první ani druhý pohled nepoznal, že vůz, od kterého mi pan vedoucí Evžen Mayer právě předává klíčky, nemá pod kapotou minimálně šestiválec, ale dva elektromotory o výkonu až 300 kW s Launch control, které napájí pořádná 100 kWh baterie.
Nový Macan jednoduše vypadá jako Porsche a jezdí jako Porsche. V tom nejlepším slova smyslu.
Můj nový kámoš přijel v příplatkové šedé Ice metalíze a musím uznat, že je to za poslední roky asi nejpovedenější variace na populární šedivé tóny laku, které vládnou automobilovému světu. V Porsche servisním centru Ostrava si jeho specifikaci dovolili ještě vyšperkovat 21palcovými koly a vzduchovým podvozkem, přidali Offroad design paket a samozřejmě nemohli opomenout Sport Chrono paket. K tomu Matrix-LED světlomety, ventilované sedačky a pár dalších drobností, a je tu auto, kterému ani po stránce výbavy nelze nic vytknout a které, dle mého názoru, vypadá dražší, než ve skutečnosti je. A to se nejen na golfu počítá!
Doma po první stovce příjemných kilometrů mám konečně čas studovat specifikaci a technické údaje, abych zjistil, že Macan 4 je první Porsche na nové 800V architektuře, kterou Porsche vyvinulo spolu s Audi. To mu umožňuje rychlé nabíjení příkonem až 270 kW a díky velkorysé baterii i velmi slušný dojezd. Tabulka říká 567 km, já můžu potvrdit, že pět set kilometrů na jedno nabití je dosažitelných i v realitě redaktora prestižního magazínu se zastydlou pubertou, který se často a rád nechá zas a znovu okouzlit zrychlením „svého“ Porsche.

Foto: Mára Dušek
Když ráno zase usedám za volant, užívám si ten těžko popsatelný a nepřenositelný Porsche-feeling. Interiéru vládne kůže, všechno je bytelné, nic ani náznakem nevrzne a ergonomie je přesně taková, jak ji máme rádi a jak jsme zvyklí. Žádné novoty jen proto, že mám pod kapotou elektromotor. Tady je svět v pořádku!
Sedačky jsou pohodlné, přitom poskytují slušnou oporu a ty přední umí vyhřívat i ventilovat. Klidně oboje zároveň, což je mimořádně příjemná věc. V obou řadách je prostoru dostatek, klasický zavazadelník má přes pět set litrů a dalších více než osmdesát je pod přední kapotou. Ideální místo pro kabeláž i cestovní 11 kW nabíječku.
Když se přestanu kochat a konečně vyjedu, radost pokračuje. Fakt je to Porsche! V zatáčkách není jen jisté, je totiž sebejisté. Lépe to popsat nedokážu. Jasně, tahá tu obří baterii, ale díky vyspělému podvozku a pohonu čtyř kol s preferencí přenosu výkonu na zadní nápravu, je Macan skvěle ovladatelný, svou vyšší hmotnost dlouho vůbec nedává najevo a umí být i docela zábavný. Nebojím se říct, že dlouhé táhlé zatáčky si pod plynem vyloženě užívá.
V lehkém terénu se hodí funkce Smart lift. Když si auto na vzduchovém podvozku přizvednu, můžu mu do paměti lokaci uložit a ono se na stejném místě samo zvedne, až tudy pojedu příště. Už žádné zbytečné hoblování podvozku třeba při cestě na chatu!
Výkonu má Macan 4 na rozdávání, na stovce je za 5,2 vteřiny a zrychluje naprosto plynule až do maximálních 220 kilometrů v hodině. Testováno vy-víte-kde. I po stránce výkonu je to prostě Porsche. Komu by čtyři sta německých koní nestačilo, může zvolit Macan 4S nebo dokonce Turbo, který nabízí 470 kW výkonu a ultimátních 1130 Nm točivého momentu. Skoro jako průměrná trakční lokomotiva Siemens. Němec jako Němec.

Foto: Mára Dušek
My v redakci regionálního magazínu jsme naprosto spokojeni s Macanem 4. A budete i vy, věřte mi. Macan je elektromobil se všemi výhodami, které moderní elektrické vozy mají. Okamžitě zrychluje ve všech situacích, v interiéru je absolutní ticho a provoz auta umí být velmi úsporný. Přitom si zachovává DNA Porsche. Kvalitní, sportovní a trochu staromilský interiér, agilní jízdní vlastnosti a nezaměnitelný design. V základním nastavení dokonce ani nerekuperuje. Chová se jako běžný spalovák. A tak je to správně! Samozřejme si mohu rekuperaci zapnout, a taky jsem ji zapnul, jen abych se ujistil, že já chci své Porsche řídit. Brzdit, kdy chci já, plachtit, když se mi to hodí a neprat se se systémem, který se urputně snaží ušetřit pár procent spotřeby a obtěžuje tím celou posádku i řidiče kolem.
Dokonce musím přiznat, že od té doby, co jsem si Macan v Ostravě vyzvedl, jsem se začal lépe oblékat. Prostě mi bylo hloupé sedat si do té bílé kůže v kraťasech a sepraném triku. Košile z prémiové egyptské bavlny se ukázala jako mnohem příjemnější a slušivější volbou. Kupujte Porsche, přirozeně zlepší i vaše outfity!
Technické údaje - Porsche Macan 4
Pohon: elektrický
Maximální výkon: 300 kW
Maximální točivý moment: 650 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Průměrná spotřeba: 19,4 kWh/100 km
Kapacita baterie: 100 kWh
Kombinovaný dojezd /WLTP/: 567 km
Vnější rozměry: rozvor: 2 893 mm, délka: 4 784 mm, šířka: 1 938 mm, výška: 1 622 mm
Objem zavazadlového prostoru: 540 l + 84 l
Cena testovaného vozu: 2 655 766 Kč včetně DPH