Nejnovější zprávy: Dejte mi chvilku, taky budu krásný! V Ostravě se vylíhli plameňáci Nejpohádkovější v zemi. Disney zámek v Hradci nad Moravicí ukrývá i Beethovenův klavír

Auto

Autotest: Suzuki S-Cross. V jednoduchosti je síla

Tahle novinka od Suzuki si na nic nehraje. Díky sofistikovanému pohonu všech kol projede víc, než by jeden od SUV čekal, neobtěžuje cingrlátky, prostě na věky slouží svému účelu. To vše za bezkonkurenční cenu!


Autor: Radim Kolibík

Než vyrazím do Hrabové, dělám si domácí úkol. Studuju ceníky a koukám, že základní výbava je u nového S-Cross jen pro cenu na plakátu. Vůbec nemá smysl nad ní přemýšlet, jak později potvrzuje Petr Pachač z ostravské pobočky Suzuki AUTOBOND GROUP v Hrabové, stačí přidat zhruba dvacet tisíc a bestseller od Suzuki dostane v podstatě vše, co běžný řidič potřebuje. Namátkou automatickou klimatizaci, monitoring mrtvého úhlu, sledování pohybu za vozem, vyhřívané sedačky a další funkční prvky.

Petr to dokládá i statistikou objednávek, které se na nový S-Cross jen hrnou. Nejnižší stupeň výbavy si v Hrabové zatím objednalo jen naprosté minimum zákazníků.

S-Cross má image auta pro konzervativní řidiče. Neználci se tomu smějí, ale ona je to pochvala! Prostě jej kupují lidé, kteří chtějí využít promakaný pohon 4x4 od Suzuki v léty prověřeném balení auta, které je spolehlivým parťákem ve všech ročních obdobích.

Od Petra přebírám klíčky a usedám do auta. První dojem je jasný. Tlačítka! Všude jsou stará dobrá mechanická tlačítka. Velká, dají se ovládat i na rozbité silnici pěkně bezpečně po hmatu. To je boží!

Startuju, rychle kontroluju periférie a vidím, že můj S-Cross má všechny moderní asistenty, a dokonce i adaptivní tempomat. Později se ukáže, že tady jsou jen když chceš. Neprudí, zbytečně neblikají a netrhají volantem. To se mi líbí a bude se líbit i značné části zákazníků. Naštěstí jsou mezi námi pořád řidiči, kteří chtějí auto skutečně řídit, ne hrát videohry.

Přesně pro ty připravilo Suzuki skvěle čitelné analogové budíky, mezi který mi je barevný displej se základními údaji palubního počítače. Středový displej je taky barevný, díky Apple CarPlay umí zrcadlit telefon, a i když nevypadá úplně sexy, funguje naprosto spolehlivě za všech situací. Ostatně to by se dalo říct i o celém autě a klidně by to mohli psát i na ty plakáty. Pokud budou, dejte vědět, pošlu do Japonska fakturu.

Pod kapotou nového S-Cross je osvědčený přeplňovaný čtyřválec, který je doplněn 48V mild-hybrid systémem. Nelekejte se! Systém po řidiči nic nechce. Auto prostě jezdí, jen při brždění ukládá energii do baterie a díky tomu pak umí při akceleraci přidat až 50 Nm točivého momentu malého elektromotoru.

Takhle na papíře to nevypadá nic moc, ale v reálném provozu je to super! Nejen, že systém šetří nějaké to deci paliva, ale taky dává autu citelně lepší dynamiku při rozjezdech na křižovatkách. To je známý a oblíbený přínos elektro pohonu.

Ono to celkově vypadá, že u návrhu toho auta někdo fakt přemýšlel. Interiér je funkční, odolný a poctivě zpracovaný. Pustil jsem do něj děti, narval hokejisty a jejich výbavu a garantuju vám, že v kondici bude i za pár let. Když se vnitřek auta ušpiní, normálně ho umyjete a je zas jak nový. Není třeba ošetřovat choulostivé části interiéru bio-fair-trade prostředky s vůní ranní rosy. Prostě vezmeš vlhký hadr, utřeš špínu a jedeš dál.

S-Cross nemá přehnaně velká kola s galuskovým profilem, jak je teď v módě, takže ušetříš za gumy i za ráfky, které tolik netrpí při překonávání překážek. Na jízdní jistotě se to vůbec neprojevuje. Podvozek je stabilní, čitelný a jedinou výtkou, kterou k němu mám, je trochu vyšší hlučnost v dálničních rychlostech, ve kterých se k hluku od podběhů přidává i trocha toho aerodynamického svistu.

Ale upřímně. Tohle auto nebude denně lítat stopadesátkou mezi Ostravou a Prahou. Takže to není nic, co by vás mělo vzrušovat.

Co vás vzruší, je pohled do ceníku, když si uvědomíte, že proti konkurenci ušetříte stovky tisíc, které můžete využít třeba k pořízení nové sauny na svou chatu na Ostravici. To pak Suzuki trochu toho hluku odpustíš.

Během testu nám nasněžilo. Opět to byl jen takový poprašek, typický pro letošní zimu, ale výlet mimo silnice ukázal, že ALL GRIP z dílny Suzuki funguje skvěle. Přepínám na SNOW. Polňačka se ztrácí, spodek auta si občas štrejchne o rozbahněný sníh, ale Suzuki pořád jede vpřed a já perfektně cítím, co se pod koly děje. Suzuki jako by chtělo víc a víc, až nakonec vyměknu a dál už nepojedu. Moc by se mi nechtělo vysvětlovat traktoristovi, kde že přesně jsem zůstal viset na břiše. Ale garantuju vám jedno. Dejte mu pořádné zimní gumy a v Beskydech nebude ani jedna chata, ke které vede alespoň náznak silnice, po které by S-Cross nevyjel.

Zároveň skvěle zvládne městský i příměstský provoz, v kufru je dost místa pro všechny kutilské potřeby i sportovní náčiní a díky mild-hybridnímu pohonu je dynamický a úsporný.

Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet Premium AllGrip Hybrid

Technické údaje

Pohon: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1373 cm3
Maximální výkon: 95 kW
Maximální točivý moment soustavy: 235 Nm

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Nejvyšší rychlost: 195 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 5,3 – 5,6 l na 100 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2600 mm
Délka: 4300 mm
Šířka: 1785 mm
Výška: 2600 mm
Objem zavazadlového prostoru: 430 l
Hmotnost: 1360 kg

Cena testovaného vozu: 590 900 Kč včetně DPH

Fotogalerie

Autor: Radim Kolibík