Auto
26/10/2021 Václav Menšík

Autotest: Renault Arkana

Radim Kolibík

Renault ukazuje, že atraktivní SUV kupé může skvěle vypadat, dobře jezdit, a přitom nemusí zruinovat rodinnou pokladnu.

Těžko tomu věřit, ale poslední Renault jsem řídil asi před patnácti lety. Byla to Laguna první generace s benzínovým dvoulitrem pod kapotou dlouhou jak týden před výplatou, širokým interiérem a křesly měkoučkými jako v obýváku u babičky. Splněný sen vlků z kupónové privatizace.

Pak mě Renaulty dlouhé roky nějak míjely, až teď k nám do redakce dorazila z Frýdku – Místku horká novinka. Moderní SUV kupé Arkana. Jako by v Renaultu věděli, že po tolika letech to naše setkání nemůžou odbýt obyčejnou konfekcí.

Všichni přece víme, že i v Renaultu se uměli designéři odvázat. Se slzou v oku vzpomínám třeba na limuzínu Safrane BiTurbo, provokativní Avantime, MPV pro bezdětné páry, nebo luxusní Vel Satis. To byla paráda!

Po dekádě ve znamení konzervativních sázek na designovou jistotu konečně zase v Renaultu sebrali odvahu a já mohu říct, že nová Arkana se jim povedla! Inspirace v luxusním segmentu je zřejmá a nepochybná. Lak rudý, jak záře nad Kladnem to ještě zdůrazňuje. Tenhle přesun třídy SUV kupé blíže k běžným smrtelníkům zvládli ve Francii skvěle.

Pohled do ceníku a technických údajů to jen potvrzuje. Zajímavá paleta barev, velká designová kola, bohatá výbava a slušná světlá výška. Jo, tohle auto se v davu neztratí. S Arkanou se člověk může sebevědomě vydat na golf i na těch nejvyhlášenějších hřištích. A když mezi ty třímilionové káry spoluhráčů zaparkuje ve vhodném úhlu, dost je rozpřemýšlí, protože ze zadního pohledu tam uvidí všechno, jen ne běžný Renault.

Vážně vypadá mnohem dráž a honosněji, než kolik vás nakonec bude stát. Sociální status na kolech za třetinovou cenu! To se mi líbí!

Ale dost bylo řečí o designu, stejně to nejlépe ilustruje fotogalerie, kterou tradičně dodal dvorní fotograf Radim Kolibík. Jen dron tentokrát nevzlétl, v hustém dešti se to prý nesmí. Já si myslím spíš něco o nedostatku odvahy, ale to mu říkat nebudeme.

Od šéfredaktora přebírám kartu, je docela pěkná a snad i voděodolná, protože furt leje. Ale hlavně, když ji mám u sebe, nemusím nic dělat. Nic. Jako vůbec nic. Přijdu k autu, to se mi samo odemkne, sedám a startuji tlačítkem. Když auto opouštím, zavřu dveře, udělám pár kroků a ono se samo zamkne. A ještě mi to potvrdí krátkým houknutím. To je super! A taky je to silně návykové. Nejen když máš v jedné ruce deštník a v druhé tašku.

V kabině je vše v pořádku. Volant má správnou tloušťku, ovládací prvky jsou tam, kde je čekám. A všechny mají klasické tlačítko! Povinný start-stop úplně jednoduše a civilizovaně – jedním stiskem tlačítka. Žádné upocené hledání v menu na displeji. Mám elektronickou parkovací brzdu a auto hold, který si zapnu jednou a už znovu nemusím po celou dobu testování.

Přední sedačky jsou velkorysé a poskytují slušnou oporu. Doba měkkých křesel, která si pamatuju z té Laguny, je dávno pryč. Tady záda nebolí ani v případě redaktora s celou řadou vad pohybového aparátu! Když k tomu na okresce přidám přesné řízení a jistý podvozek, jsou všechny ty léta omílané hospodské pravdy o poddajných podvozcích a francouzském pohupování zmizí tak rychle jako Sparta z Ligy mistrů.

Je to SUV kupé, sedím výš a v zadní řadě očekávám trochu problémů. Ještě, než vyrazím, hned tam přesedám. A ono je to dobrý! I pro neúspěšného volejbalistu v důchodu. Když později instaluji dětskou sedačku, uvědomuju si svažující se střechu, ale není to nic, co by mi zásadně vadilo.

Zpátky za volant! Sedačku mám nastavenou, výhled z auta je v pořádku, to jsou ty pocitové benefity SUV. Páruju telefon, chvilku si musím zvykat na středový displej, který je na výšku, ale ukáže se, že je to dost praktické. Vždyť do mobilu celé dny taky koukáme vertikálně.

Celou dobu testování lilo jako z konve, tak to na oblíbených okreskách nebylo úplně na závodění, ale i tak Arkana prokázala překvapivou agilitu a stabilitu i pod tlakem mé pravé nohy.

Pod kapotou mám motor TCe 140 s 12V mikrohybridním systémem, jak je teď moderní tomu říkat. Hybridní soustava autu pomáhá třeba při startech motoru na světlech. Samozřejmě jen když ten start-stop nevypnu. Jinak si hybridního chování moc nevšimnu, ale doba si to žádá. 140 koní výkonu je tak akorát, ovšem brzy by měla přijít stošedesátikoňová verze a to bude můj ideál.

Sedmistupňový automat řadí ve městě vyšší stupně možná trochu dříve, než je nutné, ale oturbený čtyřválec to v pohodě pobere a při potřebě akcelerace převodovka reaguje rychle a podřadí si, motor charakteristicky zavrčí a auto pak docela sebevědomě vyrazí vpřed.

Ve městě, krom onoho obligátního lepšího výhledu, ocením adaptivní tempomat s funkcí stop&go i hlídání mrtvého úhlu, které spolehlivě funguje i na agresivní neosvětlené drtiče levého pruhu na Místecké. Ověřeno za vás.

Na golf jsem nakonec nejel, to si nechávám až na důchod, jestli se ho dožiju. Kdybych však jel, ocením velký zavazadlový prostor s mezipodlahou, která se dá vyndat. Celkový objem kufru je 513 litrů, v pohodě pojme golfové bagy, kočárek i pro dvojčata, zhruba 700 lahví vína nebo asi kilometr baget.

Renault Arkana v sobě snoubí eleganci SUV kupé, která je pořád ještě neokoukaná, s praktičností a prostorem pro čtyři dospělé i jejich zavazadla. Za velmi zajímavou cenu, kterou Renault momentálně ještě vyšperkoval, aby podpořil vstup novinky trh.

Renault Arkana TCe 140 EDC.

Technické údaje

Výkon motoru: 103 kW
Točivý moment: 260 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h

Spotřeba paliva /WLTP/: 5,8/100 km

Zavazadelník: 513 l

Vnější rozměry

Délka: 4568 mm
Šířka: 1821 mm
Výška: 1576 mm
Rozvor:2720 mm

Cena testovaného vozu: 756.000 Kč včetně DPH

Foto: Radim Kolibík
Sdílejte článek