Autotest: Range Rover Velar působí jako dokonalá oáza klidu
Do Best of British Cars Ostrava chodím rád. Mají tam totiž fakt krásná auta a dobré kafe i koláčky. Mezi novinkami se na showroomu člověk může pokochat i youngtimery a veterány, a taky si myslím, že mě tam tak nějak mají rádi.
Milé dámy na recepci se usmívají už od chvíle, co mě spatří na parkovišti, papíry i klíče od auta mají vzorně nachystané a já vím, že tohle bude hezký týden. Aby taky ne, když začne tím, že si převezmu fungl nový Range Rover Velar.
S Velarem jsem měl tu čest na několika road show, které pořádal Best of British Cars Ostrava. Svezl jsem se s ním v pelotonu cyklistického závodu, a dokonce jsem mu dal do těla na terénním kopřivnickém polygonu. To bylo něco! Tahle luxusní dálniční střela se totiž díky vzduchovému podvozku a genům Land Rover, které prostě „neočůráš“, dokáže proměnit ve velmi schopný terénní vůz, i když nedisponuje klasickým středovým uzavíratelným diferenciálem, ale „jen“ elektronickou spojkou. Dokáže víc, než by se podle toho jeho dobře střiženého designu mohlo zdát.
Nikdo jiný než Range Rover opravdu nedokáže postavit takhle univerzální SUV. Skvěle vypadající i po pár letech od premiéry, mimořádně schopné v terénu a dokonale agilní na silnici. Až ho někdy bylo člověku v těch kopřivnických krpálech líto.
Krom stavitelného podvozku, který zvýší světlou výšku vozu a tím i nájezdové úhly, je nejen v terénu dokonalým pomocníkem sofistikovaný kamerový systém. I díky němu si tehdy Velar z polygonu neodnesl ani škrábanec, ačkoliv byl v rukou takového dřeváka, jakým je autor textu osobně.
Zpět tam, kde to Velaru sluší nejvíce. Na silnice. Stejně jeho terénní schopnosti využijete tak jednou do roka, když vás kluci a holky z B of B Cars zase pozvou na nějakou neplechu.
Letos Velar výrazně zlevnil, aniž by se to projevilo na jeho výbavě, designu či schopnostech. Má to co dělat s aktuální podporou objednávek vozů do výroby. Velar tak lze pořídit už od milionu a tří set tisíc. A to už si hodně hlasitě říká o pořádný text a my to nemohli přeslechnout.
Foto: Lukáš Ston
Velar je takový atletičtější brácha Range Roveru Sport. Jsou z jednoho těsta, to je poznat na první pohled, ale přesto jsou úplně jiní. Velar je subtilnější a vypadá mrštněji. Když si na vzduchovém podvozku přiklekne k zemi, působí víc jako dynamický kombík než jako mohutné SUV. A taky tak jezdí!
Opouštím dámy z B of B a jdu hrát únikovou hru s názvem Prázdninová údržba silnic v Ostravě. Naštěstí už za ty roky, kdy mi silničáři kladou do cesty pasti, znám všechny možné zkratky, objížďky i lehce nečestné triky a největším zácpám se vyhnu. I kdyby ne, sedím si v perfektně zpracovaném a odhlučněném interiéru, užívám sound systém Meridian a ventilaci sedaček a jsem celkem v zenu.
Za městem nastavím sportovní režim, podvozek ztuhne, přiklekne si k zemi a ten švihák ve sportovním obleku se do zatáček vrhá skutečně nebojácně, osmistupňová převodovka drží diesel ve vyšších otáčkách a dynamika auta je stejně tak sebevědomá, jako jeho vzhled. Prostě Range Rover, jak ho máme rádi!
Tři sta koní pod kapotou je pro Velar úplně akorát. Za všech situací mám pod plynem rezervu a je jedno, jestli zrovna drásám jesenické vlásenky nebo v levém pruhu vysvětluju kravaťákům, že i když nejrychlejší auta na světě jsou ta služební, pánem dálnice jsem tu já!
Skvěle střižený design karoserie podtrhuje paket R-Dynamic, který obsahuje mimo jiné dvaadvacítky kola, která Velaru mimořádně seknou a vedle kterých standardní devatenáctky vypadají jak dětské papučky.
V interiéru je rovněž vše tak, jak od Range Roveru čekáme. Všude samá prémiová kůže, všechno dokonale lícuje a sedačky jsou pořád jedny z nejlepších na trhu. Jasně, centrální displej infotainmentu rozhodně není nejvíc největší z toho, co dnes Range Rover umí, ale má perfektní rozlišení, reaguje bleskově, neseká se, a perfektně ladí s interiérem. Žádný nevkusně vystrčený tablet se tady nekoná! Líbí se mi to.
Foto: Lukáš Ston
Pod displejem je do interiéru vkusně zakomponovaná druhá obrazovka, která slouží k ovládání klimatizace. Základní funkce mají otočná kolečka, zbytek zvládám řešit snadno na displeji. Na volantu, jež má trochu větší průměr, přesně jak velí geny Land Rover, jsou poctivá tlačítka. Velmi v pořádku.
Samozřejmostí je head-up displej a skvělým bonusem je, že Velar ještě nemá všechny ty povinné otravné hlídací systémy, takže mě nešikanuje, když jedu trochu rychleji, nebo třeba když mi pohled zabloudí na odhalené koleno spolujezdkyně.
Velar prokázal, že i když už tu s námi nějaký ten pátek je, neztratil nic ze svého šarmu a své místo ve vaší garáži si jistě najde, věřte mi! Nebo možná raději ne, stavte se do Best of British cars a vyzkoušejte jej na vlastní kůži. Nebudete litovat. A ještě dostanete úsměv, kafe a koláček.
Technické údaje
Range Rover Velar R-Dynamic SE D300
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Maximální výkon: 221 kW
Maximální točivý moment: 650 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Průměrná spotřeba /WLTP/: 7,4 l/100 km
Vnější rozměry
Rozvor: 2874 mm
Délka: 4797 mm
Šířka: 1933 mm
Výška: 1665 mm
Objem zavazadlového prostoru: 552 l
Pohotovostní hmotnost: 2068 kg
Cena testovaného vozu: 1 686 000 bez DPH