Auto
05/01/2023 Václav Menšík

Autotest: Mazda CX-60. Jak se vám líbí?

Radim Kolibík, Magazín PATRIOT

Na test nového SUV od Mazdy jsem se moc těšil. Nejen proto, že jako každá Mazda posledních let vypadá skvěle, ale hlavně abych si ověřil, že Mazda pořád dělá řidičská auta.

Všichni o tom mluví, recenzenti chválí a já Mazdu v životě neřídil. Ano, je to tak. Ten chlap píše o autech a nikdy nepoznal, jaké to je řídit Miatu! Jo, jako dítě mě svezli v úžasné černé Mazdě 323F s bezrámovými okny a s volejbalisty jsme jezdili hranatým minivanem Mazda, který všichni známe z osmdesátkových filmů s Jackie Chanem, ale ten jsem ještě řídit nesměl.

Je to ostuda, ale něco mi říká, že když budeme hodní, i s tou Miatou by nám v ostravském Autolarosu mohli pomoct.

Počátkem listopadu konečně přišel ten slavný den, kdy jsem byl uveden do světa Mazdy! Stojí tu v showroomu, modře lakovaná CX-60 s tmavými dvacetipalcovými koly. Dynamické linky a tvar karoserie vypadají snad ještě lépe než na reklamních fotkách. Dlouhá příď, která skrývá motor uložený podélně a docela nízký profil karoserie mě baví!

Jaroslav Gráf, prodejce vozů se mi pečlivě věnuje, vysvětlí základní systémy auta, ukáže, kde najdu dobíjecí kabely i zdířku. Pozorně poslouchám, sedím v autě vedle něj a od první minuty cítím, že se mi tady bude líbit! Architektura interiéru ukazuje, že moderní auto se dá udělat i bez samoúčelných a všudypřítomných dotykových obrazovek. Oáza funkčnosti, kterou každým testovacím dnem víc a víc oceňuju.

Rychlé seznámení je za námi, Jaroslav mi popřeje šťastnou cestu a já mířím do redakce. Nikdy to nedělám, ale dneska to auto zaparkuju přímo pod okny. Občas prostě musím kouknout ven a sledovat, jak se příplatková modrá barva během dne mění za různých světelných podmínek. Fakt se jim povedla!

Odpoledne si u sedmého kafe projdu specifikaci auta, zamykám kancelář a jde se jezdit! Velký kufr otevírám sebevědomě a spolehlivě gestem, taška s notebookem se v něm doslova ztratí, zavírám stiskem tlačítka a sedám za volant. Ještě, než vyjedu, vytvořím si svůj vlastní řidičský profil, auto mě oskenuje a příště už pozná podle obličeje. A hlavně, nastaví pak sedačky, volant i zrcátka tak, jak jsem si je pedantsky uložil. To se hodí třeba v chudších redakcích, kde se redaktoři musí dělit o auta, a ještě tomu moderně říkat carsharing.

Funguje to naprosto spolehlivě. Každý den. Ráno se posadím do auta, sedačka se přisune do správné polohy, volant přiblíží tak, jak jsem zvyklý a jedu. Když zastavím a vypnu motor, sedačka i volant se odsunou, aby se mi lépe vystupovalo. Paráda!

Inženýři v Mazdě se rozhodli dát autu do vínku skvělé jízdní vlastnosti a uložili motor podélně. Možná tak v interiéru není tolik zbytečného prostoru, ale po pár stovkách kilometrů je naprosto chápu. Ačkoliv mám plug-in variantu a tahám s sebou baterky, které mi umožní elektrický dojezd více než šedesát kilometrů, jízdní vlastnosti auta jsou výborné. Od řízení mám dobrou zpětnou vazbu, a i v oblouku pořád cítím, co se pod koly děje.

Vsadím boty a celé své roky budované renomé odborného redaktora, že verze s benzinovým šestiválcem, samozřejmě uloženým podélně, která přijde někdy na konci příštího roku, bude jedním z nejlépe jezdících SUV na trhu.

Interiér vozu je dostatečně prostorný a v obou řadách komfortní i pro mých 184 centimetrů. Pozici za volantem jsem našel a se svým obličejem spároval opravdu rychle, infotainment snadno ovládám kolečkem a tlačítky kolem něj. Nerozptyluje mě to, je to intuitivní, jednoduché a vstřícné k řidiči. Prostě Mazda.

Mezi předními sedadly je mohutný středový tunel s velkorysou loketní opěrkou. To se mi líbí. Během dlouhých cest můžu pravou ruku odkládat do všemožných pozic a neomezovat předloktí spolujezdkyně. Drobnou nevýhodou budiž, že kdybych chtěl spolujezdkyni pohladit na koleni, vyžadovalo by to trochu gymnastiky. V mém věku ovšem vítězí touha po pohodlí. Další body pro Mazdu!

Plug-in hybridní soustava Mazdy v normálním režimu upřednostňuje elektrický pohon, a to až do dálničních rychlostí. Samozřejmě jen, pokud je baterie nabitá. Nebo do chvíle, kdy na to třeba při předjíždění pořádně šlápnu. To pak spustí i atmosférický benzínový motor pod kapotou a začne tanec, při kterém ocením pohon všech kol, který pomáhá přenést všech pět set newton metrů na silnici. Zrychlení hybridu je vskutku prémiové, stovku Mazda zvládne pod šest sekund. Škoda jen drobné prodlevy při přiřazení spalovacího motoru. Toto drobné škobrtnutí ovšem perfektně řeší režim sport, ve kterém je hybridní soustava v maximální permanenci, benzinový motor běží neustále a elektromotor mu ještě dodává sil. To pak samozřejmě nelze očekávat deklarovanou spotřebu 1,5 l benzínu a 23 kWh elektřiny. Ale je to návykové!

Zkusil jsem jezdit také s úplně vybitou baterií. Samozřejmě proto, že jsem to musel vyzkoušet a také kvůli tomu, že dobíječky u mého oblíbeného supermarketu už jsou nejsou zdarma.

Ve skutečnosti není baterie úplně vybitá nikdy, auto si pořád nechává pár procent kapacity v rezervě, rekuperuje a dobíjí se. Prostě se chová jako klasický hybrid. Na parkovišti, při rozjezdech a v nižších rychlostech jede na elektřinu, starty z křižovatek jsou okamžité a teprve poté se připojí benzínový motor. V mém podání to znamenalo spotřebu lehce nad osmi litry benzínu.

Smysl plug-in hybridu je v maximálním využití elektrické jízdy. Dobít doma nebo v práci, ideálně levně z vlastních obnovitelných zdrojů a pak čerpat těch šedesát kilometrů dojezdu a zároveň se nebát v případě potřeby vyjet i tam, kam dráty nedosáhnou, protože tu pořád je padesátilitrová nádrž na benzín. Takový způsob provozování auta je mi natolik sympatický, až jsem přemýšlel, jestli je možné na střechy kanceláří v Dolní oblasti Vítkovic instalovat fotovoltaické panely.

Mé první opravdové setkání s Mazdou se povedlo. Chytla mě za srdce svými jízdními vlastnostmi a designem a potěšila při pohledu do ceníku. Prostorné a moderní plně vybavené SUV se šestiletou zárukou za milion a půl je vážně moc dobrá nabídka.

Když říkám plně vybavené, myslím opravdu plnou palbu! V autě je všechno. Odvětrávané kožené sedačky, head-up displej, adaptivní tempomat, 360stupňová kamera, panoramatická střecha i kompletní balík asistentů. Prostě vše, na co si vzpomenete.

Fakt není co řešit, běžte si novou CX-60 do Autolaros Speed v Ostravě vyzkoušet sami, vlastní zážitek je lepší než tisíc slov.

Mazda CX-60 2.5 e‑SKYACTIV PHEV Homura

Pohon:plug-in hybridní systém
Celkový systémový výkon: 241 kW
Celkový systémový točivý moment: 500 Nm

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,8 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 1,5 l

Vnější rozměry

Rozvor: 2870 mm
Délka: 4740 mm
Šířka: 2134 mm
Výška: 1686 mm

Objem zavazadlového prostoru: 570 l
Pohotovostní hmotnost: 2052 kg

Cena testovaného vozu: 1 567 131 Kč včetně DPH

Sdílejte článek