Auto
26/09/2022 Václav Menšík

Autotest: Lexus LC 500. Dvakrát osm válců štěstí!

Radim Kolibík, Magazín PATRIOT

Atmosférický osmiválec je láska. Dva atmosférické osmiválce jsou dvě lásky!

Tohle nebude jen tak ledajaký test. Bude to totiž dvojtest! Byli jsme moc hodní a dárky od LEXUS Ostrava si letos mohli rozbalit už v červnu! Tady je máme. Zelený a červený. Na první pohled je vidět, že oba jsou ze stejného japonského chovu. Jeden má pevnou karbonovou střechu a říká si kupé, druhý plátěnou stahovací, proto mu říkají convertible.

Nebudeme si nic nalhávat. Pokud tě nějakou podivnou shodou náhod neuchvátí jejich design, budeš je zbožňovat nejpozději od prvního nastartování. A taky už navždy budeš startovat se staženou střechou nebo otevřeným okýnkem, abys nepřišel o tu dokonalou symfonii, kterou ti každé ráno zahraje japonský vysokootáčkový osmiválec spolu s perfektně vyladěnými výfuky.

Mimochodem, výfukový systém má speciální ventil, který ovlivňuje směřování výfukových plynů do hlavního tlumiče. Ventil. Kus železa. Žádné připitomělé reproduktory trapně se snažící navodit sportovní atmosféru! V nižších otáčkách je LC tiché, což oceníš při dlouhých přeletech Evropou. Ale stačí mu trochu šlápnout na krk a odměnou ti bude rajská hudba osmi válců, poctivé brumedo, které naprosto přirozeně vrcholí agresivním jekotem. Je to sakra návykové!

Tahle auta musíš obdivovat už jen proto, že jdou hlavou proti zdi. Pět litrů, osm válců a třicet dva ventilů s proměnným časováním. Žádná hybridní šidítka ani otravné start-stop systémy. Prostě stará dobrá kovářská práce japonských mistrů. Ostrá a precizní, jako samurajský meč.

S LC opravdu můžeš jet pěkně pianko, jako distingovaný gentleman ve svém v potu tváře poctivě odpracovaném gran turismu. A je jedno jestli za volantem kupé nebo kabrioletu. Protože mávnutím proutku, teda spíš stiskem tlačítka, se během pár vteřin vysune střecha a středomořsky uvolněná atmosféra v otevřené kabině se změní v decentní pohodu, kterou bys od kupé nepoznal.

Tu distingovanou a dospělou jízdu ovšem moc dlouho neudržíš. Zvlášť pokud jako my potkáš třeba žluté italské sporťáky s nagelovanými floutky za volantem, kterým je nezbytně nutné ukázat, že ten chlápek v kravatě, který se právě vrací z dozorčí rady, je tady vážně šéf!

Uvolníš si kravatu, přepneš do sportovního režimu, samuraj ztuhne a všemi smysly se připraví k boji za čest svého pána. Atmosférický osmiválec se nechá za nenapodobitelně návykového ryku vytočit až k omezovači kdesi u 7300 otáček, všechen výkon posílá na zadní nápravu a ty si najednou všímáš, že letíš hrubě přes dvě stě v hodině, a to jsi sotva zařadil pátou z deseti rychlostí! Rychle se blíží prudká zatáčka, bleskově kontroluješ žlutého provokatéra ve zpětném zrcátku a jdeš ostře na brzdy, auto drží jak přikované, pádly podřazuješ až na dvojku, převodovka u toho sází meziplyny precizně jako legendární Karel Loprais blahé paměti a z výfuku se ozývá vzrušující střelba. Tady někdo probudil spícího draka!

Po pár kilometrech, kdy jej pořád držíš za zády, musí ten napomádovaný Ital, co tak rád dává své svaly na odiv, uznat, že na tohohle na první pohled uhlazeného samuraje prostě nestačí. On má svaly, ty máš čáry!

S řidičem si pokynete hlavou a svět je zase v rovnováze. Alespoň do té doby, než se ti do cesty připlete a o svou lekci si řekne další z nekonečné řady drzounů.

Zvolníš, zastavíš na kafe, slyšíš praskání chladnoucího výfuku a těšíš se pozorností velkých i malých kluků, které tvoje auto přitahuje jak stánek s cukrovou vatou na dětském dni. Výzkum prokázal, že malí kluci zbožňují červenou barvu kabrioletu. Ti velcí zkušeným okem ocení příplatkovou zelenou kupé.

Všem klukům, velkým i malým, vždycky dopřeješ trochu osmiválcové hudby, která na jejich tváři vyvolá úplně stejný chlapecký úsměv, jaký máš ty pokaždé, když ráno kontroluješ zpětná zrcátka.

V otevřené pětistovce je cítit, že si inženýři dali fakt záležet na tuhosti karoserie a bez přímého srovnání bys jen těžko hledal rozdíly mezi kabrioletem a kupé. Ale když jsi byl mimořádně hodný a děláš dvojitý test, auta střídáš několikrát za den a zkusíš je dostat na hranu, je u kabrioletu znát nižší těžiště a mírně vyšší hmotnost. Kupé je na limitu o kousek mrštnější i čitelnější a na výjezdu z vlásenek zrychluje ještě brutálněji než cabrio.

Ovšem pozor! Limit pro tyhle samuraje – se střechou nebo bez – leží tak daleko, kam si 99 % frajerů, které potkáš na silnici, neodváží ani pomyslet! Ale každý den se najde nějaký, který to na tebe zkusí. O tom už přece byla řeč.

Jízda s LC má svá specifika. Například v tunelu vždycky podřadíš. Vždycky. Vlastně to nemusí být ani tunel, stačí i Myší díra na Mariánskohorské. Hlavně, když se kolem rozlehne ozvěna výfuků. Jak malý Jarda! Každý den.

Kabriolety se taky zdraví. Blikáme na sebe, mávneme si, tak na to nezapomeň, ať zbytečně nejsi za trapný studený čumák.

Interiér obou dvojčat je bez kompromisů. Vše je tak, jak od luxusního kupé čekáš. Dokonale slícované, všude ta nejlepší kůže, příjemná na pohled i na omak. Hliníkové knoflíky klimatizace vybočují jako pomyslná třešnička na dortu a dokonale podtrhují atmosféru na palubě téhle rakety.

Jo, ty dva otočné ovladače po bocích přístrojového štítu působí trochu zvláštně, jak to umí navrhnout jen Japonci. Jenže pak zjistíš, že tím levým se vypíná stabilizace a vše je odpuštěno!

Z auta se stane král driftů. Stačí polechtat plyn, trochu si pomoct volantem a zadek krásně plynule vede Lexus do smyku. V lehčím kupé ještě o něco snadněji. Tak, že i průměrný redaktor by se mohl okamžitě stát hvězdou čtyřicátého sedmého dílu série Rychle a zběsile.

Obě auta jsou teoreticky čtyřmístná, ale ani v jednom to nikdy nevyužiješ. V kabrioletu se nad zadními sedátky uvelebí difusor, který ti umožní jezdit bez střechy hodně přes sto kilometrů v hodině a už jej nikdy nebudeš chtít sundat. V kupé difusor není, ovšem trápit na zadní sedačce bys nechtěl ani nejlepšího přítele své ženy. Snad jen, pokud by mu bylo do desíti let.

Život s dvojčaty je vážně skvělý! Kupé díky nižší hmotnosti nabídne více agility, kabriolet zase neopakovatelný zážitek z jízdy s větrem ve vlasech. Kupé i kabriolet se zataženou střechou mohou být skvělými společníky pro každodenní štreky a zároveň umí dokonale rozdávat víkendovou radost. Žádný kruhový objezd už s nimi nebude jako dřív!

Závěr testu je všem jasný od prvního odstavce. Kupujte, než to zakážou!

A které z dvojčat by to mělo být? Nevím. Volba je na vás. Já vím jen to, že už nedokážu žít bez atmosférického osmiválce.

Lexus LC 500 /LC 500 Convertible/

Technické údaje

Pohon: atmosférický zážehový osmiválec
Objem motoru: 4969 cm3
Maximální výkon: 341 kW
Točivý moment: 530 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,7 s /5 s/
Nejvyšší rychlost: 270 km/h

Vnější rozměry

Rozvor: 2870 mm
Délka: 4770 mm
Šířka: 1920 mm
Výška: 1345 mm /1350 mm/
Objem zavazadlového prostoru: 197 l /149 l/

Pohotovostní hmotnost: 1930 kg /2035 kg/

Cena od: 2 790 000 Kč včetně DPH /3 090 000 Kč včetně DPH/

Sdílejte článek