Auto
15/03/2023 Václav Menšík

Autotest: Lexus ES. Jak jezdí uhlazený manažer?

Komfortní a tichý luxusní sedan. To je auto, ke kterému musíš dospět.

Koncepce karoserie Lexusu ES je klasikou všech klasik. Tříprostorový sedan, ve kterém má svůj prostor motor, posádka a zavazadla. Velký, luxusní, a hlavně od sebe oddělený. Ještě nikdo nevymyslel nic lepšího po stránce komfortu na palubě.

K tomu poznání je ovšem třeba dospět. Chce to nejdřív získat dostatek sebevědomí a pak pochopíš, že dospělý muž, distingovaný gentleman či elegantní dáma nepotřebují nikomu nic dokazovat ve svém přerostlém rádoby terénním autě.

Jednou to přijde a ty pochopíš, že už jsi velký kluk nebo holka a spokojíš se pouze s tím nejlepším. A taky že technologie jsou kámoš.

Logicky potom musíš zabrousit do showroomu Lexus Ostrava. Zažiješ Lexus, který ti tam rádi půjčí na pár dní, pořádně si jej vyzkoušíš a zjistíš, že tohle auto nepotřebuje dávat okatě najevo svou cenovku. Prodejci pofiderních dluhopisů v modrých maturitních oblecích si z něj na zadek nesednou, ale tobě to konečně bude fuk. Dej mu týden a poznáš, proč se tenhle sedan stane tvým nejvěrnějším společníkem.

Sedany jsou prostě auta pro úspěšné řidiče. Kdo řídí prémiový sedan, dává jasně najevo, že tohle je jen jeho auto. S nikým se o ně nedělí. Je to osobní strážce, který má jediný úkol. Postarat se o bezpečnou a komfortní cestu všech na palubě. Žádné víkendové převážení pytlů s cementem, co ti kámoš ze stavebnin sehnal pod rukou nebo stěhování kredence po babičce na chatu. To opravdu úspěšný majitel prémiového sedanu fakt nemá zapotřebí.

Etiketa jasně říká, že od určitého společenského postavení je sedan, kupé či kabriolet jedinou akceptovatelnou variantou karoserie vozu. Ladislav Špaček si určitě nikdy nevybírá auto podle velikosti kufru!

Loni prošel Lexus ES faceliftem, který přinesl novou masku a řadu změn hlavně v interiéru i technologiích. Velkorysé sedačky ze semianilinové kůže naštěstí zůstaly v nabídce, tady žádné veganské výstřelky nečekejte. Samozřejmě jsou elektricky stavitelné, vyhřívané i odvětrávané tak, jak se na manažerský vůz sluší a patří.

Nový je dotykový displej infotainmentu, který známe už SUV Lexus NX a který je více vysunutý k řidiči, aby se lépe ovládal a četl. Lexus upravil i panel klimatizace. Displeji i třízónové klimatizaci není co vytknout, systém funguje spolehlivě a bleskově, připojení telefonu je snadné. Apple CarPlay funguje spolehlivě bezdrátově.

U sedanu je samozřejmostí systém kamer s panoramatickým zobrazením okolí vozu, a to je velmi návyková věc!

Telefon má své místo na panelu bezdrátového dobíjení před loketní opěrkou. Výhodou je, že se za jízdy moc nedá koukat na displej a řidiče tak nic nerozptyluje. Navíc nabíjení tam funguje na jedničku, jak jsme z Lexusu zvyklí. Stejně jako audiosouprava Mark Levinson se sedmnácti reproduktory, která samozřejmě perfektně zvládá přehrávat hudbu z mobilu.

Můj Lexus byl v nejvyšší výbavě Luxury, mohl jsem si tak užívat moderní přední světlomety s trojicí LED diod a adaptivní technologií BladeScan. Opravdu svítí ostře jako břitva. K tomu se přidá adaptivní tempomat, který podle potřeby umí zpomalit před zatáčkou a aktivní vedení vozu v pruzích, které díky umělé inteligenci pracuje dokonale hladce. Staromilci budou možná trochu brblat, ale zkušení praktici už dávno ví, že tahle kombinace je na dlouhých business tripech dokonalým pomocníkem proti únavě. Po stovkách kilometrů za volantem tak dorazíš na schůzku mnohem méně pomačkaný. Ticho a klid dělají zázraky!

Hybridní motor Lexusu dodala mateřská Toyota. Pohání přední kola, což je jedna z mála výtek, které k němu mohu mít. Pohon všech kol by manažerskému vozu určitě slušel. Jinak ovšem už jen samá pozitiva. Čtyřválec pracuje v Attkinsonově cyklu, má velkou termodynamickou účinnost a propracovaný tepelný management. Je skvěle odhlučněn a v kabině tak vládne příjemný klid. Elektromotor získává energii z baterie, která je uložena pod zadními sedačkami a jejíž kapacita umožňuje i třeba vzdálené klimatizování interiéru přes mobilní aplikaci.

Spolupráce obou systémů pohonu je hladká, v případě Lexusu snad ještě hladší, než je zvykem u Toyoty, a uděluje vozu solidní dynamiku. Stovku udělá pod devět sekund, starty z křižovatek jsou bleskové a když na to přijde, lze jet čistě na elektřinu více než stokilometrovou rychlostí.

Pozorný čtenář našeho magazínu už ví, že jsme si tento test trochu zpestřili a krom klasického manažerského využití, ve kterém Lexus exceloval, jsme jej vytáhli také na polygon Centra bezpečné jízdy Libros. Dostat auto na hranu bylo skvělé, poučné a přínosné. Pro zkušeného motoristického novináře i běžného řidiče.

Na různých površích v bezpečí polygonu Lexus ukázal, že jeho podvozek nabízí krom dokonalého komfortu jízdy i jiné polohy. A je v nich překvapivě dobrý! I v extrému vynikal jistotou a precizním řízením, nechal se dobře vést a když už šlo do tuhého, chování na limitu bylo perfektně čitelné. Ano, občas jsem na polygonu zalitoval, že nemám zadní náhod nebo čtyřkolku, ale v realitě manažerského využívání k tomu vůbec nebyl důvod.

Poslední perlička na závěr. Věřte mi, že když jsem já neměl za ten týden, který byl proložený odpolednem na polygonu, problém jezdit pod šest litrů, vy se pohodlně dostanete někam k pěti litrům. Na čerpací stanici se moc často nepotkáme. A to se počítá!

Lexus ES 300h Luxury

Pohon: hybridní systém
Celkový systémový výkon: 160 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 5,2 l

Vnější rozměry

Rozvor: 2870 mm
Délka: 4975 mm
Šířka: 1865 mm
Výška: 1445 mm

Objem zavazadlového prostoru: 454 l

Pohotovostní hmotnost: 1680 kg

Cena testovaného vozu: 1 599 000 Kč včetně DPH

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama