Autotest: Kia Niro. Tenhle hybrid vás bude bavit!
Lokace i termíny testování aut v našem prestižním magazínu vybíráme obzvlášť pečlivě. Třeba pro test novinky od KIA jsme si zkušeně vybrali jedinou sněhovou kalamitu této zimy. Jak jinak.
Když jsem auto v showroomu KIA Autobond v Hrabové hezky v teple přebíral, vypadalo to na klasické tři centimetry, které tak akorát dodají fotkám na dramatičnosti a na které jsme poslední roky v zimě zvyklí. Mýlil jsem se jako Miloš Zeman v politice.
V noci napadly haldy sněhu, a i když Niro nelze pořídit ve čtyřkolce, jeho vyšší světlou výšku jsem ocenil od prvních metrů cesty do kanceláře. Místního pluhaře tak brzy ráno čekat nemůžu, cestu do Ostravy si budu muset prorazit sám. Ano, redaktoři vstávají dříve než traktoristi! Startuju, teda iniciuju, hybrid využije energii z baterie a hned začíná vyhřívat sedačky i skla. Ometu od sněhu celé auto a teprve v tu chvíli startuje benzinový motor. To se mi líbí.
První kilometry z toho našeho zapadákova se brodím poctivou vrstvou sněhu, musím ocenit výbornou trakci přední nápravy a taky znovu to, že přední nárazník tohohle crossoveru je o pár centimetrů výš než u běžné konfekce. Sníh už zase pár let nebude, ale hodí se to při každém parkování u obrubníku. Kamery a senzory samozřejmě běžný městský patník poznají, ale co si budeme nalhávat, to jejich věčné pípání člověka jen otravuje, tak ho po čase prostě vytěsní. A to pak bolí.
Dávkovat výkon elektromotoru je i na čerstvém sněhu radost. Rozjezdy jsou plynulé, a i když se občas připojí benzinový motor, jde to hladce. Když na to přijde a v baterce je dost šťávy, umí jet Niro na elektřinu až stodvacetikilometrovou rychlostí. Samozřejmě ne za sněhové kalamity.
V té místo toho postávám v koloně a v závějích míjím rozházené vozy zvučných značek, včetně těch, které svůj agresivní marketing založily na dokonalosti pohonu všech svých kol. Jestli ti marketéři neudělali někde chybu.
Ať je to jakkoliv, statečná Kia se hrne vpřed hned, jak to okolnosti dovolí. Topení topí, sedačky i volant hřejí a když se kolona zastaví, mám možnost pořádně prozkoumat pracoviště řidiče. A že jsme stáli hodně, mohl jsem s potěšením konstatovat, že Niro dostalo do vínku to nejlepší ze skvělého kokpitu elektrické EV6.
Je tu stejný skvělý volant, panel přístrojů, a hlavně ta super přepínací lišta pod výdechy klimatizace. Samozřejmě má Niro Apple CarPlay i Android Auto a já mám v kalamitě spoustu času, můžu tak dokola poslouchat ten slavný nový podcast našeho magazínu. Zas a znova v perfektním podání audiosoustavy Harman Kardon.
On si totiž natěšený šéf a moderátor v jedné osobě bude říkat o pochvalu od každého, kdo nestihne včas utéct nebo se někde zamknout. Já budu připraven mu trochu srazit hřebínek, jeho přeřeknutí mi nemohla utéct.
Během těch dlouhých hodin mě baví, že když se v koloně posunuju po decimetrech, vůbec nepotřebuju spalovací motor. Stojím, poslouchám, topím, hřeju do zad. Všechno z baterek. To stejné platí i při zápasovém pózování na ledě Ostravar arény. Jsme v podstatě jako ta rolba, které se snažíme nemotat do cesty. Taky jedeme tiše na elektřinu, ať tady vítkovickým klukům neotravujeme vzduch.
Kalamitní sníh po pár dnech zmizel a já mohl konečně trochu zrychlit. To už jsem věděl, že kabina vozu je velmi dobře odhlučněná a prostorná a že pohon v sestavě atmosférický spalovací motor, elektromotor a šestistupňová dvouspojková převodovka si spolu v běžném provozu perfektně notují.
Tak jsem mu dal trochu za uši a nemůžu říct křivého slova. Soustava má sil tak akorát, stovku udělá zhruba za deset vteřin a při předjíždění na okreskách je suverénní. No a pak jsem jej poslal do zatáček. A bylo to dobré! Až překvapivě moc dobré. Niro perfektně drží stopu, i na velkých kolech tlumí nerovnosti krátkou a intenzivní zimou rozbitých silnic, neodskakuje a vůbec se chová tak nějak dospěle. Jako by ani nepatřilo mezi městské crossovery.
Až když jsem si večer dodělával domácí úkoly, zjistil jsem, že ve známém losím testu zahanbilo Niro i nejedno rádoby sportovní auto. Nemám důvod tomu nevěřit. Tenhle podvozek se Korejcům fakt povedl. Ale na mě nedejte, prostě se stavte do Autobondu v Ostravě–Hrabové, oni vám Niro rádi předvedou v celé kráse.
Spotřeba během celého testu byla příjemná. Aniž bych se snažil, s přehledem jsem jezdil pod šest litrů. To cena vozu na první pohled úplně příjemně nepůsobí, jenže pak se začtu do specifikace a vidím vyhřívané i ventilované elektricky ovládané sedačky, full led světla, elektrické víko kufru i parkovací kamery s nejlepším nočním viděním, jaké jsem za poslední rok mohl vyzkoušet a vypadá to mnohem lépe.
V tom malém autě je fakt všechno, co si dovedu představit. I to, co jsem si představit nedokázal a co si očividně moderní doba žádá. Jako třeba potahy z veganské kůže, stropnici z recyklovaného papíru a čalounění z recyklovaných rybářských sítí.
Kia Niro 1,6 GDi GPF HEV Premium
Pohon: hybridní systém
Celkový systémový výkon: 104 kW
Celkový systémový točivý moment: 265 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Nejvyšší rychlost: 162 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 4,4 l
Vnější rozměry
Rozvor: 2720 mm
Délka: 4420 mm
Šířka: 2134 mm
Výška: 1545 mm
Objem zavazadlového prostoru: 451 l
Pohotovostní hmotnost: 1474 kg
Cena testovaného vozu: 952 980 Kč včetně DPH