Nejnovější zprávy: Legenda brazilské hudby poprvé v Česku. Gilberto Gil vystoupí na Colours of Ostrava Lidé v kraji chtějí řešit klima. Průzkum však ukázal, že neví, co mají dělat

Auto

Autotest: KIA EV6. Jezdit jako Jágr!

Od doby, kdy tahle plně elektrická KIA získala titul Auto roku, uplynulo několik dlouhých měsíců, během kterých jsem hypnotizoval redakční e-mail, abych v něm konečně našel zprávu od Davida Němce z AUTOBOND GROUP v Ostravě, ve které mi potvrdí, že je EV6 k dispozici.


Autor: Radim Kolibík, Magazín PATRIOT

V létě to konečně přišlo a já budu jezdit jako Jágr! Alespoň v autě, když na ledě to nevyšlo. Netrpělivě otevírám zprávu od Davida, abych zjistil, že příští týden bude auto moje! Paráda! Nemůžu dospat, čekání si krátím sledováním video testů ze všech koutů světa i bulvárním zkoumáním fotek Jardova auta, kterým bodyčekoval tramvaj. Tenhle jeho zápas sice skončil remízou, ale já tuhle část testu raději zkusím vynechat, nerad bych od AUTOBOND GROUP dostal trest až do konce utkání.

V showroomu KIA v Hrabové už na mě čekají. David i auto v černé barvě s dvacetipalcovými koly a v nejvyšší výbavě. Vypadá skvěle!

Jako vždy sklopím uši a poprosím Davida, aby mi s širokým autem vyjel z těch jejich nechutně úzkých vrátek ven z autosalonu a pak už je moje! Sedám za volant, který je rozhodně jednou z nejlepších věcí, co jsem letos držel v ruce a po prvních stovkách metrů vím, že si budeme rozumět.

Prémiová relaxační přední sedadla jsou vážně prémiová. Vyhřívaná i ventilovaná a rozložitá tak, že slavný hokejista by se do nich vešel snad i ve výstroji. Bez bruslí, samozřejmě, v těch se dost špatně ovládají pedály. Pokud si dopřál i panoramatickou střechu, musel by jezdit i bez helmy, protože ta pár centimetrů nad hlavou ubere, ale i s ní je v autě dostatek prostoru ve všech směrech a na všech sedačkách. Není divu, že tohle auto slouží i ve flotile vítkovických hokejistů, jejichž je AUTOBOND partnerem.

K tomu stačí přidat precizní zpracování celého interiéru, výbornou ergonomii bez rádoby futuristických výstřelků, perfektní odhlučnění, audio od Meridian, velkorysý zavazadlový prostor a máme tady dokonalého společníka.

Dva obrovské displeje už dnes nikoho nepřekvapí, jsou skvěle čitelné, to ano, ale já musím vypíchnout dotykovou lištu pod nimi, která slouží k ovládání klimatizace, rádia a dalších základních funkcí a perfektně kombinuje otočné ovladače s dotykovou plochou. Chytré. Moc chytré!

Ve městě jsem opět za hvězdu. Promakaný futuristický design auta a jeho absolutně tichý provoz dělají svoje. Můj vnitřní introvert trochu trpí nadbytkem pozornosti, ale co bych to byl za profesionála, kdybych se s kolemjdoucími zájemci nepodělil o zkušenosti s provozem pořádného elektroauta.

A tak chválím. Zas a znova. Měli jsme už hodně elektromobilů, ale tahle nová KIA je jedním z nejúspornějších. Abych ujel na jedno dobití přes 400 km, vůbec se nemusím jako zelený šílenec schovávat ve větrném pytli za kamiony nebo se potit bez klimatizace. Prostě jezdím, občas využiju těch 325 koní a 605 Nm, což jsou parametry takové menší lokomotivy, a rozhodím čakry místním floutkům. To auto mě baví. Každý den.

Kdybych chtěl, balík asistentů to vlastně celé odřídí za mě. Ale já nechci. EV6 je fakt radost řídit! Na můj oblíbený testovací okruh kdesi u Hrabyně jsem se těšil jak malý Jarda.

Nebudeme si nic nalhávat, v druhém kole jsem vlítnul do táhlé zatáčky jak vandrák do hospody. A chvilku mi bylo ouzko! Ovšem KIA opět zachránila den. Nízké těžiště, výborně naladěný podvozek, promyšleně nastavená stabilizace a kvalitní obutí odvedly skvělou práci, na rozdíl od výše zmíněného vandráka za volantem, takže jsme oblouk vykroužili jen za cenu několika litrů ledového potu. Vím, zní to jak z levného reklamního plakátu, ale s EV6 se dá na klikatých vlásenkách jezdit jako s opravdovým sportovním autem. Výkonu má na rozdávání a svou agilitou překvapí nejednoho kolegu z golfového klubu, který pořád ještě přísahá na spalování rafinovaných mrtvolek dinosaurů.

Život s tímhle elektroautem byl fajn. Když se hodíš do klidu, můžeš pádly pod volantem měnit intenzitu rekuperace nebo to nechat na chytrém adaptivním tempomatu, který jede a rekuperuje sám efektivně podle profilu trati. Skvělá věc!

KIA jako jedna z mála umí nabíjet i z 220 kW nabíjecích stanic, to je pak hukot, během kterého se žhaví dráty vysokého napětí a z deseti na osmdesát procent je auto dobité za čtvrthodinku. To je tak na jedno středně velké veganské sójové latte, víc se nedá stihnout.

Skvělou vychytávkou elektrické platformy KIA je, že umí poskytnout elektrickou energii ze zásuvky s výkonem až 3,6 kW, takže může nahradit přenosný elektrický generátor a posloužit třeba jako nouzový zdroj elektrické energie pro domácnost nebo chatu či karavan, který může vážit až 1600 kilo. Vždyť říkám, je to taková menší lokomotiva.

U dvoukolky bych mohl dát kabely do praktického prostoru pod přední kapotou, u čtyřkolky mám praktické pouzdro se suchými zipy, aby mi to v kufru nelítalo.

Když ke kufru přijdu, auto mě pozná a prostě jej otevře, pokud u něj chvilku stojím. Bez zběsilého máchání končetinami někde pod zadním nárazníkem. Zázrak! K tomu frajerské a výsuvné kliky dveří, které se po rozjezdu schovají a nic tak nehyzdí propracované křivky karoserie. Líbí se mi to!

Když čtu specifikaci auta, zjistím, že má i přípravu pro tažné zařízení. Takže stačí dokoupit kouli, na vozík nahodit elektrocentrálu a dojezd bude nepřekonatelný. Ale vážně, tuhle položku si vždycky v příplatcích zatrhněte, protože dávat svá elektrokola na střechu auta fakt nechcete. Ona jsou sice dneska z karbonu, ale i tak se pronesou. Nehledě na riziko poškrábané střechy, to nikdo nechceme.

A tím končím. Jdu raději jezdit, než to auto budu muset smutně vrátit. I vy se běžte přesvědčit, jak se povedlo. Stačí se zastavit v showroomu KIA v Ostravě-Hrabové a pan vedoucí David vás uvede do světa elektromobility.

KIA EV6 4x4 GT-Line

Technické údaje

Pohon: soustava dvou elektromotorů
Celkový výkon soustavy: 239 + 77,4 kW
Celkový točivý moment: 605 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Nejvyšší rychlost: 188 km/h
Dojezd /WLTP/: 484 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2900 mm
Délka: 4680 mm
Šířka: 1880 mm
Výška: 1550 mm

Objem zavazadlového prostoru: 540 l

Pohotovostní hmotnost: 2015 kg

Cena testovaného vozu: 1 701 980 Kč včetně DPH

Fotogalerie

Autor: Radim Kolibík, Magazín PATRIOT