Auto-Moto
23/03/2025 Václav Menšík

Autotest: Kia EV3 aneb Takové normální auto

Foto: Mára Dušek

Pro novou EV3 si tentokrát jdu na pořád ještě trochu nezvyklé místo, na Slezskou, kde už více než rok působí Kia Auto Daspol. V moderním showroomu mě vítá Petr Hellstein, který je šéfem dealerství, patřícího do skupiny B of B Group.

EV3 v atraktivní pistáciové metalíze už čeká venku. Nebýt zkušeným redaktorem prestižního magazínu, na první pohled bych si ji spletl s vrcholnou EV9, jejíž design novinka dále rozvíjí. Podle tabulek je tohle SUV docela kompaktní, ale vážně klame tělem a působí mohutně, a tak nějak bezpečně. Chytrý design z jihokorejské dílny.

Podobný pocit přetrvává i uvnitř. Usedám, hned to tady ohmatám, očichám a zkusím mírné násilí na vše, co mám v dosahu. Nic ani nevrzne. Na předních sedadlech, která jsou plně elektricky nastavitelná, vyhřívaná i ventilovaná, je místa nadbytek. Příjemnou pozici za volantem najdu rychle, potěší mimořádně pohodlná opěrka hlavy, radost mi lehce kazí jen to, že displej klimatizace mi zakrývá věnec volantu. Na druhou stranu, nastavím si klimatizaci jednou a když náhodou potřebuju změnit teplotu, mám tu pořád poctivá tlačítka.

Když už jsem na sedačce řidiče jako doma, rychle přesednu za sebe. I tady je vše v pořádku. Prostoru před koleny i nad hlavou dostatek, USB port přítomen, vyhřívání sedačky taky. To se bude spolujezdcům líbit. Porty jsou samozřejmě i vepředu, ty já ale nepotřebuju. Apple CarPlay funguje bezdrátově, jak se na moderní elektromobil sluší a patří a telefon se bezpečně nabíjí v přihrádce.

Už v základu má EV trojka velmi slušnou výbavu, ta naše ve specifikaci GT-line je nacpaná příplatky až po střechu. Sportovní vyhřívaný volant je v zimě k nezaplacení, head-up displej je návykový a kompletní balík asistentů skutečně asistuje a neprudí. V pořádku!

Loučím se s Petrem a vyrážím vstříc dobrodružství. Doslova, ačkoliv o tom ještě nevím. EV3 zatím ještě není dostupné s pohonem všech kol, přitom má výkonu a točivého momentu na rozdávání, takže ranní cesta na Bílou vyvolala jistou dávku respektu. Oprávněně, jelikož v noci mrzlo, pršeli i sněžilo.

Balím lyže, brzy ráno vyzvedávám fotografa Máru a šviháme to do Beskyd. Hned za Ostravou prověříme, že i v dálničních rychlostech je v autě příjemné ticho a užíváme si příplatkové audio i všechny komfortní systémy. Pomluvám o mrznoucích posádkách elektromobilů navzdory.

Před Starými Hamry je silnice jako sklo a v autě je najednou nepříjemné ticho. Kamiony těžařů dřeva a autobusy stojí na krajnici, bez řetězů nemají šanci. Mezi nimi několik spalováků, které za zoufalého protáčení kol taky skončily na kraji silnice.

Nehodlám kapitulovat, přepínám jízdní režim na SNOW, jedu dál a v podstatě si užívám, jak mohu chirurgicky přesně dávkovat výkon, který elektromotor posílá na přední nápravu. Jen fotograf Mára na sedadle spolujezdce pořád nemluví. Už vím proč. Pick-up, který nám chtěl dát přednost, se se zablokovanými koly bokem sune přímo na nás! Vlevo mám les, vpravo autobus a před námi hrozivě po-ma-lu šinoucí se místní drifter. Zastavím v tom nejhorším možném bodě a děkuji těm čtyřem velkým a širokým pneumatikám, které nás dokázaly udržet na místě. Pickup to nakonec taky zvládl. Zůstal na štorc asi metr před námi, řidič mávne, couvne na bok před autobus a my můžeme jet. A skutečně jedeme! Rozjezd je plynulý, ani o centimetr se nesmýkneme, protože prostě nemůžeme. Sklouznout půl metru, tak jsme opření o bok autobusu. Fotky by z toho jistě byly super, ale toho papírování kolem, to si raději necháme ujít.


Foto: Mára Dušek

Na parkovišti před hotelem Bauer na Bílé končí naše bruslařská epizoda a Mára znovu začíná mluvit. Redaktor prestižního magazínu za volantem samozřejmě hraje machra, měl to přece celou dobu pod kontrolou. Tak zní oficiální stanovisko, ale co si budem, taky v něm byla malá dušička.

Po fotografické a lyžařské vložce si dáme v Domovjance oběd a už upravenou silnicí míříme zpátky do Ostravy. Cesta je v podstatě úplně nudná. Pádly určuju míru rekuperace, to mám rád, v kolonách to mám vždy na maximum a můžu řídit auto jedním pedálem. Na dálnici i okreskách je Kia stabilní a jízdní vlastnosti jsou perfektně předvídatelné, i když řízení je možná trochu odtažité. Je to přece elektromobil, rodinné auto, jako stvořené pro klidnou a pohodlnou jízdu, strmé a komunikativní řízení tady nikdo, krom ambiciózních pisálků, stejně neocení.

Nejlíp se kompaktní SUV samozřejmě cítí ve městě. Je obratné, svižné a díky pravidelným tvarům karoserie je s ním radost parkovat. Což jde taky i na dálku a dokáže to neznalému publiku způsobit lehký šok.

Kia už dělá elektroauta nějaký ten pátek a moc dobře ví, co a jak. EV3 tak dostala tepelné čerpadlo pro maximální efektivitu a 80 kWh baterii, kterou lze předehřívat, a i díky tomu z 20 na 80 procent nabít za slabou půlhodinku. Ani v zimě se tak není třeba žinýrovat a spotřeba se pohybuje okolo dvaceti kWh na sto kilometrů. Tabulkových patnáct bude v létě dosažitelných úplně přirozeně. Kupeckými počty pak dojdeme k dojezdu skoro šest set, slovy šest set, kilometrů. Šach-mat, pochybovači!

Krom designu karoserie se mi líbil taky frunk – kufr vepředu, tak jak jsme byli zvyklí za mladých post­socialistických let. Samozřejmě je tady i kufr vzadu. Je překvapivě prostorný a lze jej zvětšit sklopením zadních sedaček.

Pokud mě na autě něco nebavilo, byla to pozice startovacího tlačítka a kluzké válečky, kterými se nastavuje hlasitost. Oba. Na volantu i ten uprostřed palubní desky. Být to moje auto, poprosím ve fitku o trochu magnesia a normálně to tím popatlám, aby to neklouzalo.

A to je vše. Kia prostě postavila úplně normální auto. Nebýt pádel pro rekuperaci pod volantem a úžasného ticha v interiéru, nikdo by na první dobrou nepoznal, že je to elektromobil. A tak je to správné, tak to má být!

Technické údaje - Kia EV3 GT-line

Pohon: elektrický
Celkový výkon soustavy: 150 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Nejvyšší rychlost: 170 km/h
Průměrná spotřeba: 14,9 kWh/100 km
Kapacita baterie: 81,4 kWh
Vnější rozměry: rozvor: 2 680 mm, délka: 4 310 mm, šířka: 1 850 mm, výška: 1 570 mm
Objem zavazadlového prostoru: 460 l
Cena testovaného vozu: 1 192 580 Kč včetně DPH

Foto: Mára Dušek
Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama