Nejnovější zprávy: Poruba vyhrála ve Zlíně i Jihlavě, ve středu přivítá druhý Vsetín Range Rover. Long live the king!

Auto

Autotest: Jaguar F-Pace. Aristokrat

Beata Rajská je krásná a úspěšná žena. Jaguar F-Pace je pravý aristokrat. Spolu tvoří dokonalý pár.


Autor: Radim Kolibík

Co si budeme namlouvat. Beata Rajská je dáma, která má prokazatelně skvělý vkus, což jen podtrhla tím, že si oblíbila vozy Jaguar. Poprvé se potkali na oslavách výročí Best of British Cars v Gongu a očividně to zajiskřilo, Beata se stala ambasadorkou značky a na focení pro náš prestižní magazín samozřejmě dorazila v šatech ze své ucelené kolekce, která je Jaguarem inspirována. Slušelo jim to! Beatě samozřejmě ještě mnohem více než tomu autu.

I my ostřílení profesionálové z Ostravy jsme měli problém soustředit se na práci a jsem si jistý, že v blízkém okolí se stalo několik drobných nehod s klasickou klasifikací: řidič nevěnoval dostatečnou pozornost řízení vozidla. A pár chlapů rozhodně mělo ten den studenou večeři.

Však si to zkuste sami, věnovat pozornost řízení, když se poblíž vyskytne taková koncentrace elegance a krásy!

Během focení jsme stihli dostat i pár podrobností z Petra Hellsteina, marketingového šéfa, který prozradil, že více než pětinu vozů, jež v Ostravě prodají, vybírají ženy. A že kdyby chtěly přesně takový, jaký si vybrala Beata, v Best of British Cars jim s jeho konfigurací rádi pomůžou a nezapomenou ani na otevírání kufru gestem, které má Beata tak ráda a které se hodí, když má dáma plné ruce, jelikož zrovna prošla rozvolněnou Pařížskou.

Konstatováním, že Beata Rajská má vážně dobrý vkus a kvalitu pozná na míle daleko, bychom mohli test ukončit. Jenže to auto bylo vážně dobré a já si snad poprvé v životě užil cestu po D1! Z toho se prostě musím vypsat!

Taky je třeba zajistit si spokojenost šéfredaktora. On by totiž příště mohl psát test někdo jiný, že. A to fakt nechceš! Protože když nepíšeš, tak nejezdíš. A oni v tom Best of British Cars mají ještě pár kousků, co bych fakt chtěl otestovat! Po čtyřistakoňovém F-Pace je laťka dost vysoko, ale myslím, že Petr zase najde nějakou lahůdku. Placatou. Bez střechy. Když je ta krize.

Zpátky k rudému SUV. Jen co do něj usednu, vím, že tady je svět ještě v pořádku. V interiéru vládne luxus, prvotřídní materiály a akustická pohoda. Ta teda jen v případě, že se neodvážu s hlasitostí audiostystému Meridian. Audio má 400 wattů, motor 400 koní. A oba umí zahrát dokonalé symfonie i řízné kytarové rify.

Pak tu máme sedačku. Je nastavitelná v 18 směrech a po týdnu, který jsem završil ranním přesunem na trase Ostrava – Praha skrze Ťokův průsmyk, musím říct, že lepší posezení ta má zdeformovaná záda kancelářské krysy už dlouho nezažila.

F-Pace je luxusní ve všech směrech, ale pořád je to Jaguar, který má sportovní naturel v genech. Doslova z něj čiší orientace na řidiče. Když jsem do něj poprvé sedl a po čtvrthodině hraní si byl konečně spokojen s nastavením každého z osmnácti směrů té skvělé sedačky, vypnul jsem asistent jízdy v pruzích. A už ho nikdy nemusel řešit znovu. Jaguar ví, že jsem zatím příčetný a že se v jízdním pruhu udržím sám, takže mi tohohle povinného pomocníka, který je tak zbytečný, že je až na druhém místě žebříčku zbytečnosti povinných pomůcek, prostě už nezapne.

Nejzbytečnější je takový ten rádce řazení rychlostních stupňů, kdyby vás to zajímalo. To naštěstí Jag nemá, je to samozřejmě automat. A moc povedený. Prvních pár desítek kilometrů jsem si užíval jeho sametový chod, ale pak jsem přepnul do sportovního režimu. A začal tanec!

Benzínovému šestiválci to s osmistupňovým automatem ladí jako když si to v mistrovské sezoně na hřišti dávali Marek Heinz s Martinem Čížkem. Rychlost, efektivita, síla i elegance. To chceme! Od auta i od Baníčku.

Můžu samozřejmě řadit pod volantem, ale rychle si uvědomím, že na klikaté okresce není moc situací, kdy bych si mohl sebekriticky přiznat, že jsem opravdu lepší než převodovka ve sportovním módu. Nejsem. Ještě se musím hodně učit. Tady v F-Pace bych teda rád zůstával i po škole.

Sedačku už jsem chválil, akustiku taky. K tomu je třeba přidat bleskově fungující infotainment, dokonalý systém kamer, známý už z testu nového Defendera, výborný volant a intuitivně fungující tempomat.

Adaptivní tempomat tohohle aristokrata, to je vážně něco! V pondělním provozu na D1 jsem jej aktivoval za klimkovickým tunelem a vypnul až někde na Chodově. Když to situace dovolila, šelma se hnala levým pruhem, jakmile doprava zhoustla, Jag ubral, klidně i sám úplně zastavil, aby zas a znovu s výhružným mručením sprintoval vpřed.

Palubní systém samozřejmě čte dopravní značky, ale moc mě tím nešikanuje. Jen tak s klidem britského gentlemana naznačí, že bych mohl zvážit, jestli fakt ještě pořád jedu po silnici nebo už letím trochu moc nízko.

F-Pace zvenčí vypadá jako velká kočka. Svalnatá a elegantní. Na cestě tak většinou nejsem jenom nejrychlejší, ale taky nejkrásnější a mé ego je spokojeno přívalem obdivných pohledů řidičů, kteří nemají to štěstí, že píšou recenze pro prestižní magazíny a musí se tak spokojit se šedivou automobilovou konfekcí. Už asi začínám rozumět těm historkám o krizi středního věku a tomu, že rozdíl mezi klukem a mužem je jen v ceně jeho hraček.

Když pak takhle o víkendu zastavím s rudým Jaguarem na rakouských značkách u stánku se zmrzlinou kdesi v Sudetech, na sobě mikinu s podpisem jediného opravdového českého prezidenta a v sedačce dítě, které všem musí sdělit, jak přes střechu toho nového auta konečně vidí úplně celou oblohu, hlásí se ve mně introvert a musím si přiznat, že té pozornosti je už možná trochu moc. Naštěstí na nás zmatení domorodci nezačali mluvit jejich rodnou němčinou, zmrzlinu jsme zvládli objednat bleskurychle a mohli nerušeně pokračovat v krasojízdě po okreskách v pohraničí.

Pro klid duše kolegů z Best of British Cars dodávám, že v autě rozhodně nikdo nikdy žádnou zmrzlinu nejedl a ta částka za točenou XL s čokoládovou polevou taky nesouhlasí!

F-Pace se ve všech situacích ukázal jako mimořádně skvělý společník, nabídl komfort, pocit bezpečí i trochu té britské okázalosti. Navrch přidal skvělý výkon benzínového šestiválce a perfektní jízdní vlastnosti na okreskách i při dálničních přesunech.

Je to ve všech směrech výborné auto s perfektním rodokmenem a krásným zvukem. To se mi líbí a je silně návykové!

Jaguar F-PACE R-Dynamic SE P400 AWD

Technické údaje

Výkon motoru: 294 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,4 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Kombinovaná spotřeba /WLTP/: 9,9 l/100 km
Zavazadelník: 583 l

Vnější rozměry

Délka: 4747 mm
Šířka: 2071 mm
Výška: 1664 mm
Rozvor: 2874 mm

Cena testovaného vozu: 2.532.379 Kč včetně DPH

Fotogalerie

Autor: Radim Kolibík