Autotest: Hyundai Tucson, dvacet let na cestě k dokonalosti
Hyundai Tucson je nejdůležitějším modelem nošovické automobilky, prodává se doslova jako housky na krámě a v Hyundai Motor jsou na něj právem pyšní. To ovšem neznamená, že by se chystali usnout na vavřínech.
To mimochodem dokládá rozhovor s Martinem Klíčníkem. Ten chystáme do příštího čísla. Martin Klíčník v Nošovicích šéfuje celé divizi výroby a buďte si jisti, že on i jeho kolegové berou zlepšování kvality svých aut velmi vážně a skutečně naslouchají svým zákazníkům. A těch je v případě Tucsonu už více než dva miliony!
Aktuální facelift je perfektní ukázkou prozákaznického přístupu. Nošovičtí přijali konstruktivní kritiku a zejména v interiéru provedli malou revoluci. V modelu před faceliftem jeden displej vládl všem. Na fotkách to vypadalo skvěle, realita však měla drobné mouchy, co se ovládání týče. Řekněme, že obří displej byl tak trochu nepřehledný. A tak evoluce Tucsonu vrátila širokoúhlý displej a kapacitní ovladače ventilace a základních funkcí pod ním. Lepší, mnohem lepší! Oni v tom Hyundai svým zákazníkům asi fakt naslouchají.
Možná jsem konzerva, ale kombinace přístrojového štítu – displeje na šířku a head-up displeje v zorném poli je pro mě zatím nepřekonaným ideálem mezi všemi těmi pokusy o originalitu za každou cenu. Nejdůležitější informace mám před očima přímo ve výhledu, a když chci vědět víc nebo se nudím v koloně, mrknu na displej a můžu se vrtat ve všech možných nastaveních nebo využít Apple CarPlay, zatímco můj mobil se nabíjí v nabíječce. Bezdrátové, samozřejmě!
Ke dvacetinám dostal Tucson limitovanou edici, což znamená krom zajímavé ceny také hezkou výbavu. Sedačky jsem chválil před faceliftem a budu chválit i teď. Výroční edice je má potažené kombinací kůže a semiše, navíc vyhřívané i ventilované a elektricky nastavitelné. Přední jsou velkorysé a pohodlné. V druhé řadě je nadbytek místa i pro volejbalová libera v důchodu. Škoda jen, že kotvící body pro Isofix nemají plastová vodítka a volejbalisté, kteří si na důchod pořídili děti, musí rvát držáky sedačky do čalounění, aby se ke kotvícím bodům dostali. To je nejen nešetrné k materiálu sedačky, ale taky dost nepohodlné. Tuto větu v časopise, který dostane na stůl Martin Klíčník, osobně podtrhnu červenou vlnovkou a u další generace Tucsonu se k ní vrátíme, abychom si v Nošovicích prozákaznický přístup ověřili.
V autě jsem hned jako doma, na volantu si do oblíbených položek okamžitě nastavím menu asistentů. Vypnu upozorňování na překročení rychlosti, to mě totiž dokáže spolehlivě vytočit, i když v Tucsonu se drží hodně při zemi, a spokojeně odjíždím. Nekecám, vyjma povinné rychlostní šikany nevypínám nic. Často využívám adaptivní tempomat, který umí auto sám zastavit a zase se rozjet, elektronika mi hlídá mrtvé úhly, při odbočování vidím dění na boku auta přímo na přístrojovém štítu, to je silně návykové a aktivního asistenta pro jízdu na dálnici si vysloveně užívám. Kdo by to do Tucsona kdy řekl!
Foto: Vladimír Pryček
Nesmím zapomenout na automatické parkování, výborné full-matrix LED světlomety nebo třeba parkovací kameru s perfektním rozlišením. Technologie, které byly ještě donedávna připomínkou existence Železné opony, kdy jste je našli jen v autech vyrobených od Aše na západ.
A dneska – dneska tyhle vychytávky kompletují, a dokonce vyvíjejí, v Nošovicích! Tady. U nás za humny!
Jízda s plug-in Tucsonem je přesně taková, jakou jsem čekal. Elektromotor dodává autu skvělé zrychlení na prvních pár metrech. Plynulé a svižné rozjezdy na elektřinu jsou plug-in klasikou, která se mi nikdy neomrzí a už jen kvůli nim se o plug-in hybridu vyplatí uvažovat. Skvělé na Tucsonu je taky to, že komu hybridy nevoní, má pořád na výběr z palety konvenčních pohonů.
Spotřeba benzínu v rozmezí jednoho až dvou litrů je pak dalším příjemným bonusem plug-in hybridu. Když dojde energie v baterii, z Tucsonu se stane běžný hybrid. Rekuperuje, aby si občas při rozjezdu pomohl elektromotorem, a díky tomu se spotřeba benzínu pohybuje okolo šesti litrů na sto kilometrů. S poznámkou, že skutečně klidní a vyrovnaní řidiči budou mít čísla s přehledem ještě nižší než cholerik v pozici testovacího jezdce.
Baterie má kapacitu téměř 14 kWh a čistě na elektřinu tak Tucson dokáže urazit i sedmdesát kilometrů. A to už pro denní dojíždění dává smysl! Kdo má možnost denně dobíjet z fotovoltaiky, ten si může libovat, že jezdí „zadarmo“.
Chválím palubní nabíječku o výkonu 7,2 kW, což u konkurence rozhodně není standardem. Pro Tucson to znamená, že úplně vybitou baterii dobije za necelé dvě hodinky. Zároveň má pořád více než čtyřiceti litrovou nádrž na benzín, takže při dlouhých cestách zůstává řidič v klidu, tady dobíjecí tíseň nikdy nehrozí.
Celkově je dynamika soustavy přeplňované benzínové šestnáctistovky a elektromotoru velmi suverénní. V interiéru je ticho, při jízdách čistě na elektřinu si uvědomím, že i hluk od pneumatik je velmi dobře utlumený. Když se zapojí i spalovací motor, umí být auto skutečně rychlé a nechá si toho překvapivě hodně líbit. Jasně, pořád je to SUV a veze si docela těžkou baterku pro elektromotor, ale nevědět o ní, málem bych to na běžných silnicích nepoznal. Auto zůstává dlouho neutrální, pak decentně zasáhnou asistenční systémy. Řízení je přesné a podvozek nemlátí. Tucson se jednoduše chová přesně tak, jak od bezpečného rodinného SUV čekám.
Foto: Vladimír Pryček
Že je Tucson po faceliftu, zvenku moc nepoznáte. Tady totiž vlastně nebyl důvod k radikálním změnám. Kosmický design, který při uvedení čtvrté generace trochu provokoval, se na našich silnicích dokonale zabydlel a sklízí pochvaly i po letech. V nové barvě, která patří ke speciální edici ke dvaceti letům modelu, a na antracitových devatenáctipalcových kolech, je obdiv okolojdoucích ještě výraznější, jak jsem si ostatně mohl osobně ověřit. Na parkovišti oblíbeného supermarketu, kde jsem auto jako již tradičně dobíjel, jsem přijímal mnoho pochval na barvu karoserie v provedení Pine Green Matt a odpovídal těm, kteří matný lak považovali za fólii.
Přiznám se, Tucson jsem vracel do Nošovic opravdu nerad, byl mi totiž každý den opravdu dokonalým společníkem při takovém tom pracovně rodinném nasazení. V Nošovicích vyrobili fakt dost dobré auto!
Technické údaje, Hyundai Tucson 1,6 T-GDI PHEV 4×4 20 Years Luxury
Pohon: plug-in hybrid
Celkový systémový výkon: 195 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Nejvyšší rychlost: 191 km/h
Vnější rozměry
Rozvor: 2 680 mm
Délka: 4 500 mm
Šířka: 1 865 mm
Výška: 1 653 mm
Objem zavazadlového prostoru: 558 l
Pohotovostní hmotnost: 1 893 kg
Cena testovaného vozu: 1.149.990 Kč včetně DPH