Fenomén
Colours of Ostrava
Terramar, po kterém dostala nejnovější CUPRA své jméno, je druhý nejstarší závodní okruh na světě. Nachází se nedaleko Barcelony, vyznačuje se děsivou klopenou zatáčkou a taky tím, že z bezpečnostních důvodů se na něm už dávno závodit nesmí.
To ovšem nezastavilo inženýry značky CUPRA, a tak na legendárním okruhu strávili hromadu času, a nakonec tam proběhla i světová premiéra nejnovějšího přírůstku mladé značky. Bohužel tedy bez naší účasti, jelikož sláva a prestiž našeho magazínu ZATÍM na Pyrenejský poloostrov nedosáhla. Ovšem až uvidí fotky, které nedaleko Vítkova, kde je také svým způsobem historická závodní dráha, vykouzlil Mára, pozvánky se nám jen pohrnou! Duolingo už máme na španělštinu přepnuté oba dva. Protože el que está preparado no se sorprende!
V Auto Heller Ostrava nám ovšem toto drobné opomenutí španělských kolegů docela hezky kompenzovali. V úplně novém showroomu CUPRA si přebírám Terramar ve stylové Graphene šedé barvě a na příplatkových devatenáctipalcových kolech. Vše podtrhují detaily laděné do barvy mědi. To je fakt uhrančivý kus auta! Jestli jezdí alespoň z poloviny tak, jak vypadá, tak to bude perfektní týden. A taky že byl!
Vedoucí prodeje, správně řečeno CUPRA Master, Petr Kotek mi během předávání vozu vysvětlí, že ta pastelově šedá barva není náhoda. CUPRA vzbuzuje emoce svými jižansky ostře řezanými rysy a vyšperkovanými detaily, a zároveň je temná, jak duše námořníka po nočním tahu Valencií. Proto si můžete vybrat jakoukoliv barvu, pokud to bude bílá, tmavě modrá nebo jeden z odstínů šedé. A ono to funguje! A to až tak, že boří bariéry stydlivosti, a já a moje CUPRA jsme na parkovištích sbírali pochvaly tatínků a odpovídali na zvídavé dotazy maminek. Ano, kočár se do kufru vejde a isofix je i na předním sedadle! Podle mě jsem tak dvě až tři CUPRA prodal. Budou prémie!
Foto: Mára Dušek
Od Petra Kotka jsem krom představení designového jazyka a všech technologií v autě na cestu dostal navíc ještě stylovou CUPRA kšiltovku, a pak už vyrazil užít si jižanskou aférku.
Za stylovým sportovním volantem, jemuž dominuje startovací tlačítko na jedné straně a kouzelný knoflík pro změnu jízdních režimů, tady včetně nastavení charakteristiky adaptivního podvozku, jsem se hned cítil jako doma. Musím to napsat znovu. Startovací tlačítko na volantu! Kdo z vás to má, přátelé?! Startovat auto palcem. V podstatě úplně zbytečná, ale přitom tak skvělá frajeřinka. Do dneška nevím, jestli víc bavila mě nebo pětiletého juniora, který to vždy zaujatě sledoval ze zadní sedačky.
Přístrojová deska je členitá, perfektně ladí s dramatickým designem karoserie a řidiče doslova obejme. Je natočená k jeho očím, aby nezapomněl, že i v tomhle rodinném SUV je on tím nejdůležitějším. Jsem tu správně! Bezdrátově připojuju telefon, způsobně jej ukládám do výkonné a rovněž bezdrátové nabíječky a mizím.
Příplatkové sportovní sedačky vypadají skvěle, jsou tuhé, mají výrazné boční vedení, a přitom jsou pohodlné. Samozřejmě plně elektricky stavitelné. Mých 184 centimetrů a bohužel už zase osmaosmdesát kilo pojmou naprosto perfektně. Pokud mám teda v interiéru trochu na sílu hledat nějakou tu výtku, tak snad jen to, že kdyby tu byly některé plochy z výrazněji měkčených plastů, nezlobil bych se.
Foto: Mára Dušek
Ono to ničemu nevadí, ale podle mě by to pocit za volantem ještě vyšperkovalo. CUPRA Terramar ovšem nabízí celkem čtyři atmosféry interiéru. Od látkových sedaček s recyklovaným čalouněním až po skořepinové kožené sedačky volitelného interiéru High Canyon, takže si vybere opravdu každý.
Nezlobím se ale ani tak. Nejen řidiči, ale i dalším členům posádky je v autě totiž příjemně. Všichni mají dostatek místa, v komfortním nastavení je auto pohodlné, ale neobtěžuje nepříjemným houpáním, a když rodinku vysadím, přepnu do sportovního režimu a z rodinného SUV se stane docela agilní a zábavná hračka pro tatínky se zastydlou pubertou.
Ztlumím rádio, rychle a příjemně snadno vypnu všechny hlídací, žalovací i asistenční systémy a zjišťuju, že i základní stopadesátikoňová patnáctistovka pod kapotou má sympatický, lehce nakřáplý zvuk, a vůbec není líná, zvlášť když ani prvek mezi pedály a volantem není úplně líné dřevo a umí dobře využít řazení pádly pod volantem a držet motor v optimálních otáčkách.
Komu by to bylo málo, může samozřejmě zvolit přeplňovaný dvoulitr s pohonem všech kol a pozná, jak se umí rozparádit dvě stě šedesát pět španělských koní pod jeho kapotou. Ten si rozhodně nenechám ujít!
Ve skutečnosti mi ale opravdu stačilo oněch sto padesát koní v mé Cupře. Během testovacích kilometrů jsem nezažil ani jednu chvíli, kdy bych nutně potřeboval více výkonu, a když jsem auto vracel, na displeji svítila průměrná spotřeba lehce přes sedm litrů. To vůbec není špatné, když si uvědomím, kolik času jsme strávili poskakováním Ostravou na ucpané Rudné, abychom to pak nahnali lehce nelegálním úprkem po dé jedničce. I na dálnici se totiž španělskému SUV líbí. Do kabiny neproniká nepatřičný hluk a audio s dvanácti reproduktory a subwooferem, které dodal Sennheiser, může předvést své kvality, aniž by muselo řvát jak na lesy.
Foto: Mára Dušek
Redakce našeho magazínu je prestižní, jako časopis sám, ale elévů, kteří by makali až do noci moc nemá, takže i uznávaný autor – já, občas musí bušit do stroje až do tmy. To pak spěchá nocí domů a dvojnásob ocení skvělé přední LED Ultra světlomety s variabilní distribucí světla a digitální projekcí základních informací přímo ve světelném kuželu. Blbé je, že když si na takhle ostré a kvalitní noční vidění zvykne, už nikdy nebudete chtít jinak.
Z textu je to snad zřejmé, ale pro jistotu to ještě zdůrazním. Jestli potřebujete SUV, ale nespokojíte se s obyčejnou krabicí jako všichni kolem, je Terramar jasná volba, jak přinést trochu té rebelie do šedi všedních dní, a přitom zachovat klid v rodině. V grafenově šedém lakování, samozřejmě! To jsou ty paradoxy!
Terramar se ukázal jako velmi schopný rodinný přítel. Mimořádně atraktivní, praktický, s dostatečným prostorem pro posádku i zavazadla a v mild-hybridním provedení i docela úsporný a agilní.
Foto: Mára Dušek
Nakonec mám ještě jednu důležitou poznámku. Majitelé vozů CUPRA jsou srdcaři, Petr mi potvrdil, že se ke svému kmeni moc rádi a hrdě hlásí, merch v podobě stylových náramků, kšiltovek a dalších designových doplňků, jde v showroomu na dračku, ale když jsem je potkával na silnicích – a že jich bylo až překvapivě hodně – nikdo na mě nemávnul ani nebliknul, aby odpověděl na můj pozdrav. Na tom je třeba ještě zapracovat, přátelé! Až se mi zase nějaká CUPRA dostane do ruky, tak si vás vyzkouším, věřte mi!
Technické údaje - Cupra Terramar eTSI DSG
Motor: přeplňovaný zážehový mild-hybrid čtyřválec
Maximální výkon: 110 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Průměrná spotřeba: 6,2 l/100 km
Vnější rozměry: rozvor: 2 681 mm, délka: 4 519 mm, šířka: 1 863 mm, výška: 1 584 mm
Objem zavazadlového prostoru: 602 l
Cena testovaného vozu: 1 276 900 Kč včetně DPH