Autotest: Audi Q5 TFSI e quattro S line. První třídou!
Kdo si počká, ten se dočká! Naše snaha o získání testovacího Audi vypadala z počátku jako dlouhý a nešťastný příběh, ale nakonec jsme se, díky skvělé práci fotografa Radima, který se tak, jak to umí jen on, nachomýtl k focení moderní architektury a moderních aut, dočkali happyendu.
My vesničani jsme tak přijeli vlakem až do Prahy a dokonce zvládli na Můstku najít správné nástupiště hned na první pokus. Vylezli jsme z metra, vítá nás krásná recepční a my skutečně vcházíme do toho moderního vysokého baráku, kde sídlí dovozce vozů Audi. A taky Porsche, že jo! Ale o tom až někdy příště.
Slovo dalo slovo, pár našich magazínů jsem vyměnil za klíčky od Audi a míříme do podzemních garáží. Čekání se vyplatilo! U nabíječky stojí modrá Q5 S line paketem. Ano, je to SUV, to z principu musí trochu narůst do výšky i šířky, ale tohle má pořádný sportovní šmrnc. Je to takový pořízek, co si oblékl svou nejlepší košili, možná trochu moc vypasovanou, ale on za to nemůže, že mu díky tvrdé dřině zase zesílily svaly.
Po krátkém školení o hybridním systému můžeme vyrazit. Čeká nás cesta po té úplně nové D1. Je po volbách a něco mi říká, že to nepůjde tak hladce jako na předvolebních videích, která nám servíroval pan předseda. A to je přesně to, co chci! Přece to audině nebudu usnadňovat. Ještě by mohlo i nasněžit, když mám to Quattro.
V Praze jsou zácpy, jako by žádný koronavirus nebyl. Mám tak dost času na první dojmy z interiéru. Netrvalo to ani pět minut a už miluju ty příplatkové S line sedačky! A budu je milovat i ve chvíli, kdy večer vystoupím z auta v Ostravě. Jsou stavitelné elektricky, sedák mohu prodloužit a ladit i jeho sklon a samozřejmě tvrdost bederní opěrky. Šířka je tak akorát, v zatáčkách drží perfektně. Vážně jedna velká paráda a můj velký favorit na sedačku roku!
Podobně dobře je i v druhé řadě. Klimatizace je třízónová, takže zimomřiví pasažéři na sedadle spolujezdce i vzadu si mohu nastavit teplotu, jak je jim libo.Vyhřívání sedaček pro obě řady, volantu a čelního skla je samozřejmostí.
Celý interiér působí přesně tak bytelně, jak si pamatujeme Audi z přelomu tisíciletí. Strohý design, skvělá ergonomie a perfektní zpracování prostě vzbudí dojem spolehlivosti ať chceš nebo ne. Hnidopich by se možná pozastavil nad materiálem madla dveří řidiče, ale stačí dát obě ruce zpátky na volant a je odpuštěno. Volanty, ty Audi vždycky umělo. A v S line dvojnásob. Volant se skvěle drží a můžu si ho po závodnicku přitáhnout hodně k tělu. Jsou na něm jen ta nejpoužívanější mechanická tlačítka, a to je přesně to, co mám rád!
Mechanická tlačítka zůstala i na středovém panelu a ovládání klimatizace. Velký displej tu je samozřejmě taky, můžu si s ním hrát do omrzení, ale základní funkce mám pěkně po ruce pod starými dobrými tlačítky a ovladači. Díky, Audi!
V hustém pražském provozu je hybrid ve svém živlu. Čte značky, adaptivní tempomat podle nich dodržovat rychlostní limity, v koloně sám zastaví a poté se i rozjede. Většinou na elektřinu. Fakt jsem měl dost času zkoumat kvalitu plastů na přístrojové desce, osahat všechny ty displeje a hrabat se v nastavení jízdních režimů.
Konečně jsme za cedulí PRAHA a můžu zrychlit. Audi S line nebude jezdit v pravém pruhu! Výkon hybridní soustavy je skvělý, zrychlení na kterýkoliv ze sedmi rychlostních stupňů naprosto sebevědomé a atmosféra na palubě poklidná i při hrubě nelegálních rychlostech. Jakými jsme s Q5 samozřejmě nikdy nejeli. A pokud ano, tak pouze a jen na německé dálnici. Znáte to.
Jinak mu ale dálnice nechutná. Přesněji řečeno hybridní technologii dálnice nechutná. Spalovací motor a podvozek jsou ve svém živlu. Dynamika je skvělá. Jen energie z baterií mizí rychle a tiše jak komunisti ze sněmovny.
I na to má tohle chytré hybridní Audi recept. Na nakládání s energií, ne na komunisty. Když zadáš do navigace cíl cesty, inteligentní systém to propočítá podle profilu trati, provozu, zásoby energie v bateriích a možná i horoskopu pro dnešní den, a rozloží energii tak, aby ta, kterou jsi dobil nebo rekuperoval do baterií, byla využita co nejlépe. Třeba až v cíli cesty, kdy se zase budeš motat po městě. Parádička!
Ve skutečnosti ale šťáva nikdy úplně nedojde. Auto si pořád nechává trochu v zásobě, díky čemuž jsou rozjezdy z křižovatek a předjížděcí manévry dynamické a návykové podobně jako u elektromobilů. Elektrický motor pomáhá spalováku a tím kompenzuje přirozenou prodlevu reakce konvenčního pohonu. Šlápneš na to a Q5 okamžitě vyrazí vpřed s razancí úderu Borise Beckera.
Auto jsme měli v dušičkovém týdnu. Samozřejmě že jsem potkal svátečního řidiče, který má levé zrcátko jen na ozdobu. Málem došlo na výměnu plechů a taky spodního prádla. Naleštěné dvacet let staré červené cosi se z připojovacího pruhu hrne na moje pravé přední dveře, jako by tam ani žádný připojovák nebyl. Audi pre sense spustí výstrahu, v předtuše nárazu mě bezpečnostními pásy přitáhne k sedačce, což je mimochodem skvělý psychologický efekt. Jako by mi to dodalo kousek jistoty jezdce rallye. Prudké brzdy, klakson, pohled do levého zrcátka, posílám to do vedlejšího pruhu a v momentě zpátky vpravo. Klasický losí test. Jen lehké hvízdnutí kol naznačí, že Audi muselo ukázat něco ze schopností, co mu dali do vínku inženýři v Ingolstadtu.
Dopadlo to dobře. A je více zásluhou auta a jeho skvěle naladěného podvozku než mou, že pán v červeném dodnes neví, jak málo chybělo a letos by ty svíčky na hřbitov nedovezl včas. Znovu ti díky, Audi!
Asistenty a bezpečnostními prvky je Q5 narvaná až po střechu, ale skutečně asistují, neobtěžují mě. Nastavím pomocníky a vypnu ty, které nechci. Aktivuju automatiku dálkových světel a celý týden už na to nemusím ani sáhnout. Žádné otravné ranní hledání položek v menu se nekoná. To se mi líbí.
Skvělé je psaní na obrazovku. Hledám v mapě nebo v adresáři telefonu, a prostě to píšu prstem na plochu obrazovky. Funguje to skvěle a je to asi tisíckrát lepší než se znovu a znovu snažit správně vyslovit pokyn pro nahluchlou Siri. Bezdrátové Apple CarPlay funguje spolehlivě a dobíjecí plocha pro telefon pod loketní opěrkou taky. Samozřejmostí je hromada USB portů, aby všichni pasažéři zůstali online i při dlouhých cestách, jak si žádá dnešní doba.
Zbývá odpovědět na poslední otázku. K čemu tedy vlastně plug-in je? Pro mě třeba k tomu, abych po městě nekouřil lidem pod nos, krátké ranní trasy mezi školkou a kanceláří absolvoval levně a bez lokálních emisí na elektřinu, kterou jsem přes noc v pohodě dobil z obyčejné zásuvky v garáži. Kdo má fotovoltaiku nebo třeba tepelné čerpadlo a smlouvu s rozumným dodavatelem, a ne u zbabělých rádoby podnikatelů, ten při dobíjení jásá dvojnásob.
Nechci malovat čerta na zeď, ale doba, kdy bude do center měst povolen vjezd jen na elektrický pohon, se blíží. A tohle auto to elegantně vyřeší. Dobiju doma nebo v kanceláři, ve městě aktivuju čistě elektrický pohon – to Audi umí stiskem tlačítka, projedu centrem a když ho opustím, můžu to zase rozpálit na benzín. Doslova. A taky si můžu pomocí spalováku ty baterie dobít. Vážně, jde to. Zkusil jsem to, ale v tu chvíli začal palubní počítač ukazovat cifry spotřeby benzínu jako bych se chystal ke startu na orbitu a já až fyzicky cítil ten vír v nádrži, že jsem tenhle experiment po pár minutách raději ukončil.
V běžném provozu je to na chuti každého soudruha. Dobíjet ze sítě může, ale nemusí. Pokud nedobíjíš ze zásuvky, auto se chová jako mild-hybrid. Při brzdění rekuperuje a při akceleraci si pomáhá energií z baterií, aby svědomitě šetřilo benzínem. Odměnou je trocha uspořeného paliva a suverénní dynamika.
Když vyhovuje profil a délka běžné trati, třeba ta obligátní každodenní cesta do kanceláře se zastávkou ve škole a na nákup, vyplatí se auto dobít ze sítě. Pak opravdu není problém dosáhnout spotřeby benzinu pod 2 litry na 100 km. To pak kousnete i mírný nárůst hmotnosti a hybridní technologie vám bude dávat smysl.
Audi Q5 50 TFSI e quattro S line
Technické údaje
Pohon: zážehový přeplňovaný čtyřválec + elektromotor
Objem spalovacího motoru: 1984 cm3
Celkový maximální výkon soustavy: 220 kW
Maximální točivý moment soustavy: 450 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Nejvyšší rychlost: 239 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 1,8 l na 100 km
Vnější rozměry
Rozvor: 2819 mm
Délka: 4682 mm
Šířka: 1893 mm
Výška: 1662 mm
Objem zavazadlového prostoru: 465 l
Pohotovostní hmotnost: 2150 kg
Základní cena testovaného vozu: 1 642 900 Kč včetně DPH